Michael Angell mai 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dagens innlegg tar for seg en artikkel som opprinnelig er skrevet av Hiten Shah. Shah er en skribent og medeier i en rekke selskaper. Særlig er han kjent for å være blant grunnleggerne av SaaS-selskapene Crazy Egg og Kissmetrics. SaaS er forkortelen for «Software as a service», og betegnelsen omhandler at sluttbrukere kan logge seg på og benytte apper som er skybasert over internett. Shah har derfor stor erfaring med oppstart av nye bedrifter med støtte fra private investorer. 

I dag har jeg blitt utfordret av mine forelesere Karl Philip Lund og Marius Vetaas Thomasssen til å oversette og forbedre Shah sitt innlegg om hvordan å bygge en merkevare fra ingenting. 

Ønsk meg gjerne lykke til! 

Hvordan bygge en merkevare fra ingenting 

I Leo Widrichs første måneder som både medgrunnlegger og medgrunneier av firma Buffer i januar 2011, bestemte han seg for å skrive to til tre gjesteblogginnlegg per dag. Dette resulterte i at firma hans fikk over 100 omtalelser i andre blogger i perioden januar – april år 2011. Dette resulterte i en solid økning av kundegruppen, og i løpet av de ni neste månedene hadde selskapet over 100.000 registrerte brukere.

Leo´s utrolige prosess forklares av andre personer som innholdsmarkedsføring og oppkjøp av kunder, men dette kan ses på som en misforståelse av det store bilde. 

Leo bygget opp en merkevare som aldri før hadde eksistert, og gjorde den til en anerkjent merkevare som raskt fikk nye interessenter og derav kunder. 

Viktigheten av en merkevare 

Ta deg litt tid til å tenke gjennom hvorfor det er så avhengighetsskapende å være kunde hos verdenskjente Amazon. Vet du hvorfor? Amazon har nemlig tatt eierskap over en liten del av hjernen vår, hvor vi alltid vil tenke på å oppsøke Amazon før en annen konkurrent om vi vil få tak i et produkt raskt, billig og enkelt. Amazon tillater oss å sitte hjemmefra, eller hvor vi vil for den saks skyld, åpne deres app og kjøpe et hvilket som helst produkt som vi ankomme hjemmet vårt innen relativt kort tid. 

I oppstartsprosessen med å bygge og utarbeide en merkevare, vil må få en rekke interessenter som kommer innom ens nettside for å hva det hele dreier seg om. Det er ikke sikkert at disse blir handlende kunder umiddelbart, men det er mennesker som har en voksende interesse for merkevaren. Dette kan ha oppstått ved ren flaks fordi kundene hadde en tanke om hva de ville kjøpe, søkte på internett etter varen og kom deretter i kontakt med ens merkevare og nettbutikk. 

Dette vil over tid kunne resultere i at merkevaren sprer seg, nå som interessentene har kjennskap til din merkevare og nettbutikk. Disse vil nå være klar over at din merkevare eksisterer, og på et eller annet tidspunkt vil deres venner, familie og bekjente vite om dette. 

Historier som dette viser til viktigheten av å til enhver tid jobbe for å synliggjøre og spre budskapet om din merkevare, slik at merkevaren blir synlig og tilgjengelig for alle potensielle kunder. Gjort korrekt, vil dette føre til rask og solid vekst av din bedrift. 

For å få til en rask, solid og stabil vekst av din nettbutikk vil det være særlig to faktorer som er avgjørende. Dette er nyheten om at din merkevare er ny, original og spesiell for markedet, hvilket skaper en interesse og nysgjerrighet. Den andre avgjørende faktoren er repetisjon, hvor det er en nødvendighet at bedriften til enhver tid jobber målrettet og effektivt for å skaffe flere kunder. Fortsett med det som er bra, og luk ut det som ikke funker. Repeter deretter på de tingene som skaffer flere interessenter og potensielle kjøpere. 

Nyheten om at din merkevare er ny, original og spesiell for markedet

Siden 1999 har kun 37 bedrifter innenfor SaaS-markedet gjennomført regelmessig bloggføring på deres nettsider om prosessen deres bedrift til enhver tid har gått gjennom. Dette omfatter blant annet bedriftens tanker og syn på hva de har gjort, hvorfor de gjorde det og hva de har ansett som en naturlig vei videre for sin merkevare. Bloggføringen ble sett på som merkelig og uvanlig av de fleste ettersom det var unormalt å skulle dele sine viktigste synspunkter og hemmeligheter med omverden. 

Disse 37 bedriftene anses som de viktigste i SaaS-verden for å ha delt regelmessige nyheter og tanker om merkevarens reise, som igjen har ført til økt kunnskap og læring blant andre mennesker og bedrifter. 

Da vi bestemte oss for å gjennomføre nyheten rundt vår merkevare Kissmetrics valgte vi å dele alles markedsøringsanalyser, så fremt det var av høy kvalitet og nyttig for omverden. Målet med dette var å få interessenter som fant vår merkevare hjelpfull og troverdig, slik at de til enhver tid ville oppsøke vår merkevare for hjelp, før våre konkurrenter. Dette førte til at vår Twitter-konto ble alle markedsførere sitt første stoppested for ønske om å lære markedsføring og markedsanalyser. Dette førte til at vi fikk mange lesere og interessenter på regelmessig basis, og vi økte antall følgere på Twitter til over 200.000 brukere innen kort tid. Alt dette fikk vi til uten å bruke en eneste krone på markedsføringen av vår merkevare, men kun via organisk søk og derav høyere ranking på søkeplattformer. 

Over tid bestemte selskapet seg for å legge mer tid og energi i merkevarens nyhet om åpenhet om prosessen, egne tanker og læring. Denne nyheten varte over tid og ble oppfattet som reell og troverdig fordi nyheten kom fra en merkevare med allerede høy troverdighet på markedet. 

For å kunne skape en allmennkjent og troverdig merkevare handler det om å være villig til å gjøre jobben med å få bedriften kjent for flertallet av samfunnet. Å derfor kun ha fokus på nyheter om at merkevaren er ny, original og spesiell for markedet, vil i de fleste tilfeller gjøre at merkevaren står på stedet hvil uten å øke andel salg og kundegruppe. 

Repetisjon

Hva menes med repetisjon, og hvorfor er dette relevant for å gjøre merkevaren kjent? For å skaffe en regelmessig og trofast følgerskare av din merkevare må man repetere sin markedsføring over tid for å etter hvert «eie» en liten del av potensielle kunders hjerner og følelser. Dette fører til at de husker din merkevare selv i sin underbevissthet, noe som betyr at de vil spre nyheten om din merkevare til sine venner og bekjente med tiden. 

For å best få til dette er det nødvendig med god innholdsmarkedsføring, og det legges vekt på at det er selve innholdet i markedsføringen som er essensielt for å lykkes. Innholdet i markedsføringen kan postes via Twitter, Facebook eller på egen nettside. Det viktigste aspektet vil være at innholdet man produserer og leverer til offentligheten er god, og at det legges ut på en plattform som tillater for repetisjon. Repetisjon og godt innhold vil med andre ord føre til høyere organiske søk på søkeplattformer. 

Noe som kan fremstå som merkelig for mange, er måten Leo forklarer for offentligheten hvordan han vektlegger kvantitet fremfor kvalitet, noe som stort sett foretrekkes svært sjeldent. Dette forklares med at mennesker har en tendens til å overvurdere merkevarens originalitet, og tilsidelegger viktigheten av repetisjonen. 

På den annen side ønsket Leo å holde fokus på hvordan man gjør det bra på Twitter, og ønsker å holde fokus på gjentakelse og repetisjon av blogginnlegg på Twitter. Dette har mye av æren for hvordan Buffer ble en stor aktør på Twitter når det kommer til hvordan å markedsføre, med en stor følgerskare. 

På Quick Sprout ble det opprettet og bygget et varemerke via medstifter og medeier Neil Patel. På alle hans brukerprofiler ble det plassert nærmest identiske bilder av hans ansikt, og denne repetisjonen er tiltenkt å skaffe plass i potensielle kunders tanker og hoder slik at de assosierer Neil med hans merkevare. 

Flere eksempler på repetisjon og hvordan dette bygger opp merkevaren 

Hos bedriften AdEspresso har alle de ansatte profilbilder på bedriftens nettside. Til likhet blant de alle har alle like profilbilder i svart/hvitt hvor de ansatte drikker en espresso. De samme profilbildene benytter de ansatte på sine brukerprofiler ved både Facebook og Twitter. Men hvorfor dette, og hva er dette godt for? 

AdEspresso-medeier Armando Biondi forklarer bedriftens vekst fra kr. 0 ,- til over 1 million gjentatte dollar årlig, med at lav intensitet fra bedriften skaper troverdighet, merkevare og tillit. At de ansatte velger å benytte sine arbeids-profilbildet på private brukerprofiler er en slags repetisjon, hvor potensielle kunder vil føle trygghet over merkevaren. De ansatte kan vel nødig mislike jobben sin hvis de velger å bruke jobbildene sine i privat sammenheng? 

På den annen side velger bedriften ReadMe å ha sin merkevare, en uglemaskott, godt synlig på alle sine profiler. De har uglen på nettsidens sider, i sine e-poster, deres sosiale medier og over alt på deres kontor. Dette skaper en repetisjon som er med på å styrke merkevarens synlighet, samtidig som det kan anses som både artig og med glimt i øyet fra ReadMe. 

Grunnleggeren av ReadMe, Greg Koberger, hevder at den evige repetisjonen av uglemaskotten deres «Owlbert» har gjort deres kunder godt kjent med bedriften, samtidig som de nå er komfortable med at ReadMe er noe annerledes enn andre bedrifter. Igjen kan dette ses på som tillitsfullt og originalt, ettersom ikke alle har en uglemaskott med eget navn tilhørende sin merkevare. Å glemme «Owlbert» vil neppe være enkelt når man først har blitt kjent med ham. 

Den beste måten å bygge en merkevare på starter med deg selv

I forbindelse med oppbygging av din merkevare er det ingen bedre merke eller 

markedsføring enn deg selv. Dette er motto til flere kjente grundere Jason Fried, Neil Patel og Leo Widrich som benyttet denne tankegangen til å skape en merkevare som de alle mente var personlige for dem selv, samtidig som merkevaren skal relateres til selskapet. 

  • Nyheten om din merkevare, som skal stå for det originale og spesielle ved din merkevare, er basert på det som inspirerte deg til å starte virksomheten og merkevaren. Dette vil oppleves som tillitsfullt, originalt og personlig i møte med kundene. 
  • I tidlige faser av selskapets opprinnelse vil repetisjonen være nokså enkel, ettersom dette er noe du selv står for og fullfører. Det er din historie som skal forklares og dette krever ikke noe øving eller andre tiltak. Her er det bare å sette i gang postingen/bloggingen og repetere etter behov. Lesere vil du uansett få ettersom mennesker liker personlige og interessante historier. 

Ved å spre nyheten om din merkevare via regelmessig repetisjon vil du med tiden skape en plass i tanker og følelsesregister hos din følgerskare, som vil lese dine innlegg om og om igjen etter hvert som disse legges ut. Med andre ord vil du øke sjansene for å synliggjøres av disse personenes venner og bekjente med tiden. 

Det er viktig å huske på at opprettelsen av din merkevare omhandler mer om bare å bli kjent fordi man har en god logo og en fin historie for hvorfor man opprettet merkevaren. Det handler om å skape relaterbare historier som gir kundene er følelse av tilhørighet og inspirasjon. Til syvende og sist må man huske på at din merkevare og din bedrift eksisterer for kundene, og for at kundene skal få den hjelpen de er ute etter. 

Det eksisterer mange flere verktøy i SaaS per dags dato enn det har vært noensinne tidligere. Dette er bra, for det mange forskjellige arbeidsoppgaver og ønsker om hvilke jobber som skal utføres. På denne måten er det din merkevare som skiller din bedrift fra dine konkurrenter, i kundenes tanker. Forhåptentligvis forstår du nå hvorfor du er avhengig av å ha en god og kjent merkevare for din bedrift slik at du kan overleve og konkurrere i dagens marked. 

Kilder: 

https://www.klipfolio.com/blog/best-blog-posts

https://www.superoffice.no/ressurser/artikler/fordeler-med-software-as-a-service/

https://hitenism.com/build-brand/