zarafazal juni 7, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Sosiale medier spiller en sentral rolle i hverdagen til mange, vi bruker det mer nå enn noensinne. Det er også tydelig at flere og flere tar i bruk av ulike sosiale plattformer som Instagram, Facebook, Snapchat osv, til å markedsføre sine produkter og tjenester. I dette innlegget skal jeg ta for meg hvordan en kan ta i bruk av den sosiale plattformen Instagram til å markedsføre sine tjenester og produkter.

Hvordan bruke Instagram til å markedsføre?

Instagram er en bra plattform å ta i bruk, en kan se på statistikken fra Ipsos, hvor en kan se at 2,5 millioner brukere i alle aldere. Instagram er en plattform, hvor en kan legge ut visuelle innlegg, ved å legge ut bilder, videoer. Instagram er ikke bare en plattform, hvor en kan dele bilder og videoer, men en kan også finne inspirasjon fra andre, den brukes også for blant annet underholdning. Instagram har i løpet av noen år vokst fra å være en visuell plattform for deling av personlige innlegg, til å bli brukt som et markedsførings verktøy. En kan også koble opp sin Facebook bruker opp mot Instagram kontoen sin, hvor en da har all oversikt over begge plattformer.

Bildet hentet fra Ipsos.no

Opprette en bedriftskonto: Det første steget etter å ha lastet ned appen og laget bruker er å gå bort fra personlig konto til en bedriftskonto. Ved å ta i bruk av en bedriftskonto for en bedrift tilgang til flere funksjoner som Instagram-annonser, Instagram shopping og Instagram Insights som er et analyseverktøy, med tilgang til statistikk om inntrykk og rekkevidde til innleggene dine, som en ellers ikke vil ha tilgang til ved personlig bruker. En kan også eksempelvis ta i bruk av kontaktknappen som gjør det enklere for følgere å komme i kontakt med bedriften. Bedriftsprofilen gjør det også enklere med å publisere Instagram-annonser, hvor en ikke nødvendigvis må ta i bruk av Facebooks annonseringsverktøy. Deretter må bedriften forstå publikummet sitt.

Instagrams gratis markedsføringsverktøy: Ved å ha en bedriftskonto har en tilgang til Instagram Insights som er et analyseverktøy, som er gratis. Statistikken som vises her er visninger, engasjementsdata og mye mer. En får også en oversikt over demografien til sine følgere, hvor informasjon om alder, kjønn, sted og mest aktive timer er tilgjengelig. En kan også finne fram til spesifikk informasjon om andre innlegg og hvilket innlegg som gjorde det best. Dette verktøyet er gullverdt for en bedrift, fordi de kan tas i bruk for å forstå seg på publikummet sitt og hvordan de kan målrette produktet sitt bedre og skape mer engasjement blant sine følgere.

Instagram Stories: Stories er noe som er populært på både Instagram og Snapchat og blir brukt populært av blant influensere som vil nå ut til sine følgere. Dette kan også bedrifter gjøre for å generere potensielle kunder. Instagram Stories skiller seg fra vanlige innlegg fordi dette er da en form for lysbildefremvisning som bare varer i 24 timer, før det slettes. De kan lagres på enheten din, men også lagres i bioen så brukere kan komme tilbake og se på dem. En kan også engasjere sine følgere mer ved å ta i bruk av Polls funksjonen i sine stories som medfører at brukerne vil føle seg en del av bedriften ved å være en aktiv deltaker. Stories er noe av det første en bruker ser når de kommer inn fordi de ligger øverst i feeden over innleggene. En kan da vise «behind the scenes» i storiene sine, som gjør at de får en innsikt på hvordan bedrift ellers er enn bare de estetiske fine innleggene som legges ut, som også gir en mer naturlig følelse.

Bildet hentet fra Business Insider

Instagram shopping: Instagram shopping er også en bra funksjon å ta i bruk av, hvor da kunden ikke må gå inn på nettleseren også inn på nettsiden for å kunne kjøpe et produkt. Ved å ta i bruk av shopping funksjonen vil en bedrift gjøre kundereisen mye enklere for kunden ved at de kan gjøre kjøpet via appen, enn å måtte ta den tungvinte veien til å komme seg til nettsiden.

Bildet hentet fra Mobile Marketing Magazine

Influenser: Ved å samarbeide med en influenser vil en bedrift kunne nå ut til et større publikum. Dette samarbeidet kan også bidra til å bygge troverdigheten rundt merkevaren din, hvor en da også utsetter merke sitt ovenfor ett nytt publikum. Influensere er til god hjelp for å selge produkter, fordi flere og flere ser på «reviews» av andre for å se om de vil kjøpe et produkt eller ikke. Samarbeidet med en influenser kan føre til økt salg av produkter. Dette kan gjøres på en enkel måte hvor de kan poste om produktene på profilen sin, eller via stories, eller ved at de tar over profilen til bedriften for en dag for å snakke om produktet.

Geotag og hashtag#: Ved å ta i bruk av geotagging på innleggene kan andre som er i området se dette innlegget og gjøre et kjøp. Hashtag hjelper til med at en kan enkelt søke etter et ord på Instagram eller klikke seg inn på et spesifikt ord og komme over profilen til bedriften.

Til slutt burde bedriften huske å være aktiv, men passe på å ikke poste for mye, som kan føre til at en kan miste følgere/kunde fordi det blir for mye innlegg på en gang. Det er også viktig å kunne ha visuelle bra innlegg som er tydelig med bra captions.

Kilder:

Patel, Neil. «10 Powerful Instagram Marketing Tips (That Actually Work)» Hentet 7. mai. 2021

https://neilpatel.com/blog/instagram-marketing-tips/

Newberry, Christina å. 2020. «The 21 Best Instagram Marketing Tips for 2021 (Cheat Sheet)» Hentet 7. mai. 2021

The 21 Best Instagram Marketing Tips for 2021 (Cheat Sheet)