ajaydeep99 mai 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nå har siste del av kurset mitt startet. Den 18 mai 2021 startet vi del 4 Digital markedsføring med Marius. I dag hadde vi seminar hvor Marius gikk igjennom sosiale medier, der han blant annet gikk igjennom hvordan man kan etablere ikoner man vil ha på bloggen sin, og hvor man kan gjøre seg «synlig». Dette viser han ved å demonstrere hvor mange som er inne på bloggsiden eller Facebook til den enkelte studenten. I dette innlegget skal jeg fortelle hvordan jeg analyserer nettbutikken vår. Dette er kun en introduksjon av hvordan jeg personlig analyserer en side eller en nettbutikk.

Sett opp nettbutikken din

Første trinn handler om å sette opp Google Tag manager brukeren sin. Hvis du allerede ikke har en google Tag Manager bruker sett den opp her.

Sett opp navnet på beholderen. Dette innebærer navnet på domenet ditt, i form av bloggsiden eller nettbutikken. Under får du spesifikasjoner der du velger om den er tilpasset mobil og datamaskin. Om den kan brukes i Ios apper eller Android apper osv. Dette er målplattform. Nå kan du klikke på opprett.

Etter man har akseptert Google sine «terms of service», vil du se beholderen din med to koder utdrag.

Man trenger å legge til begge utdragene til hver side av nettbutikken/bloggen for å fullføre prosessen. Det som er viktig å huske er å legge dem til på riktig sted. Den ene skal være på <head> på nettbutikken. Den andre går etter åpningen <body> tag. Etter man har skapt, lagd og etablert beholderen, kan man begynne å legge til tags for å få bedre innsikt ovenfor nettbutikkens besøkende.