Stian.Andersen mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei

Velkommen tilbake. I dagens innlegg vil jeg gå dypere inn på hva salgs digitale medier man bør benytte i 2021, basert på statistikk og trender. Digitale medier har aldri vært i så stort fokus som det er i 2021. Jeg ønsker å ta utgangspunkt og skrive om de digitale mediene som jeg mener er mest aktuelle for bedrifter og organisasjoner som ønsker å markedsføre på disse plattformene.

Hva er digitale medier?

Hva er egentlig digitale medier? Vel digitale medier kan beskrives slik «Det som først og fremst karakteriserer de digitale mediene er at det skriftlige, visuelle, auditive og audiovisuelle smelter sammen og må behandles under ett. Tekst, grafikk, foto, lyd og levende bilder kan alt digitaliseres og overføres til forskjellige medier.»- ndla.no. Digitale medier er ulike kanaler og apper som brukes av både privat personer, organisasjoner og bedrifter, som Instagram, Facebook og YouTube for å nevne noen.

Instagram

Instagram er en digital plattform som de aller fleste kjenner til. Dette er en plattform som brukes til å dele videoer og bilder med andre brukere på plattformen, hva som deles er opp til deg. I følge wikipedia har Instagram 1 milliard brukere over hele verden, mens det er 2,5 millioner brukere i Norge. Dette gjør at Instagram er en av de ledene kanelene med flest brukere. Ettersom det er så mange aktive brukerkontoer ville det vært naturlig for en bedrift eller organisasjon til å bruke Instagram til å holde deres følgere oppdatert på hva som skjer i bedriften. I prinsippet vil det si at en bedrift eller organisasjon som ønsker å dele informasjon, har mulighet til å treffe en stor målgruppe.

Facebook

Facebook er som Instagram en av de største digitale kanelene som finnes. Denne digitale kanalen ble laget av Mark Zuckerberg i 2004. Facebook har i følge synlighet.no 2.7 milliarder aktive brukere daglig, sammenlignet med Instagram som bare har 1 milliard. I Norge var det 3 542 000 brukere fra 2020 (fant ikke statistikk fra 2021) mens i Norge var det 2,5 millioner aktive brukere på Instagram. Denne plattformen er spesiell da den kom i 2004 noe som gjør at den har eksistert i en lang tid. Ettersom den har eksistert siden 2004 gjør det at denne plattformen er den som blir brukt av personer i alle aldere. Dette er selvfølgelig en stor fordel når det kommer til bedrifter og organisasjoner som ønsker å markedsføre sine produkter, tjenester og kan i tillegg dele viktig informasjon med store målgrupper.

YouTube

YouTube er en plattform som ble lansert i 2005 før de ble kjøpt opp av Google. YouTube er ulik Instagram og Facebook i den forstand at man hovedsakelig laster opp videoklipp, og ikke bilder eller bare tekst som på Instagram og Facebook. I følge YouTube er det 2 milliarder brukere verden over, hvor de fleste seerne er mellom 18 – 34 år. Det som gjør YouTube til en bra plattform å markedsføre på er fordi denne plattformen er stor, og man har mulighet til å nå mange personer. I tillegg har bedrifter og organisasjoner mulighet til å kunne markedsføre mot ulike målgrupper i en alder 18-34 år. Samt at man lettere kan skape engasjerende innhold i ulike videoer om deres bedrift eller tjenester som man tilbyr. YouTube kanalen kan også knyttes opp til både Facebook og Instagram.

– Stian Andersen

kilder

https://ndla.no/nb/subject:18/topic:1:193544/topic:1:80885/resource:1:83197?filters=urn:filter:b9e86c43-93b8-49e9-81af-09dbc7d79401

https://www.digiko.no/nyttig/2018/9/10/verdens-strste-markedsplattformer

https://synlighet.no/blogg/facebook-statistikk-brukere-norge-verden/

https://no.wikipedia.org/wiki/Facebook

https://no.wikipedia.org/wiki/YouTube

https://www.youtube.com/intl/no/about/press/