andreagjertsen June 5, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forbindelse med eksamen i valgfaget Digital Markedsføring har vi gjennomført 6 ulike Google – sertifiseringer. Disse sertifiseringene er nyttige å ha på CV’en og de kan enkelt deles på sosiale plattformer på LinkedIn. Kursene vi har gjennomført er Google Analytics og Google Digital Garage. Dette har vært en lærerik prosess som vi vil få bruk for i jobbsammenhenger.

Google Analytics for beginners

I det første kurset lærte vi om de grunnleggende funksjonene som en trenger for å komme i gang med analyseringen. Her lærte vi hvordan vi skulle opprette en konto, implementere sporingskoder, analysere rapporter og sette mål og kampanjesporing. Kursene hadde en grundig gjennomgang med hjelp av videoer, demoer hvor vi selv skulle gjennomføre ulike analyser og svare på spørsmål. Etter hvert kurs måtte vi ta en test, hvor 80% måtte være riktig før vi kunne gå videre. Med slike tester fikk vi en oversikt over det vi hadde forstått og hva vi måtte gå tilbake til.

(Bilde hentet fra Pixabay)

Advanced Google Analytics

I dette kurset gikk vi mer inn på de avanserte funksjonene en kan benytte seg av i Google Analytics. Vi lærte hvordan vi samler inn dataene våre og hvordan gjøre de om til lesbare rapporter. Videre i kurset lærte vi hvordan en kan bruke analyse – og markedsføringsverktøy.

Google Analytics for Power Users

Google Analytics for Power Users er et kurs som bygger videre på kunnskapen en lærte i Advanced Google Analytics. Vi lærte teknikker for hvordan vi skulle sammenligne brukere som har blitt konvertert og de som ikke har det. Videre lærte vi å analysere hvilke kilder til trafikk som ga høyest verdi.           

Introducing to Data Studio

I dette kurset ble vi introdusert til Data Studio som er et visualiseringsverktøy. Her lærte vi hvordan verktøyet fungerte, lage våre egne rapporter og designe de etter ønsket behov.

Google Tag Manager Fundamentals

Det siste kurset tar for seg hvordan en raskt kan opprette sporingskoder og tagger på din nettside. Vi lærte at en “tag” brukes til å samle inn informasjon om trafikken og som videre blir sendt til analyseverktøy som Google Analytics. Formålet med å benytte seg av tagger er å få innblikk i hvilke markedsaktiviteter en bør sette i gang.

Google Digital Garage

En av sertifiseringene vi skulle gjennomføre fra Google Digital Garage het fundamentals of digital marketing. Kurset består av 26 moduler, som skal ta ca. 40 timer å gjennomføre.

Her lærte vi blant annet om hvordan SEO og SEM fungerer. SEO står for søkemotoroptimalisering som går ut på å finne metoder for å bli mer synlig i søkemotorene. Eksempler på hvordan en kan bli mer synlig i søkemotorene er å finne de rette søkeordene og hvor mange som har linket til din nettside. SEM er søkemotormarkedsføring, et eksempel på dette er google ads. Videre lærte vi også om e-post markedsføring og display annonser. E-postmarkedsføring handler om å informere kunder om sine produkter eller kampanjer. Her er det viktig å skreddersy innholdet til hver kunde. Displayannonser er reklame som vises på andres nettsider, for eksempel youtube. Google display network finner plass på ulike nettsider for reklamen.

Denne sertifiseringen går igjennom mange nyttige temaer som kan optimalisere den digitale strategien til din bedrift.

 

Kilder

Google Analytics https://analytics.google.com/analytics/academy/

Google Digital Garage https://learndigital.withgoogle.com/digitalgarage

Bilde: https://pixabay.com/no/illustrations/analytics-google-data-bes%C3%B8k-side-3680198/