ajaysingh98 mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I denne bloggen skal vi se på hvilke digitale markedsføringskanaler bedrifter skal benytte seg av i 2021. Vi skal gå gjennom ulike kanaler som jeg mener er aktuelle bedrifter, så skal vi se på litt trender og statistikk som støtter ulike markedsføringskanaler. Målet er å kunne gi en anbefaling basert på statistikk og trender.

Denne anbefalingen er laget med forbehold til store bedrifter med betraktelig ressurser, men kan selvfølgelig tas i bruk for mindre bedrifter i en mindre skala.

Instagram:

En av de største markedsføringskanalene man kan bruke er Instagram. Basert på statistikk fra Ipsos så har rundt 60% av befolkningen profil i Norge, og 36% som bruker daglig. Det er dermed en stor del av befolkning som er inne på denne kanalen hver dag. Samtidig er fordeling blant kjønn ganske lik, med kvinner såvidt foran. Det som jeg syntes er mest interresant med det Opsos viser her er alderen. Her sier de at det er 18-29 år som står ut med Instagram profiler.

Det legger til grunns at forbehold alle bedrifter må vurdere når de skal markedsføre. Hvem er målgruppen min? Dette er viktige å vite ettersom ulike kanaler har ulikt publikum. Akkurat som Ipsos trekker frem her så er er det de yngre som er dominante på denne kanalen. Da er det ikke hensiktsmessig å benytte denne kanalen hvis ditt publikum er en eldre gruppe. Det er nok heller lurt å finne en kanal der de eldre er mer aktive enn Instagram. På den måten så kaster man ikke bort ressurser. Men hvis man har de yngre som en del av målgruppen så kan Instagram være et ypperlig verktøy for å nå ut til sin målgruppe. Med tanke på hvor stor kanalen er, ikke bare i Norge, men verden rundt så er det en stor aktør innenfor de ulike digitale markedsføringskanalene.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Snapchat:

En annen stor mulighet er Snapchat. 64 % av befolkningen har en snapchat profil. Her er det kvinner i alderen 18-29 som dominerer bruken. Faktisk så består 69% av de som har profil denne målgruppen, og ut ifra de er det 67% som bruker Snapchat daglig. Så det er ingen tvil om at dette er en gigant. Ipsos gir også informasjon om at 3 av 10 i alderen 18-29 år følger influenser på Snapchat.

Jeg skrev om viktigheten ved influenser marketing for noen uker siden. Spesielt i den yngre generasjonen så har influensere en stor autoritet over. Tusenvis av folk følger disse influenserene, og det er blitt en en stor del av å markedsføre på gjennom digitale markedsføringskanaler. Så det at 30% følger influensere fra før av tyder på at Snapchat er virkelig en kanal man kan ta i bruk. Spesielt hvis målgruppen er passende. Dette med influensere er også noe som kan gjelde veldig godt for Instagram.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Facebook:

Nå skal vi se på den kanalen som er uten tvil den største i Norge basert på Ipsos sin statistikk. Facebook. Ikke bare størst i Norge, men en av de største i verden. Facebook har 2,7 milliarder aktive brukere. 76% i alderen 18-29 år har en profil på Facebook. Noe som igjen gir mening. Akkurat som Snapchat og Instagram så er det naturlig at det er mange unge på disse mediene. Dette kommer av at de har vokst om med denne teknologien, og for dem er det en del av livene deres. For de eldre så er det ikke nødvendigvis like enkelt. Det har ikke vokst opp med denne teknologien, og for mange er det ikke like lett til å forstå eller bli vant til bruken av det.

Facebook er nok en av de største digitale kanalene som de eldre også bruker. I følge Ipsos så bruker flest kvinner over 60 år Facebook daglig. Dette henger også sammen med at 83% av den norske befolkningen har en profil, og 67% bruker den daglig. Da har man en såpass stor andel av befolkningen at det er naturlig at du finner folk i alle aldre som bruker den. Derfor vil jeg nesten anbefale at uavhengig av hvem målgruppen er så er Facebook en nødvendig kanal å bruke. Det er rett slett for mange man kan potensielt ikke nå ut til ved å ikke bruke Facebook,

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Hvilken kanal bør bedrifter bruke?

Dette er de tre største kanalene i følge Ipsos sin statistikk. Jeg anbefaler alle bedrifter å gjøre vurderinger på hvilke kanaler de mener er best for seg selv, men jeg må si at å ikke bruke disse tre jeg har snakket om nå virker veldig rart. Det er tre giganger, og det er der du finner flest brukere innenfor den norske befolkningen. Man ser allerede at bedrfiter er aktive på disse kanalene, og jeg anbefaler at alle bedrfiter som ønsker å etablere seg på digitale markedsføringskanaler tar i bruk disse. Spesielt Facebook. Den er såpass stor at det er et «must» å være på den kanalen.

Andre kanaler det er verdt å nevne:

Twitter:

En av de større av de små, men ikke i nærheten av like mange som brukere som de tre andre. Kan vurderes, men jeg heller fortsatt mot å etablere seg mot de tre andre. Men siden det er bare 8% som bruker Twitter daglig så kan det ble litt for lite. Den norske befolkningen foretrekker heller de tre andre.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Tik Tok:

Tik Tok er en av de nyere appene som har kommet de siste årene, men har potensiale til å være en nyttig kanal der. Spesielt den yngre generasjonen bruker denne aktivt, og man ser at flere og flere er mer aktive på Tik Tok. Samtidig er det bare 8% av befolkningen som bruker denne daglig. Er det smart å bruke ressurser på denne da? Kanskje for bedrifter med store ressurser, men for de små kan det være mer gunstig å satse på de andre.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

LinkedIn:

LinkedIn er kanskje den fjerde største når det gjelder folk som har profiler, men i følge Ipsos er det bare 4% som bruker den daglig. Derfor tenker jeg at det heller gunstig å satse på de tre andre jeg nevnte tidligere ettersom de har så mange fler daglige brukere. Men hvis man ikke skal ta i bruk i dem, eller ha enda fler så er LinkedIn en man kan vurdere.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Jeg håper dette innlegget har hjulpet dere med å forstå hvilke digitale markedsføringskanaler er der ute, og hvilke som er best å bruke.

Kildeliste: