Celinebetsi januar 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Bilen vår står i gjennomsnitt stille 23 timer i løpet av et døgn. Det er ganske mye i forhold til tiden vi bruker inni bilen, ute på veiene. Trenger vi alle en bil hver, eller er det like så greit å leie en bil de få gangene du skal på lengre turer?

Med biler i Norge som står stille mesteparten av døgnet kan det både være økonomisk smart og miljøvennlig å dele mer på de vi har. I ett tidligere blogginnlegg har jeg skrevet om delingsøkonomi, det kan du lese her! Mange er selvfølgelig avheng av å eie sin egen bil, men da er det også genialt å kunne leie den ut de gangene den står stille. Nabobil er den perfekte løsningen på dette problemet. Har ikke du bil, hva med naboen?

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Skjermbilde-2021-01-21-kl.-15.10.05-1024x332.png
Bilde er klippet ut fra nabobil.no

Hva er en digital plattform?

En digital plattform er en forretningsmodell som legger til rette for å knytte kontakt mellom brukere. Dette skaper verdi fordi det det senker transaksjonskostnadene mellom f.eks. utleier og leietaker i dette tilfellet. De digitale plattformene har nettverkseffekter, dette betyr at de som er brukere av plattformen er avhengig av hverandre og av denne grunn øker i verdi. 

Nabobil som digital plattformtjeneste

Nabobil.no er en norsk digital plattformtjeneste. Nabobil knytter sammen privatpersoner som har bil, med privatpersoner som ønsker å leie bil. Konseptet bygger på at du enkelt skal kunne leie bil i ditt nærmiljø. Nabobil er tilgjengelig over hele Norge, og med denne plattformtjenesten kan du enkelt finne en tilgjengelig bil, kanskje fra en av dine nærmeste naboer. 

Du kan besøke plattformen i nettleser eller gjennom egen app på telefonen. Alt du trenger å gjøre er å registrere en bruker med informasjon og førerkort. Når det er gjort, kan du gjøre bilen din tilgjengelig for utleie eller sende naboen en forespørsel. Du velger selv ønsket leieperiode og skriver hva har tenkt å bruke bilen til. Da er det bare opp til mottaker om bilen er tilgjengelig. Det som er så genialt med Nabobil er at du finner biler i alle kategorier. Store, små, elektrisk, manuell/automat, bybil, bobil til norgesferien osv…

Bilde er klippet ut fra nabobil.no.

Jeg kan bruke meg selv som eksempel på en aktuell målgruppe for Nabobil. Nabobil er nemlig ikke bare for de som ikke har bil og trenger å leie, eller de som har bil og ønsker og leie den ut. Jeg har selv benyttet meg av tjeneste en par ganger til å leie, selv med egen bil.

Elbilen min er perfekt til korte turer med få passasjerer. Men hva med de lengre turene med mange passasjerer? Jo, da har Nabobil vært midt i blinken for meg! Kanskje har du din egen bil, men har behov for en annen i spesielle anledninger. Dette kan være behovet for en ekstra stor bil til flytting, firehjulstrekk til hyttetur på fjellet eller vil du kanskje teste ut en bestemt bil før du går til innkjøp av den? Ja, mulighetene er mange, alle kan benytte seg av Nabobil.

Hva med transaksjonskostnadene?

Transaksjonskostnader er de ressursene som må til for at vi skal gjennomføre et kjøp. Er transaksjonskostnadene høye skal det nok mere til for at jeg velger å kjøpe eller benytte med av akkurat den tjenesten. Men har tjenesten lave transaksjonskostnader skal det mindre til for at jeg velger å gjennomføre et kjøp. Med en digital plattformtjeneste vil man at transaksjonskostnadene skal være lavest mulig. Vi ønsker at det skal være enkelt og at vi skal kunne gjøre et godt valg. Vi har seks ulike typer transaksjonskostnader:

  • Søkekostnader er den tiden du bruker for å finne frem til de ulike alternativene du har. Når jeg Googlet «leie bil» kom det opp mange alternativer. Sixt, flex og Hyre for å nevne noen. Dette var alle betalte annonser på Google. Utenom disse betalte annonsene kom Nabobil opp som nummer to på søk. Dette er veldig bra, men dette kan også være grunnet anbefalingsalgoritmer basert på tidligere bruk av tjenesten og søk i forbindelse med dette blogginnlegget. Søker jeg derimot «leie ut bilen min» kommer Nabobil opp som første alternativ. Her er ikke alternativene like store for utleie av egen bil, slik som det å leie en bil generelt. Så om du ønsker å leie ut privat bil er søkekostnadene for å finne frem til Nabobil lave.
  • Informasjonskostnader er hvor lett er det å finne informasjon om de ulike alternativene. På Nabobil sin nettside har de en hjelpeside hvor du enkelt kan finne informasjon om alt du måtte lure på i forbindelse med tjenesten deres. De har ulike faner som forklarer ulike tema, og søkefelt godt synlig. 
  • Forhandlingskostnader er de vilkårene man må forholde seg til ved bruk av tjenesten. For å benytte seg av tjenesten er du naturligvis nødt til å ha førerkort for bil. I tillegg kreves det at du har fylt 20 år for ordinære biler. Ved utleie av biler med over 250 hestekrefter må du være minst 30 år. Dette har med forsikring på bilene å gjøre. Er du under 26 år må du betale ung sjåfør gebyr på 100 kr døgnet. Du blir også kredittvurdert hvor det er krav til at du f.eks. ikke har noen betalingsanmerkninger. Det litt mer å forholde seg til enn å ha fylt 18 år og ha lappen.
  • Vurderings- /beslutnings-kostnader er den tiden man bruker på å bestemme seg for kjøp. Hvor lett eller vanskelig er det? På forsiden til Nabobil viser de frem personer som er fornøyde med tjenesten. De forteller om sine positive opplevelser med Nabobil. Dette er viktig for å senke vurderings-/beslutnings-kostnadene.
  • Evalueringskostnader er etter vi har benyttet oss av tjenesten. Hva syntes vi om produkter eller hvordan var opplevelsen av tjenesten. Følte du at du fikk det du betalte for? Du har mulighet til å evaluere opplevelsen din, i tillegg lese evalueringer før du velger å leie av noen. Har du lest evalueringer på forhånd, er det kanskje mindre sjanse for å bli skuffet over opplevelsen.
  • Tvangskostnader oppstår i tilfeller hvor du ikke er fornøyd med tjenesten og du må bruke ressurser til å klage over opplevelsen. Kanskje er det vanskelig å få tilbake pengene eller få kompensasjon for den dårlige opplevelsen. Nabobil gjør mye for å hindre disse tvangskostnadene. Ved utleie har utleier tatt bilder av bilen nøye og det samme gjør leietager. Det er krav til informasjon som må opplyses om fra begge parter. Leieforholdet inkluderer også forsikring hvis uhellet skulle være ute.
Bilde er klippet ut fra nabobil.no.

Oppsummering:

Det er på tide å tenke mer miljøvennlig og økonomisk. Som jeg skrev i tidligere blogginnlegg «Delingsøkonomi har kommet for å bli!». Nabobil er en digital plattformtjeneste som skaper nettverk for de som ønsker å leie ut bil privat og de som ønsker å leie bil effektivt i sitt nærmiljø. Nabobil er for alle og du finner enkelt den bilen som er passelig for deg og ditt tilfelle. De holder transaksjonskostnadene lave ved å være en av få plattformer for utleie av privat bil, lett tilgjengelig informasjon, gode synlige kundevurderinger, nøye sjekk av bil og forsikring inkludert i leieforholdet. Så enkelt og trygt kan du leie bil av naboen!

Kilder:

https://nabobil.no