zarafazal mai 23, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg ta for meg hva SEO er og hvordan en kan ta i bruk av dette for egen bedrift.

Hva er SEO

Seo er en forkortelse for søkeoptimalisering (Search Engine Optimization på engelsk). Seo omhandler prosessen hvor innhold og nettsider blir oppdaget av søkemotorer og dermed oppnår bedre synlighet eller rangering, eksempelvis på resultatsidene til Google, som er verdens største søkemotor.

Hvorfor bruke SEO

Forbrukere i dag tar raske beslutninger, hvor da er viktig at merkevaren din er godt synlig. Det er derfor viktig at man ikke ender på side 2 på Google. En nettside med dårlig SEO vil blir stemplet som en dårlig nettside av Google, dermed vil man ikke være på fremste side, hvor det da blir vanskelig for kunden å finne fram til deg. En god SEO vil sørge for nettsiden din vil dukke opp for relevante kunder som er på søk etter dine produkter eller tjenester, dermed vil hjelpe til med salg og trafikk på nettsiden. Jo synligere nettsiden din er desto bedre er det for bedriften din.  

Viktig å tenke på før man starter med SEO

Det er viktig å vise fram hvor interessant nettsiden din er for brukeren, hvor de da kan lett finne frem til ønskelig informasjon. Dette vil medføre at nettsiden er synlig for brukerne dine fordi Google ønsker alltid å kunne levere de beste resultatene til brukerne. Det er derfor viktig at en gjør en grundig analyse av nettsiden sin. Dermed vil en kunne eliminere tekniske feil og mangler som kan være en grunn til at nettsiden presterer dårlig.

Viktig å tenke på:

  • Gode titler, overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser
  • Det er viktig å forstå at Google leser tekst og bilder, dermed er det viktig å ha riktig tekst
  • Tenke på hvilke ord folk søker på
  • Ta i bruk av Google Analytics for å ha en oversikt over brukere
  • En brukervennlig nettside
  • Hvilken domene en tar i bruk
  • Jobb for relevante inngående lenker
  • SSL-sertifiserte nettsider rangerer høyere
  • Skape en bra brukeropplevelse som igjen samsvarer med intensjonen med søket

Søkeord

Det er viktig å tenke på hva folk egentlig søker etter. Det hjelper ikke da å være nummer en på visse ord, her kan en da bruke Google Suggest og se hva Google foreslår. Her kan en da se hvilke støtteord en bør ha med, disse støtteordene kan bidra med at nettsiden får en bedre rangering. En kan ta i bruk av verktøyet Google Trens for å faktisk se hva folk søker etter og dermed sammenligne søkeord, hvor en kan se hvilke ord som tas mest i bruk.

En god metabeskrivelse

Metadata er den informasjonen som dukker opp under nettsiden når man søker etter dem. Metadata er den informasjonen som vises i trefflister som Google og i sosiale medier. Ved at metabeskrivelsen til en nettside er bra, vil det gjøre det enklere for brukeren å forstå innholdet, dermed vil flere se på det og eventuelt dele det. Metabeskrivelse har ikke noe å si for rangeringen av søk, men det hjelper kunden en liten innsikt om bedriften.

Jo raskere nettside desto bedre

En nettsides rangering blir påvirket av dens hastighet, det vil si hvor lang tid det tar fra når en bruker har klikket seg inn på nettsiden, til de faktisk kommer seg frem til den. Hvis en nettside er treg, så vil den bli straffet av Google og dermed føre til lavere rangering under søk.

SSL-sertifikat

SSL-sertifikat er et sikkerhetssertifikat er et betryggende sertifikat som viser fram til at nettsiden er ekte og at informasjonen som sendes til siden er ekte. En nettside som har SSL-sertifikatet, vil automatisk rangere høyere i søk enn de som ikke har det. Nettsider sine adresser med https://: som er grønne er nettsider som er SSL-sertifiserte.  

Oppsummering

Det er viktig for en nettside å ha en god SEO optimalisering om man vil være synlig for sine kunder. Det er viktig å ha en brukervennlig nettside som er enkel og tilgjengelig og lett å finne fram til. Kundens behov og hva de er ute etter er viktig å forstå, dermed kan en optimalisere informasjonen på en best mulig måte, hvor da nettsiden kan bli favorisert under søket. Det er også viktig at nettsiden ikke er treg, ikke bare fordi Google vil straffe det, men fordi kunden ikke er villig til å vente for lenge for å komme seg inn på nettsiden.

Kilder:

https://www.sempro.no/nyheter/sokemotoroptimalisering-seo?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMInpfs3Ibg8AIVk9ayCh0qYwItEAAYAyAAEgJbc_D_BwE