Kim Mu april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Etter et godt gjennomført modul i sosial kommunikasjon, beveger vi oss nå videre til fagene e-varehandel og digital markedsføring, ledet av Karl Philip Lund og Anders Mamen. I første omgang skal vi jobbe med e-varehandel og lære oss hvordan vi setter opp en nettbutikk. I forbindelse med dette, har vi blant annet lært hvordan aktiv og riktig bruk av e-postmarkedsføring kan påvirke salgsresultater og øke konverteringer.

Even Ødegård og Eivind Bodding fra Markedsføringspodden var gjester i siste forelesning i e-varehandel. Her pratet de om podcasten deres og hvordan de bruker e-postmarkedsføring for å blant annet få flere lyttere til podcasten. I 2017 skrev Even og gruppen hans en bacheloroppgave om e-postmarkedsføring. I denne oppgaven undersøkte de hvordan norske nettbutikker jobber med e-postmarkedsføring. Resultatene viste at norske nettbutikker er for dårlig med e-postmarkedsføring og funnene viser at de mest vellykkede nettbutikkene aktivt benytter seg av e-poster for å markedsføre.

I dette innlegget finner du nyttige tips for å lykkes med e-postmarkedsføring. Tipsene er tatt i utgangspunkt fra det Even og Eivind har forklart i siste forelesning, samt Evens blogginnlegg om e-postmarkedsføring.

Hva er e-postmarkedsføring?

E-postmarkedsføring er en markedsføringsteknikk som benytter seg av e-post som kommunikasjonsform. Ofte er hensikten med e-postmarkedsføring å bygge tillit og lojalitet blant kunder, samt bygge merkebevissthet. 

Undersøkelser viser at e-postmarkedsføring er opptil 40 ganger så effektiv enn sosiale medier for å generere salg. Med andre ord gir e-postmarkedsføring høyest return on investment (ROI).

ROI er en måte å måle på som brukes for å evaluere hvor effektiv en investering er – altså hvor mye penger man får igjen per krone som er blitt investert. E-postmarkedsføring gir ofte høy ROI fordi e-post fremdeles er den mest brukte kommunikasjonskanalen for å motta meldinger, reklame og nyhetsbrev. Dette betyr ikke at markedsføring på sosiale medier ikke er effektive, men undersøkelser viser at sosiale medier ikke like effektiv som e-poster. I følge Omnisend brukes e-post av over 4 milliarder mennesker. Dette betyr at e-post ikke bare er en kanal som gir høy ROI, men er også en av de mest brukte kanalene.

Første steg er å bygge en e-postliste og finne riktig verktøy

Før man starter med å sende ut e-post, er det viktig å vite hvem man skal sende e-post til. Dette betyr imidlertid ikke at man kan sende brev til hvem som helst. Den norske markedsføringsloven forbyr å sende reklame-eposter til personer som ikke har gitt tillatelse til dette. Med andre ord må man få bygget en e-postliste av personer som er villig til å gi fra seg e-postadressen sin. Hvordan skal man gi kunden et incentiv til å melde seg på e-postlisten din? Her er det flere spørsmål å besvare – og den enkleste måten å gjøre det på er å tenke på hva slags tilbud som hadde gjort at du hadde meldt deg på nyhetsbrev. Noen eksempler på tiltak som ofte blir brukt inkluderer: 

  • Konkurranser
  • Rabattkoder 
  • Informasjon om lansering
  • Nyhetsbrev 

Det finnes flere nyttige verktøy som kan implementeres på nettsiden for å samle e-poster, blant annet  Sleeknote, SumoMe og Optinmonster

Etterhvert som man samler flere e-poster, vil behovet for å holde e-postsendingen mer oversiktlig og ryddig øke. I stedet for å sende e-poster på den “tradisjonelle måten” gjennom Gmail eller Outlook, kan man ta i bruk verktøy som MailChimp. MailChimp lar deg organisere dine kampanjer og analysere resultatene av disse kampanjene, samt organisere e-postlister. 

Hva slags e-poster skal jeg sende?

For å holde god kontakt med kundene dine og sørge for kvalitets-eposter, er det viktig å finne ut av hvilke e-poster man skal sende. Det finnes flere forskjellige type e-poster, blant annet:

  • Nyhetsbrev
    • Nyhetsbrev sendes jevnlig ut til kunder på e-postlisten for å informere om oppdateringer i bedriften.
  • Tilbud
    • Denne type e-post har et mål om å øke konverteringer ved hjelp av rabattkoder. Ved å presentere en tydelig Call-to-action (CTA), øker man interesse og motivasjon hos kunden. 
  • Kunngjøring
    • Kunngjøringer er brev som blir sendt ut ved lansering av for eksempel nye produkter. Slike brev kan hjelpe til å øke nettrafikk samt vise frem nye produkter. 
  • Remarketing 
    • Disse e-postene blir sendt i forbindelse med forlatte handlekurv. Her kan det være nyttig å minne kunden på at de fremdeles har varer i handlekurven. Noen bedrifter velger også å sende rabattkoder hvis handlekurven har ligget forlatt over en lengre periode, uten at noe kjøp blir gjennomført. Her finnes det mange måter å få kunden til å gjennomføre ønsket handling. 

Analysering av resultater er viktig

Å starte med e-postmarkedsføring innebærer at man må lære å kjenne målgruppen sin. Dette betyr at man må eksperimentere og finne ut av hvilke e-poster som lykkes i å konvertere kunder og hvilke e-poster som må forkastes eller endres på.

For å gjøre dette, kan man analysere resultatene på forskjellige måter:

  • Bounces
    • Antall e-poster som ikke har blitt levert/Antall e-poster som ikke er blitt åpnet.
  • Unike åpninger
    • Antall personer som har åpnet e-posten.
  • Click-through Rate
    • Antall personer som har klikket på en link i e-posten.
  • Salg
    • Antall salg som har kommet fra e-posten.
  • Avmeldinger
    • Antall personer som har meldt seg av e-postlisten.

Oppsummering

E-postmarkedsføring er en nyttig og effektiv strategi for å oppnå salg og øke nettrafikk. Ved å benytte seg av de tilgjengelige verktøyene og eksperimentere med forskjellig type e-poster, vil man lykkes i å kjenne målgruppen sin bedre og oppnå flere konverteringer. 

For flere nyttige tips om e-postmarkedsføring, anbefaler jeg å lese Evens blogginnlegg her!

// Kim

Kildehenvisning
Aufreiter Nora, Julien Boudet & Weng Vivian (2014). Why marketers should keep sending you e-mails. Hentet den 26.04.2020 fra: https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/why-marketers-should-keep-sending-you-emails
Chen, James (2020). Return on Investment. Hentet den 26.04.2020 fra: https://www.investopedia.com/terms/r/returnoninvestment.asp
Ødegard, Even (2017). Hvordan komme i gang med e-postmarkedsføring. Hentet den 26.04.2020 fra: https://evenodegard.com/epostmarkedsforing/