Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Markedsføring er ikke lenge bare markedsføring. I dag finnes det så mange måter å drive med markedsføring. I dette blogginnlegget skal jeg snakke litt om det å drive markedsføring på plattformen Instagram.
Hvordan lykkes på Instagram
Steg 1: Hvilket produkt vil du fremme?
Før man begynner markedsføringen må man vite hva man skal fremme. Har et lignende produkt blitt markedsføring før? Ta inspirasjon fra andre, men gjør det på en annen måte. Hva likte du og hva likte du ikke. Lær av andres feil.
Steg 2: Differensiering
I følge Ipsos er det i dag 2 840 000 nordmenn som har applikasjonen Instagram, hvorav 44% bruker applikasjonen daglig (Ipsos, 2022). Dette betyr at du konkurrerer mot utrolig mange andre som ha sitt innhold eksponert. Da er det viktig å skille seg ut, hva kan di gjør som ikke har blitt gjort før? Hvilket innlegg du velger å poste er med på å fortelle hvem du er, velg med omhu.
Steg 3: Hvem er målgruppen din?
Hvis du skal selge et produkt og ser etter hvordan markedsføre dette på Instagram, så regner jeg med du vet hvem målgruppen din er. Hvis ikke, finn ut av dette før du går videre. Hvis du er her for å finne det ut, kan man bruke Mate Ads. Dette gjør at Meta automatisk viser produktet ditt til potensielle kunder. Det som skjer at Meta gjør analyser med algoritmene sine slik at det som er mest sannsynlig til å være interessert i produktet blir eksponert for dette. Det du sitter igjen med er kanskje en litt annen målgruppe en det man hadde sett for deg. Dette er data man kan bruke til videre markedsføring.
Steg 4: Vis deg frem
Vær personlig. Fortell hvem du er og hva du driver med. Bruk Instagram for å lære dine potensielle kunder om hvorfor dere er en god match. Del tidligere kunderomtaler? Dette er en del av kundeopplevelsen. Kundene skal føle seg trygge, ivaretatt og velkommene.
Steg 5: Hva er trendy
I dagens sosiale medier er det mange treder som kommer og går. Her det lurt å være oppdatert på hva som er det nye. Dette kan være med på å skape momentum , slik at følgerene sine fortsetter å være investert i kontoen din. I dag er reels veldig i vinden, her er det lurt å være oppdater på hvilke sanger man skal bruke og hvilket andre trender som går. Dans, fotografering eller er det andre morsome videoer du kan hente inspirasjon fra.
Til slutt
Som nevnt tidligere har instagram nesten 3 millioner norske brukere, men på verdensbasis er det 1 milliard som bruker applikasjonen (wikipedia, 2022). Bare basert på disse tallene kan man si at det å være synlig på applikasjonen kan gi gode muligheter for bedrifter. Innhold markedsføring er kommet for å bli.
Ref:
https://no.wikipedia.org/wiki/Instagram
https://www.ipsos.com/nb-no/instagram-er-10-ar-hvem-er-daglige-brukerne