Magnus Skogsberg januar 17, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Forretningsplan vs. Forretningsmodell.

En forretningsplan innebærer en kartlegging og planlegging av din virksomhet for mulig suksess i markedet. Forretningsplanen er ofte massiv, gjerne perm på perm. Går det galt etter oppstart, som dessverre mange gründere opplever, er det muligens dårlig planlegging og man er nødt for å revidere mangfoldig med skrevne sider. Alexander Osterwalder i samarbeid med Ylves Pigneur kom opp med en banebrytende tenkemåte på dette området; Business Model Canvas(BMC) et verktøy for å utforme din forretningsmodell.

BMC kan bidra til å øke sjansen for og lykkes ved å strukturere på en enkel, morsom og kreativ måte. Enkel og morsom er kanskje ikke noe som hører hjemme når en snakker om å utvikle forretningsmodell, men det har vist seg å være nyttig som følge av en undersøkelse gjort av Strategyzer. Den normale fellen å gå i er å anta at din idé vil føre til suksess fra første dag, derfor anbefales det å gjøre grundig arbeid med å teste målgruppen din før oppstart. Igjen er dette svært enkelt å gjøre via BMC, på grunn av dens enkle revideringsmuligheter. Og det igjen er en fordel for endringer i fremtiden.

Business Model Canvas

Hentet ut fra Innovasjon Norge og gir en kortfattet forklaring på hver boks:

For å vise det videre har jeg lagt inn et veldig forenklet eksempel for en fiktiv nettbutikk:

Hvorfor bruke BMC?

Verktøyet er med på å motivere deg med en gründeridé, da du mest sannsynlig ikke sitter med mengder av informasjon for interne og eksterne faktorer. Ved å ta den i bruk kan du oppdage muligheter du kanskje ikke hadde sett for deg eller i det hele tatt visste fantes.

Et utklipp fra undersøkelsen til Strategyzer, nettstedet til mannen bak BMC, utført i 2015. Der de spurte en mengde bedrifter hvilken verdi BMC hadde gitt dem.

Som jeg tidligere har vært inne på er dette et verktøy som skal gjøre det enkelt for endring i samme takt som bedriften har behov for det, altså en dynamisk modell. I tillegg er det et bidrag for å skape kreativitet, noe Stine Birkeland gir et eksempel på: ”Kjøp inn masse post-it og print opp canvasmodellen i stort format. Slik kan man bruke post-it, og fjerne og legge til når man ønsker å se effekten av endringene.” Mange trenger finansiell støtte til oppstart og Innovasjon Norge anbefaler å ta i bruk denne modellen for å skille seg ut positivt ovenfor dem, banker eller investorer.

Enten det finnes en gründerspire i deg, eller du ønsker å teste det ut på din etablerte virksomhet anbefaler jeg deg å gå inn på linkene under, så er du i gang på 1-2-3!

Link til nedlastning på Innovasjon Norge

Strategyzer – hjemlandet for BMC

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har erfaring med bruk av BMC.