nadiajager april 30, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette er et blogginnlegg originalt skrevet av Karolina Mikolajczyk, publisert på Hootusite. Denne uken har jeg fått i oppgave å forbedre og oversette et dybdeinnlegg. Du kan lese det originale innlegget her.


En netthandelsstrategi for sosiale medier bidrar til å bygge merkevarebevissthet, kommunisere med kunder og kan generere mer salg i din nettbutikk.

Sosiale medier og netthandel går som hånd i hanske – markedsførere har benyttet seg av sosiale plattformer for å skape en tilknytning til netthandelskunder en god stund nå. Og det med god grunn! Flere og flere internettbrukere handler på nett, og bruker sosiale medier for å gjøre research på merkevarer.

Bare se på denne statistikken:

  • 76,8% av globale internettbruker kjøpte et produkt på nett i 2020.
  • 44,8% av globale internettbrukere bruker sosiale medier for å undersøke merkevarerelatert informasjon.
  • Mer enn halvparten av globale internettbrukere mellom 16-24 år bruker sosiale medier for å utføre research på merkevarer (55,9% kvinnelige brukere og 51% mannlige brukere).
Kilde: Hootsuite

De fleste sosiale medienettverk tilbyr for øyeblikket gratis, innebygde løsninger for reklame, salg og kundeservice – verktøy som kan virkelig kan hjelpe deg med å pushe salg.

I dette blogginnlegget skal vi gå gjennom de ulike måtene du kan bruke sosiale medier til å markedsføre nettbutikken din på. Så; om du ønsker å bygge en tilstedeværelse på sosiale medier for nettbutikken fra bunnen av, eller leter etter metoder for å oppgradere markedsføringsstrategien din er du kommet til rett sted!

Men først; la oss ta tak i noen definisjoner;

Hva innebærer e-handelsmarkedsføring på sosiale medier?

En netthandelsstrategi for sosiale medier er et sett med taktikker du kan bruke til å markedsføre nettbutikken din. Avhengig av forretningsmodell og mål, kan strategien din fokusere på:

  • Promotere en e-handelsdestinasjon, dvs. føre trafikk til et nettsted eller en app
  • Selge produkter direkte på sosiale medier
  • Kommunisere med kunder – både før og etter kjøp
  • Samle innsikt om bransjen din  

… eller alle ovennevnte!

Er e-handelsmarkedsføring på sosiale medier det samme som sosialt salg eller sosial handel?

Ikke helt. E-handelsmarkedsføring på sosiale medier kan betegnes som det bredeste begrepet av de tre, og kan inneholde elementer av både sosialt salg og sosial handel.

  • Sosial handel er prosessen med å selge produkter eller tjenester direkte via sosiale medier, f.eks. ved hjelp av Facebook Shops. Instagram Shops, Product Pins og andre shoppingløsninger på sosiale medier.
  • Sosialt salg er prosessen med å bruke sosiale medier til å identifisere, knytte kontakt med og pleie potensielle salgsprospekter.
  • E-handelsmarkedsføring på sosiale medier kan innebære å bygge merkevarebevissthet, reklame, samfunnsledelse, kundeservice, sosial lytting, sosial handel og sosialt salg.
Kilde: Hootsuite

Så; hvordan bruke sosiale medier for din nettbutikk?

Her er alle de forskjellige måtene markedsføring på sosiale medier kan hjelpe deg med å promotere nettbutikken din og selge flere produkter eller tjenester.

Bygge merkevarebevissthet

Dersom folk ikke vet hva du selger, vil det neppe føre til salg. Derfor er det viktig å skape hype og interesse rundt det å lansere en helt ny nettbutikk eller et nytt produkt.

I 2021 er sosiale medier stappfulle av ulike merkevarer, men det er fortsatt plass til nybegynnere. En unik stemme og en konsekvent innleggsstrategi hjelper deg å bygge bevissthet rundt merkevaren din, samt nå målgruppen du ønsker. For å starte kan det være lurt å følge tipsene som er listet opp i slutten av dette blogginnlegget. Det å bygge merkevarebevissthet er en prosess som tar tid. Ønsker du å få fart på ting kan betalte annonser være noe for deg.

Reklamering

Nyere statistikk viser at:

  • 190 millioner mennesker kan nås med Facebook-reklame
  • 140 millioner mennesker kan nås med Instagram-reklame
  • 170 millioner mennesker kan nås med LinkedIn-reklame

… og dette er kun i USA. (Kilde: Digital 2021 rapport av HootSuite og We Are Social)

Kilde: Hootsuite

Ser vi på norsk statistikk i tillegg ser vi at over 2 millioner mennesker i Norge har en Instagram-profil, og over 3 millioner har Facebook-profil i 2018. Flere av disse brukerne er innom disse plattformene flere ganger daglig. Ergo; det er gode sjanser for å nå målgruppen din via disse sosiale mediene i Norge også. (Kilde: Sempro)

Disse er selvfølgelig ikke alle en del av målgruppen din, og budsjettet ditt er sannsynligvis for lavt til å nå ut til så mange mennesker. Den gode nyheten er at de fleste sosiale plattformer tilbyr avanserte målrettingsverktøy som hjelper deg med å finne ditt perfekte publikum ut ifra denne mengden – og deretter vise disse annonser som bidrar til å du når dine mål.

Angående mål; det er uhrylig viktig å sette opp de riktige målsetningene for annonsene dine på sosiale medier. Som en e-handelsvirksomhet ønsker du sannsynligvis å bruke sosiale medier for å tiltrekke potensielle kunder til butikken din, et bestemt produkt eller en bestemt kampanje.

Facebook og Instagram lar for eksempel merkevarer velge et av tre konverteringsorienterte mål:

  • Konverteringer – med dette målet kan du oppfordre målgruppen din til å utføre en spesifikk handling i nettbutikken din, som f.eks. å legge et produkt i handlekurven.
  • Katalog salg – bruk dette målet for å gjøre produkter fra katalogen din om til annonser.
  • Butikktrafikk – har du en fysisk butikk er dette annonsemålet godt for å markedsføre butikken din til potensielle kunder i nærheten, basert på hvor de befinner seg.

Under kan vi se noen eksempler på noen netthandelsannonser med en oppfordring til handling («Handle nå») på Instagram:

Kilder: Fredrik & Louisa, Søstrene Grene og MyMuse Lingerie

Men bare det å velge riktig mål er ikke nøkkelen til suksess, du må også velge riktig annonseformat. På Facebook og Instagram finner vi disse hovedkategoriene for format:

  • Bildeannonser
  • Videoannonser
  • Karusellannonser
  • Kolleksjon annonser

Sistnevnte er designet spesielt for e-handel. De bruker nemlig en blanding av kreative eksemplarer, samt varer fra produktkatalogen din for å fange oppmerksomhet, og sømløst veilede dem til kassen.

Facebooks annonseringsverktøy er kanskje den mest robuste, men andre sosiale medier tilbyr også lignende løsninger. Det vil si at om du primært bruker f.eks. Twitter eller LinkedIn for å nå kundene dine på sosiale medier, er det også mulig der. For å lære mer om annonsemål og formater på tvers av plattformer, les denne guiden for annonsering på sosiale medier.

Selge produkter direkte via sosiale medier

Det er her e-handelsmarkedsføring på sosiale medier overlapper med sosial handel; selge produkter direkte fra din konto på sosiale medier eller «Shops».

Plattformer som Facebook, Instagram og Pinterest tilbyr integrerte shoppingløsninger for bedriftskontoer. Snapchat samarbeider med Shopify for å utvikle noe lignende selv, men dette verktøyet er kun tilgjengelig for et knippe kontoer enn så lenge. Hold dermed øye med oppdateringer dersom Snapchat er din foretrukne sosiale plattform.

Å bruke slike løsninger har gunstige fordeler:

  • Det er helt gratis å sette opp.
  • Det skaper minneverdige, interaktive shoppingopplevelser for kundene.
  • De gjør forenkler salgsprosessen. Brukere kan handle direkte fra sine feeds på Instagram o.l., uten å måtte klikke seg videre til en ekstern nettbutikk. Å forkorte avstanden mellom oppdagelse og kasseutsjekk kan forbedre konverteringsfrekvensen.
  • Det er det brukere av sosiale medier ønsker! 70% av shoppingentusiaster bruker Instagram for å oppdage nye merkevarer og produkter – så hvorfor ikke hjelpe dem med å oppdage dine? (Kilde: instagram.com/shopping)  

Under ser dere et eksempel på hvordan er produktside ser ut i Facebook Shops:

Kilde: Høyer

Som vi kan se må kunden her klikke seg inn på den eksterne nettbutikken for å fullføre kjøpet. Dessverre er kasseutsjekkfunksjonen kun tilgjengelig i USA enn så lenge.

Ønsker du å teste ut sosial handel selv, kan du sjekke ut disse veiledningene:

Kundeservice

Det viktigste målet ditt på sosiale medier er å nå nye, potensielle kunder – men ikke glem dine eksisterende kunder.

Til tross for at du kanskje har et dedikert supportteam til å kommunisere med kunder over telefon eller via e-post, blir dine sosiale medier en type ad hoc-kundeservicekanal. Kundene dine kan henvende seg til profilene dine for å finne informasjon, stille spørsmål eller gi en tilbakemelding. Og når de gjør det bør du være forberedt på å håndtere innkommende kommentarer og direkte meldinger i innboksen din.

Hvordan du svarer på henvendelser på sosiale medier er like representativt for merkevaren din som innholdet du legger ut. Vurderinger fra fornøyde kunder fungerer som et sosialt bevis for nye kunder som fremdeles er i vurderingsfasen av deres kundereise. Ved å engasjere med forbrukerne i kommentarfeltet viser du at du verdsetter kundene dine, og setter pris på tilbakemeldingene deres.

Men hva med negative tilbakemeldinger? Disse skal du behandle som en mulighet til å tilby løsninger, samt vise hvor seriøst du tar kundenes meninger. I eksempelet nedenfor gjorde Tights.no nettopp dette. De sendte en privat melding til kunden, samt en oppfølgingskommentar om at alt skulle være i orden.

Kilde: Tights.no

Poenget er; ikke ta sosiale medier for gitt som en kundeservicekanal. Henvendelser du mottar der fortjener like mye oppmerksomhet som andre kundeserviceinteraksjoner.

Sosial lytting

Sosial lytting er prosessen som går ut på at man «skanner» sosiale medier for nevnelser av merkevaren din, (eller produkter og samtaler relatert til merkevaren din). Å vite hva folk sier på nettet er en uvurderlig kilde til innsikt som kan hjelpe deg med å forstå:

  • Hvilke av produktene dine folk liker best
  • Gjentatte problemer ved noen av dine produkter
  • Publikums generelle mening av merkevaren din

Det er også et beskyttende tiltak å holde seg oppdatert på hva forbrukerne har å si om merkevaren din. Hvis du noen gang roter bort en bestilling eller ved et uhell selger defekte produkter er det stor sjanse for at de berørte kundene klager online. Bevissthet rundt problemet vil bidra til å kunne reagere raskt og muligens avverge en fullverdig mediekrise.

6 essensielle e-handels tips for sosiale medier

På dette tidspunktet bør du ha en generell god idé om hvordan du ønsker å bruke sosiale medier til å markedsføre nettbutikken din, og hvordan du kan nå nye målgrupper. Her er seks bonustips som vil hjelpe deg å booste din strategi for e-handelsmarkedsføring.

#1 Vis frem din personlighet

Merkevarebevissthet handler om at noen ser produktet ditt (eller annonsene dine) og tenker «Åh, det er det merket! Det er de som gjør den greia

Det blir uendelig mye letter for potensielle kunder å huske deg, samt gjenkjenne deg hvis merkevaren din har en viss personlighet. Det kan være humor, engasjement i en sosial sak eller hva som helst som representerer deg og dine verdier.

I eksemplet nedenfor kombinerte bidetprodusenten Tushy, kjent for sin lettbeinte tilnærming til markedsføring, et søtt bilde med en ironisk vinkling for å promotere deres toalettstol (eller, som de kaller det, «din rumpes beste venn»).

Kilde: Tushy

#2 Samarbeid med andre

Ved å samarbeide med en influenser som forbrukerne elsker, eller et annet merke fra din bransje, kan du og produktene dine eksponeres ovenfor nye målgrupper. Men; ikke gjør det kun for økt rekkevidde. Tenk heller på hvordan et slikt samarbeid kan komme potensielle kunder til gode – og hvordan det passer inn i merkevarens verdier.

Her er noen eksempler på hvordan du markedsføre nettbutikken din gjennom målrettet samarbeid:

  • Be en influenser teste produktet ditt og dele sin ærlige vurdering med sitt publikum
  • Bli partner med et par andre merker som retter seg mot lignende målgrupper, sett sammen en verdifull konkurransepremie for deres samlede publikum. Deretter promoter konkurransen på alle merkevarene sine kontoer.
  • Host en Q&A på Instagram Live med influensere som er tilknyttet merkevaren din.

Se hvordan Makeup Mekka kunngjorde en slik konkurranse med en annen virksomhet:

Kilde: Makeup Mekka

#3 Bruk kortformatert videoinnhold

Som allerede nevnt skal innholdet ditt være representativt for din merkevarens personlighet. Men, det er ikke alle innholdstyper og plattformer som er skapt like. For å forsikre deg om at dine personlighetsfylte ideer ikke vil bli borte i overfylte nyhetsfeeder kan du eksperimentere med populære interaktive formater som:

  • Instagram Stories
  • Instagram Reels
  • Instagram Live
  • TikToks

Over 500 millioner mennesker benytter seg av Instagram Stories hver dag, og plattformen legger kontinuerlig til nye salgsfunksjoner til både Stories og Live. Merkevare Stories har en fullføringsgrad på hele 86%.

Andre plattformer på sosiale medier har også hengt seg på trenden. Facebbok implementerte Stories i 2020 og Twitter har sin egen versjon; Fleets. Til og med LinkedIn har kommet seg på banen og introdusert sin egen versjon av Stories. Legger man til TikToks aggressive vekst i denne miksen kommer det tydelig frem at folk elsker kortformatert videoinnhold i på tvers av demografi.

Så, hvordan kan du bruke denne kunnskapen til å engasjere publikum? Kun fantasien setter grenser! Men, det er viktig å huske at innholdet ditt ikke alltid må være direkte relatert til salg. Bruk Instagram Stories, direktesendinger eller TikTok for å underholde publikum, og bygge en sterkere relasjon til dem.

#4 Legg ut brukergenerert innhold

Dette er kanskje et av de viktigste tipsene. Som allerede nevnt er positive anmeldelse og kommentarer fra fornøyde kunder en form for sosialt bevis. Men, hva er enda bedre? Brukergenerert innhold.

Oppmuntre kundene dine til å dele bilder og videoer med produktene dine til deres personlige kontoer på sosiale medier, og tagge merkevaren. Del deretter disse på nytt til din egen profil (med kreditering til den originale posteren). Under ser vi noen eksempler på bedrifter som gjør det samme:

Kilder: SkinSecret, Nelly og Daisy Donuts

#5 Post ofte

Når tilstedeværelsen din på sosiale medier begynner å få litt trekkraft og du bygger en følgerbase, ønsker du at de alltid skal ha deg i bakhodet. En regelmessig innleggsplan hjelper deg med å være synlig og relevant. Dessuten kan du ikke forvente at potensielle kunder skal samhandle med deg, dersom du ikke har noe innhold de kan samhandle med?

#6 Jobb smart

Alt dette kan virke litt overveldende, spesielt om du er den eneste på markedsføringsteamet. De gode nyhetene er at du ikke trenger å legge ut alt manuelt, samt holde øye med alle de individuelle nettverkene og kontoene du administrerer hele tiden.

Hootsuites plattform for administrasjon av sosiale medier kan hjelpe deg med å administrere hele markedsføringsstrategien din for sosiale medier fra ett sted. Dette inkluderer blant annet:

  • Komponere, planlegge og publisere innlegg til alle dine kontoer
  • Finne de beste tidspunktene for å publisere innlegg slik at de bidrar til å nå dine målsetninger
  • Booste organiske innlegg og markedsfør dem som annonser direkte fra dashboardet ditt
  • Administrer innkommende meldinger på alle dine sosiale kanaler og svar i tide
  • Overvåk sosiale medier for nevnelser av merkevaren din, og delta i relevante samtaler
  • Analyser ytelsen din på tvers av nettverk med lettleste, tilpassede rapporter

Les den originale artikkelen her, og gjerne legg meg til på LinkedIn: Nadia Marie Jäger Østli.