cathrinelauritzen juni 7, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dag spiller sosiale medier en svært så sentral rolle når det kommer til kommunikasjon og markedsføring for virksomheter. Med tanke på at man som regel ønsker å spre kommunikasjonen til en rekke forskjellige segmenter verden over, er det lurt å ha en viss oversikt over de forskjellige kanalene som kan bli tatt i bruk til nettopp dette, og hvordan de brukes. Alle mennesker er forskjellige så her er det ikke alle som bruker en og samme plattform

Herunder vil jeg i denne artikkelen fokusere på markedsføring via Snapchat som er Norges nest største sosiale medium. Dette er i hovedsak en mobilapplikasjon som ble oppfunnet for å dele foto og videoer med kort levetid, dermed ordet «snaps». I senere tid har de også utviklet seg til å dele historier, legge til spesialeffekter, ha live chat eller spore hverandre over maps. Det ble en kjent fenomen over natten og det er nå over 2.5 millioner brukere i Norge (Ipsos). Dette ble fort oppdaget av markedsførere som innså at her kan man skape godt annonsørinnhold som inneholder alt fra tekst, bilder, video og lyd. Her er det bare å være så kreativ som mulig.

skjermdump: forelesning med Steffen Rabben

Hvordan opprette en annonse på Snapchat

For å enkelt demonstrere hvordan du kan sette opp en annonse på Snapchat vil jeg ta utgangspunkt i nettbutikken vår Brilleverden, som jeg og en gruppe medstudenter lanserte tidligere i år.

Steg 1: Det første steget du skal gjøre er å gå inn på denne lenken og opprette en konto for bedriften din. Deretter trykker du på «Create an ad» og du vil få opp to valgalternativer. For å demonstrere enklest mulig vil jeg i dette tilfelle velge «Instant Create».

skjermdump: ads.snapchat.com

Steg 2: Fyller du inn dine mål (Objective) du ønsker å oppnå med annonseringen, du kan velge mellom fem forskjellige valg som står nevnt på bildet under. I dette tilfelle ønsker jeg mer trafikk til nettbutikken, så dermed velger jeg «website visits».

bilde hentet fra: ads.snapchat.com

Steg 3: Velger du hvordan designet på annonsen din skal se ut. Tekst velger du selv, samt at du får et stort valg av alternativer som skal stå på din «Call to Action» knapp. Det går også an å linke til nettsidens bilder slik at du kan velge ut der i fra hvilke bilder du vil ønsker å fremme, eller laste opp noen egne.

bilde hentet fra: ads.snapchat.com

Steg 4: Går inn på hvordan du ønsker å målrette annonsen. I dette tilfelle sikter vi inn på alle kjønn da produktene våre er unisex, vi setter lokasjonen på Norge da dette er det eneste landet vi leverer til for øyeblikket og du kan til slutt velge den summen du ønsker å investere for i Snapchat annonseringen. Dette spiller også mye inn på når du ønsker å starte/avslutte annonseringen eller om du ønsker «Daily budget» (hvor mye du ønsker å bruke daglig) eller «Lifetime budget» (totalt budsjett for kampanjen).

bilde hentet fra: ads.snapchat.com

Deretter er det bare å publisere og så enkelt er det faktisk å opprette annonser på Snapchat. Dette er ikke noe man trenger å være en digital markedsfører for å klare, og er absolutt noe alle virksomheter eller privatpersoner burde bruke i deres markedsstrategi.

Analyser med Snap Ads Manager

Som enhver burde gjøre da den driver med markedsføring og annonsering er å analysere resultatene av det man har markedsført. På samme måte som Google Ads Manager og Facebook Business manager, har også Snapchat det de kaller Snap Ads Manager. Dette vil gi deg en verdifull innsikt i resultater fra annonsene dine slik at man får en dypere forståelse på hva som fungerer og ikke. Det er i hovedsak fem punkter denne analysen kan gi deg informasjon om:

  1. Spend – dette går på hvor mye penger du har brukt på annonseringen
  2. Paid Impressions – er hvor mange ganger annonsen din har blitt sett
  3. Paid eCPM – går på kostnaden du har brukt per tusende visning
  4. Swipe ups – hvor mange brukere som hat uført en handling i din annonse
  5. eCPSU – står for «Effective Cost Per Swipe Up» og går på hvor mye du betaler per handling
bilde hentet fra: snapchat.com

Snapchat har også det de kaller «Snap pixel» som er mye likt det vi kjenner som UTM-tags. Hvis dette er et fremmed ord for deg kan du raskt lære mer om dette her, men det går i hovedsak ut på at du kan spore spesifikke kampanjer/annonser ned på detaljnivå. Denne pixelen vil også gi deg mulige for remarketing eller «look-alike audience» hvis man skulle ønske det i senere anledninger.

.

Håper denne artikkelen/gudien var til hjelp! Legg gjerne igjen en kommentar.

.

kilder

Inevo: Snapchat annonsering

https://inevo.no/blogg/snapchat-annonsering/

Ipsos: SoMe tracker

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q219

Wikipedia: Snapchat

https://no.wikipedia.org/wiki/Snapchat