
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Sosiale medieplattformer har raskt blitt en utrolig viktig del av markedsføringen til de fleste bedrifter rundt om i verden. Ettersom årene har gått har det blitt mange ulike sosiale medieplattformer som appellerer til forskjellige målgrupper. I lys av dette lurer man sannsynligvis på hvilken som er best for forretningsmarkedsføringen.
Noen av de mest populærere plattformene for merkevareutvikling og markedsføring inkluderer: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat og i den nyere tid til og med TikTok. Det er verdt å nevne at ingen enkel plattform er best for alle virksomheter. For eksempel vil det være umulig å si at virksomheten din skal velge Instagram fremfor noen annen sosial medieplattform. Selv om Instagram har vært ekstremt populært for merkeutvikling, er det ikke nødvendigvis riktig for alle typer merkevarer og kunder.
Velg den beste sosiale plattformen for din bedrift
Det beste alternativet ditt, når det gjelder markedsføring på sosiale medier, er å velge plattformen som passer best for din merkevare. Dette inkluderer evaluering av plattformene for å se om kundebasen din er der, om de engasjerer seg med merkevarer eller ikke, og om plattformen passer. Et eksempel på dette er hvis merkevaren din ønsker å appellere til tusenvis av kvinner, bør Instagram være et av dine beste valg. Denne plattformen har en tendens til å tiltrekke seg flere kvinner enn menn, og flere mennesker under 25 år enn andre plattformer (Heimen u.d.)
Alternativt, hvis du er et B2B-merke, vil du finne mer suksess på LinkedIn, som er en plattform som primært appellerer til fagpersoner og merkevarer som ønsker å få kontakt med andre fagpersoner (Heimen u.d.).
Spør deg selv:
- Er jeg et B2B- eller B2C-selskap?
- Hvem er min ideelle kunde/ målmarked?
- Hva er mitt endelige mål når det gjelder markedsføring på sosiale medier? Er det å selge , å koble til, eller å bygge merkevarebevissthet?
Hvordan måle suksessen av kampanjen til å sosiale medier?

Når du har bestemt deg for hvilken plattform du skal innlemme i markedsføringskampanjen din, er neste trinn å finne måter å spore fremgangen på. I digital markedsføringsklassen begynner vi å bli godt kjent med verktøyet Google Analytics, og jeg vil med det vise hvordan man kan måle markedsføringskampanjen med hjelp av dette verktøyet.
1.Bestem kilden til publikum
For å kjøre en vellykket markedsføringskampanje vil det være viktig å oppdage kilden til trafikken. Dette innebærer hvilken kampanje som fører til mer trafikk og hvilken markedsføringskampanje som gir flest vellykkede potensielle kunder.
Bruke UTM-haler
UTM er en forkortelse av «Urchin Tracking Module» og er koder som du kan spore lenker som følger og motta data for trafikkildeanalyse. UTM-merkene hjelper til med å identifisere reklame og kampanjer som tiltrekker seg det største antallet brukere og de mest fordelaktige kundene. Vil du lese mer om hva en UTM-hale er, hvordan man kan lage en UTM-hale, anbefaler jeg deg å lese blogginnlegget mitt som omhandler dette, klikk her.
Adwords-kobling
Google Adwords er mer nyttig for å utvikle en vellykket markedsføringskampanje. Det lar deg annonsere virksomheten din for et spesifikt nøkkelord til ditt relevante publikum (Mehmood u.d.). Det man trenger å tenke på er hvor mye man skal investere i AdWords-kampanjene sine, lage en klikkbar annonse og velge et bestemt søkeord som samsvarer med ditt potensielle publikum.
Hvis du ikke er kjent med AdWords, klikk her for å registrere deg for en AdWords-konto og starte AdWords-kampanjene dine.
Hvis dette fremdeles virker forvirrende, viser artikkelen «The Ultimate Step-by-Step Guide to Setting Up A Google Ads Campaign», grundig seks-steg på hvordan man kan sette dette opp.
Videre vil man måtte koble Analytics og AdWords for å kunne se rapporter om kampanjen. Når man har koblet AdWords til analyse, vil man kunne se AdWords-rapportene dine i analyse.
For å se AdWords-kampanjerapporter i analyser, naviger til Anskaffelse >> AdWords >> Kampanjer.
2.Konsekvente koder på alle sider
Google analytics vil bare spore sidene der man har satt inn analytics-sporingskoden. For å ikke gå glipp av noen data, må man legge til analysesporingskode på alle sidene på nettstedet ditt. Hvis du i alle fall har gått glipp av å legge til analysesporingskode på en side, vil man ikke kunne se nøyaktige rapporter. Hvis man ikke ser nøyaktige rapporter, er man ikke i stand til å måle nøyaktigheten av markedsføringskampanjene dine.
Nedenfor er noen indikasjoner på manglende sporingskode. Jeg har hentet dette fra artikkelen «Measure Marketing Campaign Effectiveness Using Google Analytics»
- Hvis sporingskoden mangler på nettstedet ditt, vil du ikke kunne se sanntid og andre rapporter.
- Hvis sporingskoden mangler på en enkelt side, mangler den siderapporten i de samlede rapportene.
3.Konverteringssporing
En vellykket markedsføringskampanje vil alltid generere flere målkonverteringer og mer inntekter til virksomheten din. Det er veldig viktig å måle målkonvertering eller inntektssporing av nøkkelsidene du har designet kampanjer for. Hvis du har startet en AdWords-kampanje for et bestemt produkt, bør du spore salg for det produktet. Hvis AdWords-kampanjen resulterer i en økning i nettstedinntektene dine, kjører kampanjen vellykket.
Google analytics hjelper ikke bare deg med å få trafikkrapportene, men viser også målkonvertering og inntektsinformasjon. For å se målkonverteringsrapportene må du først sette opp mål i analysekontoen din. For å se målkonverteringsrapportene i analyser, gå til Konverteringer >> Mål >> Oversikt.
Andre måter å spore om markedsføringskampanjen er en suksess, inkluderer:
- Overvåking av engasjement (delinger, likes)
- Identifisere viktige påvirkere
- Overvåker hvor mange tilbakekoblinger du får.
Konklusjon
I dette blogginnlegget har jeg diskutert viktigheten av å velge riktig sosial mediekanal til kampanjen din. Det er verdt å nevne her at det er over 3,2 milliarder mennesker bruker sosiale medier regelmessig . Til slutt belyste jeg viktigheten av å måle markedsføringskampanjen sin, der jeg gikk litt dypere inn på verktøyet google analytics. Jeg er ganske sikker på at de tre punktene jeg nevnte ovenfor vil hjelpe deg å måle markedsføringskampanjer og også hjelpe deg med å forbedre det du kanskje har savnet.
Sebastian
Kilder
Heimen, Frode. u.d. Markedsføring i Sosiale Medier – Liste 2021. Funnet Mai 21, 2021. https://seopp.no/digital-markedsforing/markedsforing-i-sosiale-medier-2021/.
Mehmood, Hussain . u.d. Measure Marketing Campaign Effectiveness Using Google Analytics. Funnet mai 21, 2021. https://marketlytics.com/blog/measure-success-of-your-marketing-campaigns/.