JosefZal mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Velkommen tilbake. Dagens tema går ut på hva slags markedsførings kanaler bedrifter bør benytte seg av som er basert på statistikk og trender. Nå for tiden bruker fleste mennesker sosiale medier for å komme i kontakt, legge ut bilder, eller reklamere. Sosiale medier er blitt til en hverdagsbruk for oss fleste hvor vi legger av flere timer daglig til å være på det. Jeg skal i dette innlegget skrive om de digitale mediene, som jeg mener andre bedrifter burde sette søkelys på når det gjelder markedsføring. De digitale mediene jeg kommer til å sette som hovedfokus blir Instagram og facebook.

Digitale markedsføringskanaler
Sosiale medier har utviklet til et punkt der det har gitt en stor påvirkning, til at flere bedrifter har endt med å disse sosiale mediene som markedsføringskanal. Disse digitale mediene er ulike apper, kanaler osv. som blir brukt av både offentlige bedrifter til private personer. Disse Appene/kanalene kan være alt i fra Facebook, Instagram, og Youtube for eksempel.

I følge Kantar har «Bruken av sosiale medier har eksplodert. I følge TNS Gallups deltar nordmenn på 15 år + i gjennomsnitt i 1,5 nettsamfunn. 75 prosent er på Facebook og 46 prosent er innom Facebook daglig» (Kantar). Siden det er så mange som bruker dette, fører det til større trafikk. Det fører til at bedrifter og andre organisasjoner vil bruke dette til å kunne markedsføre på disse sosiale mediene for å få inn mest mulig mennesker. Når pandemien inntok Norge, og førte til nedstengning, endte det med at flere begynte å bruke mer av disse sosiale mediene som Facebook, Instagram, Snapchat, osv. Dette får jo flere bedrifter også til å ville bruke sosiale mediene til å markedsføre med flere annonser på enten Facebook, Instagram osv.    

Instagram
Store deler av befolkningen i Norge bruker Instagram. Ca. 2,6 millioner nordmenn har opprettet en Instagram profil, dette tilsvarer ca. 60% av den norske befolkningen i 2020. På bilde under kan du se at de fleste i alderen fra 18 til 29 bruker denne appen. Denne appen blir brukt til å enten dele videoer, legge ut bilder, sende hverandre meldinger eller ringe. Instagram ble kjøpt av Facebook i 2012. Det er en fin måte å komme i kontakt med en person også. Etter min mening så blir denne plattformen en av de beste stedene å markedsføre. Når vi blar ned på Instagram for å se bilder og videoer, er det ganske typisk å komme forbi en reklame/annonse om diverse produkter. Mange av disse produktene er jo ganske relevante til noe du kan trenge også, dette fører til at kunden du er etter blir lett påvirket på å vite om det folk prøver å markedsføre. Jeg mener at den sosiale plattformen Instagram passer fleste type markedsføring.

(Hentet fra Ipsos)

Facebook
Den sosiale plattformen Facebook er blitt til den største digitale markedskanalen som finnes i dag. Facebook ble først opprettet i 2004 av Mark Zuckerberg. Ca. 3,5 millioner mennesker har opprettet en Facebook profil, dette tilsvarer Ca. 83% av den Norske befolkningen i 2020. Ifølge statistikken til Ipsos er det mennesker i fra alderen 30 til 39 år som bruker denne sosiale plattformen. Denne plattformen blir brukt til å opprette grupper, komme i kontakt med andre mennesker, opprette sider til bedriften/organisasjonen din, og er det perfekte stedet å markedsføre på. Facebook så kan en opprette egne annonser som ikke er så dyre heller, her kan man dele ut den informasjonen du vil nå til en stor mengde av målgruppene.

(Hentet fra Ipsos)

Konklusjon:
Det er mange sosiale plattformer en kan bruke for å markedsføre. Målgruppen er det viktige en skal tenke når du skal markedsføre. Personlig mener jeg at Facebook og Instagram er de beste markedsførings kanalene en bedrift eller organisasjon bør gå etter i henhold til markedsføring. Veksten disse to plattformene har er enorm og den kommer til å fortsette å bli større.

Referanser
Enchina, Kyle (2020) When Did Facebook Buy Instagram & How Much Did It Pay?
Tilgjengelig fra: https://screenrant.com/facebook-instagram-acquisition-buy-when-how-much-explained/ (Hentet den 21.05.2021

Holmefjord, Helen Haugsdal «14.januar 2021» «Isos SOME tracker q4» Tilgjengelig fra: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420 (Hentet den 21.05.2021)

Hult, Svein Roar, (2021) «Sosiale medier som markedsføringskanal» Tilgjengelig fra:
https://kantar.no/tns-innsikt/sosiale-medier-som-markedsforingskanal (Hentet den 21.05.2021)