celineelilleng februar 10, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Når man har startet sin egen nettbutikk, er det viktig å få frem innholdet og budskapet ut til forbrukerne og eventuelle kunder. En måte å få mer trafikk på sin nettbutikk eller nettside er å bruke det som kaller SEO, altså søkemotoroptimalisering.

 

Først, hva er en søkemotor?

Hvis man er på utkikk etter en spesiell ting på nettet, så søker man for eksempel etter et klesplagg. En søkemotor er et system som hjelper deg til å finne frem til det riktige produktet du ønsker, og hvilke nettsider det befinner seg på. Ulike nettsteder med en slik søkemotor kan for eksempel være Google, Yahoo! eller Bing. Dette er noen eksempler med en veldig stor søkemotor, som har mye informasjon som man kan søke etter.

 

SEO enkelt forklart:

SEO er da en forkortelse for «Search Engine Optimization» eller søkermotoroptimalisering. Det betyr at du skal optimalisere websiden din slik at søkemotorer som Google eller Yahoo kan fange den opp og rangere den på ulike søk, da kan den personen som søker etter noe få opp din nettside når de er på utkikk etter noe relevant. Dette er viktig fordi man trenger trafikk inn på nettsiden, slik at det kan føre til leads eller salg.

 

Hvis dette er noe som interesserer deg og du ønsker å lære mer om søkemotoroptimalisering, har jeg lagt til en video som går nøyere inn på hva søkemotoroptimalisering er:

 

 

Kilder:

https://www.techweb.no/blogg/hva-er-s%C3%B8kemotoroptimalisering

http://www.zacharymyr.no/2018/02/22/introduksjon-til-seo/

https://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8kemotor#S%C3%B8kemotorer