
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Da er vi for fullt I gang med del 4 av digital markedsføring. I denne delen skal det meste handle om Google Analytics, og derfor skal dette innlegget handle om nettopp dette.
Hva er Google Analytics?
For kunne gjøre beslutninger i forhold til bedriften trenger man data og innsikt. Denne type data kan man hente inn via analyseverktøyet Google Analytics. Her kan man da finne ut hvordan kunder oppfører seg på nett. Data man får bruker man skal å ta strategiske valg og markedsføring. Typiske tall man kan hente ut fra dette verktøyet er:
- Hvordan kampanjer presterer.
- Hvor de fleste klikker på nettsiden.
- Hvor kundene kommer fra. Geografisk tilnærming og hvilken plattform de bruker.
Bildet under illustrerer hvordan noe av dataen blir presentert. Dette er et skjermbilde fra egen blogg.

For å opprette Google Analytics må man ha en side man vil koble analyseverktøyet til. Nedenfor ser du en liste over man som må til.
- Før må man lage en bruker på Google Analytics.
- Så legger man til nettsiden man ønsker å tracke.
- Videre legger man til en visning
- Så kobler man sporingskoden under head
- Til slutt er det lurt å sjekke om alt fungerer.
For å sette i gang trenger man ikke annet enn en Google-konto og god til. Det å sette seg inn i Google Analytics er ikke bare en qiuck fix.. Det er helt gratis for standard-versjonen som er ganske utfyllende for hva man trenger. Standard-versjonen funker veldig fra for alle typer bedrifter og er mer en god nok.
Har du hørt om Google Analytics 4?
Dette er den nyeste versjonen til Google. Dette er et analyseverktøy som skal være mer brukervennlig enn den tradisjonelle versjonen. Man kan på mange måter si at dette er en forenklet versjon som er mer egnet mann i gaten. Personer uten særlig faglig tyngde i den digitale verden kan enkelt sette opp og ta i bruk dette verktøyet. Det negative med dette er at denne versjonen er en begrenset mengde date som blir innsamlet. Men trenger man egentlig alt google Aenalytics fremlegget av data?
ref: