dbelsnes juni 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Fra å levere reklame i papiraviser, reklame langs veien, reklame på TV og radio er dette nå markedsføringsverktøy som kan kalles utdaterte. Verktøyene og strategiene til markedsføring har endret seg i trå med utviklingen til verden. Vi er nå langt inne i den digitale markedsførings endringen. Hvordan vil fremtiden til digital markedsføring utvikle seg videre? I dette innlegget skal jeg ta for meg flere av de punktene som er med på å endre den digitale markedsføringen vi har i dag.

 

Sosiale medier

 I dagens marked drøsser det over med annonser og reklame på sosiale medier. Facebook startet sin plattform uten å ville bruke noe reklame, men dette endret seg fort. Tidligere var det aldri noe reklame på Youtube, i dag er det ikke mulig å se en video uten å måtte gå igjennom en annonse. Det samme har nå også kommet til Snapchat, her er det nå også mye reklame som kommer inn. Dette resulterer også i at selskapene tjener enorme summer på annonsering. For fremtiden vil disse sosiale mediene fortsette med annonseringer, men jeg tror det snart vil bli vanskeligere for selskaper å få annonser på de største mediene. Dette grunnet at det er dag er ekstremt mange forskjellige aktører som vil annonsere på de sosiale mediene, noe som fører til at det blir veldig mye forskjellig.

 

Influencer marketing

 Et fenomen som vil utvikle seg og bli enda større i fremtiden er influencer marketing. I utlandet har dette vært et fenomen veldig lenge. Kjente profiler tjener mye penger på å annonsere for selskaper på Instagram. Dette har nå de siste årene også kommet til Norge, og man ser nå at det blir flere og flere av dem. Selskaper tjener gode penger, da influencerene har mange følgere som stoler på deres dømmekraft og velger å handle deretter. Fremover vil vi nok se enda mer av slik reklame.

 

Kunstig intelligens

 Algoritmer bestemmer i dag mye av det vi ser på sosiale medier. Instagram og Facebook bruker kunstig intelligens for å velge ut informasjon til brukere som skal passe til deres profil. For fremtiden vil kunstig intelligens spille en stor rolle for bedre markedsføring ut mot brukere i sosiale medier. Jo lenger utviklingen fortsetter vil algoritmene treffe enda bedre med annonseringen de velger å sende ut til de forskjellige brukerne.

 

Data og GDPR

De siste årene er det et verktøy som har preget store deler av den digitale markedsføringen, data. De store plattformene som Google og Facebook har vært med på å danne et helt nytt verktøy for markedsføring ved å samle inn data på alle sine brukere. Alle brukere på Facebook må fylle inn noen punkter med informasjon om seg selv. Denne informasjonen blir igjen solgt videre ved annonseringer som skal være rettet mot et segment. Det samme gjør Google ved å spore opp hva du søker på og hva du leser om. Dette har ført til at selskaper lettere kan drive målrettet markedsføring mot alle typer målgrupper. Slik markedsføring blir nå utført på alle sosiale medier. Men nå har GDPR kommet inn på banen. Det er ikke lenger like lett for bedriftene å få alt av informasjonen om brukerne lenger, og dette er grunnet personvern. Dette har ført til at markedsføringen via nett blir vanskeligere, da det ikke lenger blir oppgitt like mye informasjon. For fremtiden kan dette føre til at man ikke lenger får like filtrerte annonser som passer best til oss.

 

Daniel Belsnes