Sander mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Valget av hvilke markedsføringskanaler din bedrift burde bruke kommer til å variere ut ifra størrelsen på bedriften, hva bedriften din driver med og hvilken målgruppe man prøver å nå ut til. I dette blogginnlegget vil jeg ta utgangspunktet i statistikk fra Ipsos SoMe-tracker Q4’20 (kilde), og andre relevante statistikker for å gi en anbefaling til hvilke digitale markedsføringsplattformer bedrifter og organisasjoner burde benytte seg av i 2021.

Det første som er relevant å se på er bruken over sosiale medier i Norge Q4 2020. Under er et bilde som viser den daglige bruken av sosiale medier.

Her kan vi henholdsvis se at Facebook er ledende. De fire største sosiale mediene i norge er Facebook, messenger, snapchat og Instagram. Facebook eier 3 av de 4 største sosiale mediene; Facebook, messenger og instagram. Forutenom dette eier de også Whatsapp. (KILDE)

Videre vil det være lønnsomt å ta en titt på hvem det er som bruker de forskjellige sosiale mediene. Under er bilder av hvem det er som bruker de forskjellige sosiale mediene.

Q4 20 slide 5
Q4 20 slide 6
Q4 20 slide 7

Med informasjonen som er vist over kan man lettere gjøre en beslutning på hvilke sosiale kanaler man bør benytte seg av. Man må først ta i betraktning den målgruppen man ønsker å treffe, og deretter finne frem de rette dataene til å understøtte hvorfor man burde ta i bruk en gitt plattform til å markedsføre seg på.

Eksempelvis kan vi ta for oss bedriften DNB, som er rangert som Norges 8 største selskap. Hovedmålsetningen til DNB vil være å markedsføre seg slik at de tiltrekker seg så mange nye kunder som mulig, samtidig som de forholder seg relevant til de kundene de allerede har. Deres primærmålgruppe vil derfor være mennesker mellom 18-59 år av alle kjønn.

En mer spesifikk målgruppe for de vil være å tilegne seg nye unge kunder som akkurat har kommet ut i markedet og er på utkikk etter en ny bank. Denne målgruppen vil derfor være mennesker 18-29. Ut ifra denne målgruppen kan vi derfor ta en titt på opplysningene gitt i bildene over, og se at de medieplattformene som er mest aktuelle er Facebook, instagram og snapchat.

Plattformene for deg med 18-29 som målgruppe.

Den siste tiden så har den sosiale plattformen TikTok hatt en eksponentiell vekst i brukere.