JosteinH mai 12, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Lett forklart

Hei igjen bloggen, i dette blogginnlegget skal vi ta for oss et tidligere publisert blogginnlegg av Hiten Shah. Jeg skal oversatte det og komme med endringer som passer bedre på Norsk eller som er up to date med 2021. Dette er gjort i hensikt med en oppgave fra høyskolen som vil at vi skal bli bedre til å skrive og publisere bedre markedsførings relaterte innlegg. Det å lese noen andres innlegg og oversette det tror jeg er veldig effektiv måte i å oppnå akkurat dette. Ikke bare må rekonstruere setninger når man oversetter, men får også ett innblikk i hvordan andre skrive og det kan være smittsomt.

Link til det originale innlegget her


Hvordan bygge et merke fra ingenting – oversettelse

I Leo Widrichs første få måneder som med-grunnlegger av Buffer(en programvare), skrev han to til tre gjesteinnlegg på bloggen hver dag. Han ble med i selskapet i januar 2011 og innen april hadde han klart å få merket til bedriften nevnt i over 100 blogginnlegg. Innen ni måneder hadde selskapet over 100,000 nye brukere som hadde signert opp for programvaren.

Folk kaller det Leo gjorde for «Content marketing» eller innholdsmarkedsføring. «Markedsføring som inneholder medieinnhold rettet mot utvalgte målgrupper» – Store Norske Leksikon, men dette er ikke i nærheten av det helhetlige bildet. På ni korte måneder hadde Leo klart å gjøre Buffer til et meningsfylt merke!


Viktigheten av et merke

Du bygger et merke når du har kapret plass i menneskers tanker»

Ta deg litt tid og tenk på hvorfor Amazon er så avhengighets dannende – de bor rentefri i hjernen din. Når vi vurderer å kjøpe et produkt, så er den første tanken som dukker opp å gå til Amazon og se etter produktet med billigst pris. Jeg vet at jeg kan åpne appen til Amazon og i løpet av to trykk er pakken på vei rett hjem til meg på under 3 dager.

Før i tiden betydde merkevarebygging at du fikk direkte kunder til nettsiden din uten noen konkret bakgrunn på hvor de kommer fra. Disse kundene som besøkte nettsiden din nesten uten noen grunn, utenom det faktumet at du har bygget opp et merke som ligger rentefri i tankene deres. De fikk en tanke, og den tanken utløste ett eller annet som fikk dem til å besøke nettsiden din.

På lang sikt, betyr dette at merket ditt sprer seg. Fordi du bor i hodet og tankene til folk, så tenker de på merket ditt som igjen betyr at de snakker om merket ditt. Dette gjør de til venner eller bekjente og akkurat sånn fortsetter det å spre seg.

Det er nettopp derfor der er så viktig å bygge opp merket sitt. Det er hva som får deg til å vokse, istedenfor å følge den trygge gamle tankegangen av å gjøre ting som ikke skalerer.

Hvis du vil bygge et merke fra ingenting, trenger du to ting: Kvalitetsnyheter og repetisjon.


Kvalitetsnyheter

Kvalitetsnyheter: kvaliteten av å være ny, original or uvanlig.”

Siden 1993, har 37signal blogget om hva de holder på med. Hvorfor de gjør det og hvordan de tenker på å bygge bedriften deres. Når de startet var dette veldig uvanlig å gjøre, ingen andre delte hvordan de veide opp produktene sine mote konsultasjon, eller hvordan de gjorde en A/B test for SaaS bedriften deres. De er standarden i SaaS for å opprette kvalitetsnyheter rundt merket via å dele, undervise og hjelpe andre i å lære.

Her er hvordan vi definerte kvalitets nyhetene om vårt merke tidlig i KISSmetrics:

Vi endte opp med å dele alle sin markedsanalyse så lenge det var av høy kvalitet og genuint hjelpsomt.»

Vi definerte merket vårt som hjelpfult og det igjen førte til at Twitterkontoen vår ble et go-to sted for markedsførere i å lære mer om analyser. Over lengre tid grodde vi 200,000 Twitterfølgere, alle var 100% organisk uten å bruke en eneste krone. 

Over tid fortsatte de å gi merket mer kvalitet, med transparentet og en vitenskapelig tilnærming til lykke og produktivitet. De klarte å opprettholde denne kvaliteten ved å holde nyhetene ferske og autentiske samt at det kom fra en genuin interesse.

Hvis du skal bygge et merke trenger du mer enn å bare snakke om kvalitetsnyheter, du må faktisk putte det i praksis og lage en kvalitets opplevelse for kundene dine.


Repetisjon

For å kapre plass i noens hode, må du først komme inn i tankene deres over og over igjen. Helt til du er der for å bli, du trenger nemlig repetisjon. Innholdet i «content marketing»  er nøkkelen her.

Innhold kan være alt fra en Tweet, en Facbook-innlegg, et blogginnlegg, eller alt som kan bli konstant produsert og distribuert.

Mulighetene innholdet har er at det kan skaleres, først i forhold til de utallige menneskene som kan bli nådd og konsumere innholdet, men også i de utallige måtene innholdet kan bli innpakket og solgt. Denne oppskaleringen er hva som skaper repetisjonen som igjen bygger merket.

Når Leo snakker om sine gjesteinnlegg på bloggen, understreker han viktigheten av å velge kvantitet over kvalitet. Eller som sagt på en annen måte.

Folk overestimerer merkets betydning og undervurderer merkets repetisjon.»

Leo holdt merket sitt produkt og betydning kort og presist, men sentrert rundt hvor godt de gjorde det på Twitter. Han satte fokuset på repetisjon og slapp ut over 150 gjesteinnlegg og det er hva som ga Buffer en autoritet på hvordan bruker Twitter til sitt ytterligste.

I bedriften Quick Sprout, bygde de merket sitt gjennom med-grunnleggeren Neil Patel. De puttet nesten identiske bilder av ansiktet hans på landingssiden, ved siden av bloggen deres, på Twitter kontoen og hans personlige nettside. All denne repetisjonen bygger opp et minne av Neil og setter preg og et inntrykk som brenner seg fast i tankene til folk.


Flere eksempler på merker som bruker repetisjon

I bedriften AdEspresso har vært medlem et bilde av at de drikker espresso i hans eller huns team-bilde. De brukere også de samme bildene mellom alle de sosiale plattformene, som Facebook og Twitter profilene. I med-grunnlegger Armando Biondis ord, det er «low-intensity frequency that builds brand and confidence» og han krediterer repetisjonen i få dem fra 0 til $1 million+ i årlig inntekt.

nesten alle drikker i hvert fall

Og i bedriften ReadMe, har de puttet uglemaskoten sin over alt på nettsiden deres. De bruker den på sine sosiale plattformer og når det kommer til kommunikasjon med kunder. I tillegg til at den er over alt på kontorene til bedriften. De prøve å gjøre det morsomt også. For grunnleggeren av selskapet Greg Koberger, er repetisjonen av uglen viktig. Det at kundene vet om Owlbert(uglemaskoten), men også enda viktigere at selskapet bak maskoten er litt annerledes enn andre. Gjør dem unike og hjelper dem å stå ut.

Dette er Owlbert

Den beste måten å bygge et merke på starter med deg

Når du starter fra ingenting, er du det beste merket for bedriften. Dette er kunnskapen som førte til at personer som Jason Field, Niel Patel og Leo Widrich begynte å bygge sitt personlige merke og selskapets merke fra bunnen av.

  • Kvalitetsnyhetene er hva som inspirerte deg i starte bedriften din
  • I starten er repetisjon lett fordi du kan gjøre det opp mot deg selv og din historie. Folk liker historier og de vil alltid høre hvorfor du valgte å starte din bedrift.

Når du gjør dette vil du begynne å samle et kollektiv rundt deg og du vil begynne å sitte igjen i tankene til folk. Gjennom repetisjon og vedlikeholdelse av kvaliteten på det du skriver vil du skrape ut mer og mer plass i tankene. Til slutt før du vet det, begynner folk å tenke på deg eller merket ditt helt naturlig. De vil snakke om deg, hva du står for og dra deg opp i samtaler med venner og bekjente som fører til en vekst av merket ditt.

Å bygge et merke er mer enn å dele ut gratis merchandise med logoen din på. Det handler om å skape historier. Ditt produkt og ditt selskap eksisterer for å gjøre en jobb for kundene dine og hjelpe dem.

Det er flere verktøy og produkter i SaaS den dag i dag enn det har noensinne vert. For hver jobb som må gjøres er det et utrolig stort utvalg av tjenester og produkter som kan hjelpe deg med dette. Til slutt så er det merket ditt som hjelper kundene dine å skille deg ut blant konkurrentene dine. Du må putte fokuset på merket ditt hvis du vil konkurrere i dagens folksomme marked.


Referanser: