Hasa009 mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som bedrift, uansett størrelse, er det i dag helt avgjørende for en virksomhet å være på Sosiale Medier. Det finnes mange markedsføringskanaler å være på og det kan være utfordrende. Er det nødvendig å være på alle? Eller kan det være lurt å velge seg ut noen? I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg statistikk og trender innen digitale markedsføringskanaler og komme med anbefalinger om hvilke kanaler som kanskje din bedrift burde satse på. 

Ifølge en rapport fra Hootsuite, er det i dag omtrent 4,2 milliarder aktive brukere på Sosiale Medier, det er nesten dobbelt så mange som det var for fem år siden. Disse bruker i gjennomsnitt 2 timer og 25 minutter hver eneste dag på SoMe.  

De nesten 2,5 timene gir bedrifter en utrolig mulighet til å:

  • Bygge merkevarebevissthet
  • Utvikle kundeforhold
  • Og til og med gjøre salg direkte på sosiale plattformer

Hva må vi vite for å kunne forstå hvilke markedsføringskanaler vi skal satse på?

De fleste SoMe kanaler er i dag helt gratis å være på og det er enkelt å komme i gang. Det kan være nødvendig å starte med en plan eller å ha noen mål for hva du vil oppnå. Du er ikke på Sosiale Medier bare for å samle på likes, et mål kan være å skaffe seg nye kunder eller å øke antall besøkende til nettsiden. 

Jeg siterer innlegget mitt Hvordan bruk sosiale medier for små bedrifter: 12 enkle tips, “Du kan bruke sosiale verktøy gratis, men den tiden og innsatsen du legger ned er fortsatt en investering i virksomheten din. Uten en plan, har du ingen klare mål for hva du prøver å oppnå. Det betyr at det ikke er noen måte å vite om du får avkastning på investeringen du legger ned”.  

Unngå å bruke tid på antagelser. Selv om du personlig liker Twitter eller YouTube så trenger ikke det å være den rette kanaler for din bedrift. For enhver bedrift er det nødvendig å vite hvor kunden og målgruppen befinner seg på de ulike kanalene. For å finne ut av hvor befolkningen er på Sosiale Medier kan det være lurt å se på trender og statistikk over dette. Ipsos SoMe-Tracker har en god oversikt over alle de store plattformene i Norge. Å følge med på trender kan være til hjelp med å forstå hvordan ulike målgrupper bruker tiden sin på nett.

I tillegg kan det være nødvendig å samle innsikt og data på egen hånd. Du må forstå hvem dine kunder er og hvem du ønsker å nå ut til. Det vil være nødvendig å vite hvem som kjøper fra deg og hvem som følger deg. 

Det er viktig å huske på at å velge hvilke plattformer du skal være på trenger ikke å være en “alt eller ingenting tilnærming”. Du kan velge flere kanaler for å nå ut til ulike kunder eller for å nå forskjellige mål.

Trender i Sosiale Medier 2021

I følge innlegget De fem viktigste trendene for Sosiale Medier i 2021 skrevet av Julie Foss, i Inevo (2020) er det spesielt fem trender som vil vise seg å ha betydning for Sosiale Medier i 2021. 

  1. Økt fokus på Shopping på Facebook og Instagram 

Foss skriver i artikkelen at en undersøkelse fra Facebook viser at hele 70% av shoppere bruker Instagram for å oppdage produkter, og 130 millioner bruker trykker på innlegg om shopping hver eneste måned. 

Både Facebook og Instagram har gjort oppdateringer som gjør det mulig for e-handelsaktører å opprette en digital nettbutikk for sine produkter gjennom plattformene. Med dette vil jeg seg at det vil være meget attraktivt for bedrifter å benytte seg av Instagram og Facebook Shopping. 

  1. Økt bruk av Snapchat som annonseplattform

Dynamisk annonsering på Snapchat viser seg å ha stor suksess. Dynamisk annonsering gjør at annonsene treffer kunder på steder de faktisk befinner seg, i tillegg anser Foss at snapchat er en lønnsom kanal å tilpasse dynamiske annonser.  

I tillegg er det helt gratis å lage en profil på Snapchat. Brukere kan abonnere på profilen og interagere med bedriften. Snapchat har også gjort det enkelt for brukere å handle direkte med bedriften via Appen. 

  1. Facebook Live Shopping

Via Facebook Live Shopping kan du selge varer og samhandle med seere direkte. Samtidig som du strømmer live kan du vise frem produkter som på forhånd er tagget, slik at seere kan klikke seg inn på produktet, mens de ser på direkte strømmen. En stor fordel er at samtidig som du demonstrerer produktene dine kan du svare på spørsmål og reaksjoner. Denne funksjonen er dessverre ikke fullt tilgjengelig i Norge, men i følge Foss håper vi at denne funksjonen er å finne tilgjengelig både på Facebook og Instagram i løpet av 2021.

  1. Instagram som den nye blogg plattformen 

En ny løsning på Instagram gjør at du kan nå blogge og dele tips direkte på Instagram, med Instagram Guides. Instagram Guides er altså en ny måte å dele innhold på og du kan for eksempel legge ut tips til sommermote, bruksanvisninger og DIY’s. 

  1. Økt e-commerce fokus på TikTok og Instagram Reels

Video og videoredigering har blitt populært i den siste tiden. Det åpner for mer personlig og kreativt innhold, som både enkeltpersoner og bedrifter har tatt i bruk. Julie tror at flere og større merkevarer og influencere vil benytte seg av TikTok og Instagram Reels som markedsføringsplattform. Dette vil engasjere nye publikum og skape ekstra innhold for merkevaren. TikTok og Reels er ikke bare interaktivt og engasjerende, men og både morsomt og ekte. 

Dette er innhold som er fra Inevo og er kun antagelser av hvilke trender som vil dominere videre i 2021 og en anbefaling av hvor fokuset burde ligge. 

Ipsos SoMe Tracker Q1’21

Skjermbilde fra Ipsos SoMe Tracker Q1’21

Ifølge Ipsos SoMe Tracker for første kvartal 2021 kan vi se at 69% har profil på Facebook, 47% på Snapchat og 40 % på Instagram. I tillegg er det 12% av befolkningen som har profil på Tik Tok. Som vi kan se er dette kun andel i befolkningen over 18 år.

Facebook

Skjermbilde fra Ipsos SoMe Tracker Q1’21

Ut i fra statistikken fra Ipsos kan vi se at det er en stor andel av befolkningen, som bruker Facebook. Det gjør at man når ut til mange brukere, men samtidig ser vi at den yngre delen av befolkningen bruker den noe mindre enn de som er eldre. De mest ivrige brukerne er kvinner over 60 år og samtidig er kvinner noe mer aktive enn menn daglig. Skal man benytte seg av Facebook til markedsføring vil den eldre garde være målgruppen å nå ut til.

Snapchat

Skjermbilde fra Ipsos SoMe Tracker Q1’21

Snapchat er en kanal for de unge. Det er en høyere andel av brukere fra 18-29 år og andelen av brukere har økt fra 78% i fjerde kvartal 2020 til 85% i første kvartal 2021. Samtidig er det flere kvinner enn menn som har en profil. Markedsføring på Snapchat har flere bedrifter benytte seg av og er en plattform med kreative løsninger. Er målgruppen til din bedrift den yngre befolkningen kan Snapchat være en markedsføringskanal å satse på.

Instagram

Skjermbilde fra Ipsos SoMe Tracker Q1’21

Som Snapchat så er det også en større andel av unge som har en profil på Instagram. De mest ivrige er under 30 år. Her er det også en større andel kvinner. Samtidig kan vi se at de eldre frem til 60 år fortsatt har et høy daglig bruk av kanalen. I følge innlegget Kom i gang med annonsering på Instagram skrevet av Ingrid Løkkevol Aasmundtveit, i Inevo (2019) er Instagram det mediet som er ledende innen visuelt innhold og er fortsatt i vekst, samtidig sier 60% at de oppdager nye produkter på Instagram og over 200 millioner brukere besøker en bedriftsprofil hver dag. Instagram er derfor kanskje en an de beste og enkleste plattformene å markedsføre på.

TikTok

Skjermbilde fra Ipsos SoMe Tracker Q4’20
Skjermbilde fra Ipsos SoMe Tracker Q1’21

Fra Ipsos SoMe Tracker fra fjerde kvartal 2020 til første kvartal 2021 kan vi se at TikTok har økt fra 8% brukere til 12% brukere, men Ipsos har ikke så mye mer statistikk fra kanalen ute. Det er viktig å påpeke at Ipsos kun har tall fra befolkningen over 18 år. Ut i fra mine antagelser vil jeg si at TikTok er en kanal for et ungt publikum, men at flere og flere i alle aldre benytter seg av kanalen. Kanalen er helt gratis og på samme måte som Snapchat og Instagram er det mange kreative måter å annonsere på. Det er en underholdende plattform og folk bruker den til inspirasjon. Jeg tror TikTok absolutt er en kanal verdt å teste ut, men det er viktig å huske på at kanalen har et ungt publikum og det vil derfor også avgjøre hvem som ser innholdet ditt.

Oppsummering

Markedsføring på Sosiale Medier har aldri vært enklere. Det finnes utallige muligheter å bruke SoMe til å markedsføre seg på. Jeg tror det vil være viktig å ha fokus på målgruppen og velg en eller flere kanaler som treffer de best. Følg med på hva liknende bedrifter som deg gjør, men skill deg ut. Bruk tid, sett deg inn i trender og vær aktiv.

Håper innlegget ga deg noen tips til hva du skal satse på i 2021.

Kilder:

Hootsuite. 2021 “The Global State of Digital 2021”. https://www.hootsuite.com/resources/digital-trend

Ipsos. 2021. Ipsos SoMe-Tracker Q1 `21. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

Foss, Julie. 2020 “De fem viktigste trendene for sosiale medier i 2021”. Inevo. https://inevo.no/blogg/sosiale-medier-trender-2021/

Aasmundtveit, Ingrid Løkkevol. 2019 “Kom i gang med Instagram-annonsering!”. Inevo. https://inevo.no/blogg/kom-i-gang-med-instagram-annonsering/