Brage Tellebon mai 14, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette er det tredje blogginnlegget jeg skriver i modul tre av Digital Markedsføring. Vi har en liste over hva vi skal skrive om hver uke, og denne uken skal vi finne et velskrevet dybdeinnlegg om digital markedsføring på engelsk, som vi skal oversette til norsk og forbedre. Innlegget jeg fant er skrevet av Hiten Shah og handler om hvordan man skal bygge merkekjennskap for nye bedrifter.

Photo by EJ Yao on Unsplash

Hvordan bygget opp et merke fra ingenting.

Leo Widrich er en av grunnleggerne av Buffer, et verktøy for å planlegge og organisere merkevare på nett. I hans første måneder skrev han to til tre innlegg på bloggen deres hver eneste dag. Han startet i Januar 2011, og allerede i April hadde han fått bedriften deres nevnt på over 100 forskjellige blogger. Innen ni måneder hadde Buffer fått over 100,000 brukere av verktøyet.

Folk kaller det Leo gjorde innholdsmarkedsføring, kunde-oppkjøp og lignende, men det gjør at man ikke ser det overordnede bildet.

Det tok Leo kun ni måneder for å gjøre Buffer til et husholdningsnavn for markedsførere.

Viktigheten av Merkevare.

Når man bygget et merke investerer man i eiendom i hodet til kundene sine.

Hiten nevner i innlegget sitt, Amazon, som er en utrolig kjent merkevare i mange land, selv i norge hvor de ikke engang har en egen nettside. Akkurat som Jeff Bezos, grunnleggeren av Amazon, har en 2700 kvm eiendom i Medina, har Amazon noe lignende i hodet på de fleste kundene sine. Når de fleste tenker på å kjøpe noe, spesielt i USA hvor Amazon har en såpass stor markedsandel, er første tanke å gå til Amazon for å få det til lavest mulig pris. Det eneste man trenger å gjøre er å åpne appen, trykke kjøp, og så er det på døren to dager senere.

Dessverre, for øyeblikket, er ikke dette mulig i Norge. 🙁

Det å bygge et merke betyr at man får besøkende på siden sin organisk. Dette er folk som besøker siden din uten annen grunn enn at du har slått deg ned i hjernen deres. De hadde en tanke, og den førte dem videre til deg.

Det å ha eiendom i noens hode betyr at merket ditt vil spres mer og mer over tid. Fordi du eier en del av hjernen deres og ofte dukker opp når de har et problem som må løses, tenker folk på deg, og det betyr ofte at de snakker om deg og anbefaler deg til familie, venner og bekjente.

For å gjøre dette, bygge merket ditt fra ingenting, er det to ting du trenger: originalitet og repetisjon.

Vær nyskapende og uvanlig.

Photo by Gavin Allanwood on Unsplash

Siden 1999 har 37signals blogget om hva de holder på med, hvorfor de gjør det, og hva de tenker å gjøre for å ta bedriften deres videre. Når de først startet med dette var det veldig uvanlig. Ingen andre delte så mye informasjon om alt de gjorde på nett.

De skapte originalitet rundt merket ved å dele og hjelpe andre å lære.

KISSmetrics definerte originalitet for merket sitt ved å dele så mye data som mulig om markedsanalyse, så lenge det var høy kvalitet og genuint nyttig for brukerbasen deres. Ved å definere merket som en hjelpende hånd, gjorde det Twitter-kontoen deres til et “go-to” sted for markedsførere som ønsket å lære om analyse. Over tid vokste følgerne deres til over 200,000, uten at de brukte en eneste krone, alt på grunn av merkekjennskapen og word-of-mouth.

Men for å bygge et merke kan man ikke bare være original. Du kan ikke bare komme med en idé og håpe på at eventuelle kunder finner deg. Du er nødt til å vise deg fram, fange oppmerksomhet og skape en verdifull opplevelse for kundene dine.

Repeterer, repetisjon.

For å bosette deg i noens hjerne er du nødt til å dukke opp om og om igjen.

Jeg går forbi et busstopp nesten hver eneste dag. Dette busstoppet har alltid en eller annen plakat for et eller annet produkt, og etter en viss tid har jeg memorisert det. Jeg husker fortsatt Fanta’s Blodappelsin brus som de kom ut med i oktober, like før Halloween. Jeg ville aldri tenkt på å kjøpe produktet, det hørtes egentlig ganske forferdelig ut, men likevel sitter det i hodet mitt over et halvt år senere. Dette er kraften av repetisjon.

Innhold er nøkkelen i repetisjonen.

Innhold kan være en tweet, en Facebook post, et blogginnlegg, eller alt annet som kan bli produsert og distribuert gjentatte ganger over en rekke kanaler.

Styrken i innhold som produseres på nett er at det nesten er en uendelig mengde med mennesker som kan gå forbi busstoppet ditt, og du kan ha nesten en uendelig mengde med busstopp. Er man interessert i et produkt en gang er det mye mulig at du vil begynne å legge merke til det på alle busstopp. Omfanget er det som skaper repetisjonen som igjen skaper merkekjennskapen.

Leo la veldig stor vekt på viktigheten av kvantitet over kvalitet i strategien for blogginnleggene. Folk har en tendens til å sette for høy verdi på innholdet og for lav verdi på repetisjonen. Dette betyr fortsatt ikke at du skal spy ut hva enn du har i hodet, det finnes grenser på hvor dårlig kvaliteten kan være.
Men Leo hadde dette konseptet nede som en kunst og holdt innholdet sentrert bare rundt Twitter. Han la fokus på repetisjon og produserte over 150 innlegg, som gjorde Buffer til en autoritet når det gjaldt bruken av Twitter.

Hvis du har en logo, vil du folk skal kunne kjenne den igjen over alt slik at de tenker på deg og vet hvem du er når de ser den. All repetisjon skaper et inntrykk og gjør det mulig å bosette seg i hodet til folk. Det virker jo ganske klart at man burde få frem logoen sin så ofte som mulig, og helst en veldig lett gjenkjennelig logo. Men det samme gjelder også når man bygger sin personlige merkevare. Samme profilbilde på Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn, Blogger, Nettsteder, osv. gjør gjenkjennelig, og du vil få husrom.

Flere eksempler på repetisjon.

AdEspresso sitt nettside ser man alle teammedlemmer med en kopp espresso i hånden på bildene deres. De bruker også de samme bildene på deres Facebook- og Twitter-kontoer.

Lav-frekvens bygger merkevare og tillit. Armando Biondi mener dette er noe som fikk selskapet fra 0 til over 1 million dollar i årlige inntekter.

Et annet eksempel, som er egentlig helt det samme som det Hiten nevner i sin post, men som jeg føler er mer relaterbart siden antageligvis flere har hørt om det i Norge, er Duolingo.

Duolingo putter deres maskot over hele siden deres, alle deres sosiale medier og i all kommunikasjon med brukerne deres.

Denne repetisjonen skaper en sterk merkevare som er lett gjenkjennelig, og enda viktigere, det får selskapet til å skille seg ut fra konkurrentene. Jeg tror så lenge du ser en grønn ugle, så tenker du kanskje instinktivt på Duolingo.

Flere av dere tenkte kanskje på Duolingo før dere leste denne teksten, bare ved å se på bildet, men denne ugla er ikke engang maskoten deres. Det er et tilfeldig bilde jeg fikk opp ved å søke “Green Owl” på Google.

Den beste merkevaren å starte med er DEG

Når du starter fra ingenting er du den beste merkevaren du kan bygge for virksomheten. Dette er oppskriften som har ledet mange til å bygge både en personlig merkevare og merkevaren til selskapet deres. Hvis du viser de ansatte fra en god å pålitelig side skaper det tillit til bedriften.

Originaliteten er hva som inspirerte deg til å starte selskapet og repetisjonen kan enkelt gjøres til din historie.

Når du gjør dette skaper du et samfunn rundt merket ditt og du begynner sakte å flytte inn i hodet deres.

Etterhvert vil folk tenke på deg og bedriften din uten at du trenger å gjøre noe. Siden de nå tenker på deg og bedriften din, snakker de gjerne om deg og deler produktene dine med venner og bekjente.

Å skape en sterk merkevare handler om mer enn å bare dele ut produkter og prøver med logoen din på. Det handler om å skape en historie som skiller deg ut. Du og ditt produkt eksisterer for å gjøre en jobb for kundene dine og løse et problem de har.

Og for hver jobb som må gjøres finnes det utallige måter man kan løse problemet på. Merket ditt er hva som differensierer selskapet og produktet ditt i hodet til kundene. Merkevare er hva man må fokusere på for å lykkes i dagens overfylte marked.

Lenker

Hitenism: How to Build a Brand from Nothing

Hunter&Scribe: Repeat after me: repetition is one of the keys to succeeding in marketing