Thale Fjeldstad april 29, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Gratis arkivbilde med bærbar, berøring, display
Bilde av energepic.com fra Pexels

I dette innlegget har foreleser Karl Philip Lund gitt oss en utfordring: oversett og forbedre en engelsk artikkel som en øvelse i å skrive bedre. Jeg har valgt en artikkel skrevet av Christina Newberry og Katie Sehl publisert på Hootsuite sin blogg. Det som står i artikkelen er derfor ikke mitt innhold, jeg har bare oversatt. Den originale artikkelen kan du lese her

I denne artikkelen får du informasjon om alt du trenger for å bruke Instagram for business – fra å sette opp din profil til å utvikle en strategi.

Mer enn en billion mennesker bruker Instagram hver måned, og rundt 90% av dem følger minst en bedrift eller varemerke. 

I løpet av 10 år har Instagram vokst fra å være en bilde-delings app til et knutepunkt for bedrifter og merkevarer. Merker kan opprette innsamlinger via Instagram Live, open shops from their profiles og la kunder booke reservasjoner fra profilen deres. Instagram fortsetter å utvikles og oppdateringer for business verktøy, funksjoner og tips har nesten blitt en rutine.  

Det kan være mye å holde styr på, spesielt hvis det å styre bedriftskontoen bare er en del av jobben din. I denne artikkelen finner du derimot all info du trenger for å komme i gang og legge en god strategi for din Instagram profil. Lær hvordan du kan bruke Instagram for business, fra å sette opp en bruker fra bunn av til å måle din suksess!

Innhold:

Steg 1: Lag en Instagram business bruker 

Steg 2: Start med å utvikle en god strategi for din Instagram 

Steg 3: Forbedre profilen din

Steg 4: Del godt innhold 

Steg 5: Øk antallet og engasjer følgerne dine 

Steg 6: mål resultater og gjør endringer 

Steg 1: Lag en Instagrambruker

Lag en ny bruker eller gjør om en personlig bruker til en bedriftsprofil gjennom disse stegene: 

Fra “scratch”:

  1. Last ned Instagram appen for iOS, Android eller Windows 
  2. Åpne appen og trykk på “Registrer deg”
  3. Skriv inn e-postadressen din. Husk å bruke samme e-postadresse hvis du tenker å bruke flere sosiale medier. Eventuelt kan du velge å logge inn/registrere deg med Facebook brukeren til bedriften. 
  4. Velg brukernavn og passord og fyll inn informasjonen du blir bedt om. 

Etter å ha laget en personlig Instagram profil må du selv endre til bedriftsprofil:

  1. Fra profilen din trykker du på menyen øverst i høyre hjørne
  2. Trykk på “innstillinger”
  3. Trykk på “konto”
  4. Velg “bytt til bedriftskonto” og velg kategorien som beskriver din bedrift 
  5. Trykk på “ferdig”. 

Step 2: Start med å utvikle en god strategi for din Instagram

Definer målgruppen din 

En god sosiale medier-strategi bygger på at man har en forståelse for ditt publikum eller målgruppe 

Utforsk Instagrambrukeres demografi (Denne artikkelen er veldig god!) for å få en følelse av hvem som bruker plattformen. For eksempel er det aldersgruppen 25-34 år som representerer det største “annonse publikummet” på mediet. Identifiser hovedsegmentet som passer med din kundebase. 

Å definere målgruppen din er ett av de viktigste stegene i en markedsføringsstrategi – uansett hvilken plattform du velger som markedsføringsverktøy. Hootsuite har en steg-for-steg guide for hvordan du kan definere din målgruppe . Under ser du to punkter fra guiden som er verdt å tenke på:

  • Gå ut i fra de som allerede handler hos deg
  • Har du andre sosiale medier kanaler kan du bruke analyseverktøyet du bruker til å se hvem som allerede følger deg der

Ved å kjenne publikummet ditt er du i en bedre posisjon for å utvikle innhold. Se på hva slags type inneholde din målgruppe poster og engasjerer seg i, og bruk denne innsikten til å utvikle innhold som kan engasjere dem.

Sett deg mål

Instagram strategien må vise hva du ønsker å oppnå ved å bruke plattformen 

Start med bedriftens overordnede mål og identifiser hvordan Instagram kan hjelpe deg med å nå dem. Et eksempel er å bruke SMART- modellen for å sikre at målene er: Specific, Measurable, Attainable, Relevant og Timley. 

Med definerte mål er det enklere å identifisere hvilket sosiale medier metrics som burde overvåkes og måles.

Knytt målene dine til et av de fire trinn i kundereisen: 

  • Oppmerksomhet: Inkluderer metrics som antall følgere/vekst i antall følgere og hvor mange brukere innleggene når ut til
  • Engasjement: Inkluderer metrics som engasjement reach (hvor mange som liker innlegget og kommenterer) og “amplification rate” som er hvor mange ganger innlegget ditt er delt. 
  • Conversion: Dette inkluderer blant annet “conversion rate”, “click-through rate” og “bounce rate”. Hvis du bruker betalt reklame inkluderer dette også kost per klikk. 
  • Kunder: Dette inkluderer handlinger utført av kunder, eksempelvis hvor mange som handler igjen etter å ha handlet første gang.

Lag en innholdskalender

Når målgruppen og målene er definert, kan du begynne å planlegge hva- og når du skal poste på instagram. En godt utviklet sosiale medier innholdskalender sikrer at du ikke glemmer viktige merkedager for din bedrift, og gjør at du får bedre tid til å utvikle innhold. 

Gjør en research for viktige eventer eller merkedager. Dette kan for eksempel være ferier eller høytider som påske eller jul, “Black History Month”, skolestart eller merkedager som 17.mai, Valentins dag, mor/farsdag eller lignende. Sjekk også ut salgsdata for å se når kunder begynner å handle til de ulike anledningene. 

Legg opp til å publisere innleggene dine når følgerne dine er online. Nyhetsfeedens algoritmer anser nye innlegg som en viktig rangeringskriterie – derfor er det å poste når følgerne er online den beste måten å øke organisk rekkevidde. Når du har satt Instagram kontoen din til bedriftsprofil, kan du enkelt se hvilke dager og tid på dagen flere av følgerne dine bruker plattformen. 

Steg 3: Forbedre profilen din

En instagram profil gir deg en liten plass til å formidle mye. Profilen din er hvor brukerne av Instagram går for å lære om merket ditt, besøke nettsiden eller booke en avtale. 

Skriv en god bio

De som leser bioen din er allerede nysgjerrige på hvem du er og hva du tilbyr.  Vis derfor her hvorfor de burde følge akkurat deg.

Med 150 tegn eller mindre skal Instagram bioen din beskrive bedriften din. Her kan du lese en guide til hvordan effektivt skrive en god Instagram bio, men under er noen enkle tips: 

  • Kom raskt til poenget. 
  • Bruk flere linjer. Å bytte linje når du legger til ny info gjør bioen mer oversiktlig. 
  • Inkluder en emoji! De riktige emojiene kan spare plass, gjøre det personlig og tiltrekke seg oppmerksomhet til viktig info. Bare husk å finne riktig til din bedrift!
  • Legg til en CTA eller “call to action”. Dette kan være link til sin nettside eller at du gir kunden mulighet til å booke en avtale om du tilbyr tjenester gjennom Instagram. 

Bruk riktig profilbilde

De fleste bedrifter bruker bedriftens eller merkets logo som profilbilde. Ved å bruke det samme bilde på alle dine sosiale medier profiler er det lettere å kjenne igjen bedriften. 

Velg lenke med omhu

Frem til en Instagramprofil har over 10.000 følgere er det kun i bioen din du har mulighet til å poste en “clickable link”. Bruk muligheten og tenk over hvilket nettsted du linker til. Dette kan for eksempel være nettsiden sin, en blogpost du har skrevet eller link til deres nyeste kampanje. 

Får du over 10,000 følgere får du tilgang til blant annet “swipe up” funksjonen i Instagram Stories!

Legg til kontaktinfo 

Det må være enkelt å komme i kontakt med deg. Derfor burde Instagramprofilen inneholde e postadressen din, mobilnummer eller fysisk adresse så følgerne dine kan komme i kontakt med deg direkte gjennom din profil. 

Legg til story-høydepunkt og coverbilde

Instagramstory høydepunkt er en måte å la følgerne dine få ett innblikk i bedriften din og hva du tilbyr. Organiser dine stories, om det er en ny kampanje, rabatter eller en Q&A.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Skjermbilde av H&M sin Instagramprofil

Et eksempel på noen som har organisert sine stories er H&M

Steg 4: del godt innhold 

Skap en visuell estetikk for bedriften eller merket ditt

Instagram handler om det visuelle, så det er viktig å ha en gjenkjennelig visuell identitet. 

Se på andre bedrifter eller merker for inspirasjon. Et eksempel på noen som er gode på dette er SkinSecret som bytter på å legge ut bla bla bla 

Eksempel SKINSECRET HER
Etter å ha valgt hvordan du skal poste innhold, kan du skape en konsistent visuell stil. Dette inkludere for eksempel fargepalett og er et design følgerne dine vil kjenne igjen med en gang innholdet ditt dukker opp i nyhetsfeeden. 

Ta gode bilder 

Instagram er en bildedelings plattform, så at bildene må være fine sier seg selv. Du trenger ikke å være en profesjonell fotograf og du trenger heller ikke mye utstyr. Mobilen din kan fint fungere til å ta Instagram bilder, siden du uansett poster rett fra denne. 

Her kan du lese en steg-for-steg guide til hvordan ta fine bilder med mobilen. Under er et lite sammendrag av guiden:

  • Bruk naturlig lys. Dette gjør skygger mindre tydelig, fremhever farger og gir penere bilder generelt. 
  • Prøv å unngå dårlig lys. Sent på ettermiddagen skal være en god tid å ta bilder. (Tenk “golder hour”). 
  • Prøv forskjellige vinkler. Bøy deg ned, stå på en stol – finn ut hva som skal til for å få den beste vinkelen på bilde ditt.
  • “Keep it simple” – sørg for at bildene er pene og ryddige 

Har du budsjett til det kan du støtte kunstnere med å ansette fotograf eller grafisk designer for eksempel 

Bruk ulike bilde redigerings programmer og apper

Uansett hvor gode bilder man tar, må de ofte redigeres litt på. Ulike redigeringsverktøy kan gjøre det enkelt og skape en gjenkjennelig estetikk eller legge til rammer eller logo. 

Det finnes mange gratis redigeringsmuligheter, blant annet Instagram sitt “build in” redigerings verktøy. Det finnes også mange andre gratis- eller billige apper for redigering, som for eksempel VSCO.  

Skriv overbevisende bildetekst 

Instagram er kanskje en visuell plattform, men bildeteksten under hvert innlegg er fortsatt viktig. Bildeteksten gjør at du kan fortelle en historie som kan gi bilde mening. En god bildetekst kan skape empati, samhold og tillit. Eller, den kan bare være morsom. 

Skap en egen måte å skrive bildetekster for din bedrift eller ditt merke, og hold deg til dette. Skal dere bruke emoji? Er det noen spesielle hashtags du vil bruke? Følger dere en spesiell måte å skrive på? Sett opp noen retningslinjer og følg disse. 

Fortell histories gjennom Instagram Stories

Over 500 millioner mennesker ser daglig på Instagram Stories. Dette er derfor et supert verktøy for å nå ut til fler! En undersøkelse fra 2018 viser at 58% av deltakerne ble interessert i ett merke eller produkt etter å ha sett det i en Instagram story.  

Formatet er også supert til å fortelle historier om merket eller bedriften din, vise hva du tilbyr men også for å ta med kunden “behind the scenes”. Har bedriften din et spesielt fokus på bærekraft? Da kan du engasjere din målgruppe med hvordan dere jobber mot å skape en bærekraftig drift gjennom stories ved å for eksempel vise hva dere gjør for å opptre mer bærekraftig. Prøv å gjør dem underholdene så du skaper engasjerte følgere som ønsker å se på storiene du legger ut. 

Og – husk at hvis du har mer enn 10,000 følgere på instagram, kan du bruke funksjonen “swipe up” som kan sende kunden direkte til et produkt, et blogginnlegg eller din nettside/nettbutikk. 

Test ut ulike formater

Instagram er så mye mer enn en enkel bildedelings app. I løpet av årene har de utviklet seg og plattformen tilbyr alt fra å holde livesendinger til reels. Under ser du noen av formatene du kan dele innhold i:

  • Instagram karusell:  Du kan publisere opp til 10 bilder i en post. I følge Hootsuites eget eksperiment viser det seg at disse postene ofte fører til høyere engasjement. 
  • Instagram Reels: Korte videosnutter på lik linje med TikTok.  
  • IGTV: IGTV eller Instagram TV er et lenger videoformat der du for eksempel kan legge ut videoer som viser hvordan en kan bruke produktene eller tjeneste dine. 
  • Instagram Live: Instagram live gjør det mulig å sende live, med opp til fire deltakere samtidig. Her kan man for eksempel ha en live Q&A der dere svarer på spørsmål fra følgerne deres direkte!

Skap inkluderende innhold 

Innhold fra bedrifter når lettere ut om personen kan se for seg og selv bruke produktet eller tjenesten. Det er viktig å huske på at alle skal føle seg representert og sett. Sikt etter å skape innhold som er inkluderende for alle, uten å bygge på stereotypier eller klisjeer. 

Vær konsekvent med å legge ut innhold 

Hvis du ønsker engasjerte følgere må du være like engasjert tilbake. Det er ikke nok å bare poste godt innhold en gang i blant. Du burde poste konsekvent, slik at følgerne dine vet at de vil få en konsekvent strøm av interessant innhold fra deg – som gjør din instagram verdt å følge. 

For å få til dette er det nyttig å planlegge hva som skal postes i forkant, slik at du for eksempel har innhold å poste om det skulle oppstå noe uventet, eller om sosiale medier ansvarlig rett og slett bare er på ferie! På denne måten kan man også få en pause fra å konstant måtte tenke på hva du skal skape av innhold, slik at du kan fokusere på andre ting – men fortsatt ha godt innhold å poste til følgerne dine.

Hootsuite har en app du kan laste ned – Hootsuite Social Media Tools. Under ser du en video om hvordan den funker!

Steg 5: Øk antallet og engasjer følgerne dine

Svar på kommentarer og poster du har blitt nevnt i 

Svar på kommentarer eller poster bedriften din har blitt nevnt eller tagget i, så følgere blir motiverte til å fortsette å engasjere seg i innholdet ditt. Bruk tid på å personlig svare hver og en, slik at det oppleves autentisk.

Lag også en sosiale medier guideline for alle ansatte, da hver enkelt ansatt er bedriftens annsikt utad! Prøv å skape et “instagram community” som oppleves som hyggelig og positivt. 

Bruk riktige #hashtags 

Hashtags kan gjøre det enklere for brukere av plattformen å finne innholdet ditt. 

Når noen søker på instagram kan en blant annet klikke seg inn på hashtagen og se alt innholdet under denne. Dette er fin måte å nå ut til fler med innholdet ditt – også til de som ikke følger deg fra før.

For å skape et community kan du blant annet lage din egen hashtag. Dette kan du blant annet engasjere følgerne dine til å bruke om de legger ut bilder eller innhold med produkter eller opplevelser rundt din bedrift. 

Gina Tricot bruker blant annet #ginamyway for å få kunder til å dele anntrekk og inspirasjon med klær fra deres butikker.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.
Skjermbilde fra Gina Tricot sin Instagram

Samarbeid med instagram influencere – eller påvirkere 

Influencer markedsføring er en god måte å få tilgang på engasjerte og lojale instagram følgere. 

Identifiser influencere og skapere som kan ha følgere som kanskje er interessert i din bedrift. Start med din egen kundebase og finn noen med samme type følgerskare. Skap et genuint forhold og velg ut en influencer du føler kan stå inne for det samme som bedriften din gjør. For influencers følgere burde samarbeidet også virke genuint. 

Selv små bedrifter med et lavt budsjett kan bruke influencer markedsføring ved å jobbe med mikro influencere – som er mennesker med færre følgere, men igjen veldig dedikerte følgere. Selv om de har færre følgere, kan de ha stor påvirkningskraft – faktisk såpass mye at de større bedriftene eller merkevarene kan ha et ønske om å jobbe med dem. 

For å sette seg mer inn i hvordan det er å jobbe med en Instagram influencer kan du sjekke ut denne artikkelen.

Bruk Instagram annonse verktøy 

Det å investere i Instagram annonse verktøy hjelper deg å nå ut til et større publikum med innholdet ditt.

I tillegg til å utvide rekkevidden for innholdet ditt, kan velge å legge til en “call-to-action” knapp på Instagram annonser. Dette gjør at brukere for eksempel kan trykke seg rett inn på nettsiden eller Instagram kontoen din gjennom annonsen.

I denne artikkelen kan du lese mer om Instagrams annonse verktøy

Kjør en Instagram kampanje 

Gjennom en Instagram kampanje kan du nå spesifikke mål du har satt for bedriften. Kampanjer kan ofte inneholde annonser og være betalt innhold, men du kan også bruke organisk innhold til å nå målene dine.

En Instagram kampanje kan for eksempel hjelpe deg med å:

  • Bli mer synlig på Instagram 
  • Skape engasjement på Instagram profilen din, foreksempel gjennom en Instagram konkurranse 
  • Samle inn brukerbasert innhold gjennom en hashtag du skaper

Steg 6: Mål det du jobber mot og gjør justeringer 

Mål resultater med analyseverktøy 

Når du bruker Instagram for bedriften din, er det viktig at du analyserer og måler progresjonen mot å nå dine mål. Med en Instagram bedriftsprofil har man tilgang til plattformens innebygde analyseverktøy, men dette gir det bare innsikt 30 dager tilbake i tid. 

Bruk A/B testing for å finne ut hva som funker best 

En av de beste måtene å forbedre resultatene dine på er å teste hvordan engasjement ulik type innhold skaper. Samtidig som du lærer hva som er best for ditt publikum, kan du gjøre om og endre strategien underveis. 

Her er noen tips fra Hootsuite til hvordan du kan kjøre en A/B test på Instagram:

  1. Velg et element du vil teste. Dette kan være bilde, bildetekst, hastags osv. 
  2. Lag to ulike alternativer, og hold disse like forutenom det du vil teste. Skal du teste hashtag kan du lage to helt like innlegg, men med ulike hashtags. 
  3. Analyser resultatet av hver post 
  4. Velg innlegget som treffer flest og skaper mest engasjement 
  5. Test enda en variasjon av dette innlegget, for å se om du kan gjøre enda fler forbedringer 
  6. Del det du lærer gjennom testen med resten av bedriften, så dere sammen kan skape en instruksjon på hva som funker best for deres bedrift!

Her kan du lære mer om A/B testing i sosiale medier.

Test ut nye teknikker og verktøy 

Sosiale medier er gode plattformer for å eksperimentere og lære underveis. Vær åpen for å blant annet teste nye formater og verktøy som plattformen tilbyr. 

Hvis du føler at noe fungerer for deg, kan du gjøre research og finne ut hva som gjør at det fungerer. På denne måten er det enklere å forstå hvorfor, og dermed fortsette i den samme retningen. 

Hootsuite tilbyr også en egen app – Social Media Tools – som du er gratis å bruke og gir det mulighet til å planlegge og publisere innlegg rett fra appen til Instagram, engasjere følgerne og styre alle dine andre sosiale medier profiler.