Sander april 20, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg gjøre en vurdering av Frank Walton sin nettbutikk/side basert på 10 vurderingskriterier som du kan finne her, hvor jeg tar de for meg en etter en.

Kort om Frank Walton

Frank Walton ble grunnlagt i 2014 av gründeren Espen Kopperud som mente at brillemarkedet hadde for få kvalitetsbriller å tilby til en rimelig penge, så han startet derfor Frank Walton for å kunne tilby stilfulle briller, laget av kvalitetsmateriale, som ikke kostet all verden av penger. 7 år senere så har Frank Walton to butikker ved Grunerløkka og Majorstuen i Oslo.

Førsteinntrykk

Hjemmesiden til Frank Walton har en tydelig forside hvor man lett forstår at man har kommet riktig. Øverst på siden finner man alle de forskjellige kategoriene man kan trykke seg inn på, og det er lett og oversiktlig å finne frem. Videre på forsiden kan man lett finne nye produkter som er til salg, og oppsettet generelt er ryddig og oversiktlig.

Når man skal vurdere førsteinntrykket på en hjemmeside er det tre spørsmål man kan stille seg:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

For at disse spørsmålene skal besvares på den måten man ønsker, så er det viktig at hjemmesiden er appellerende, at det er lett å finne frem og at viktig informasjon kommer tydelig frem.

Når vi ser på Walton sine sider vil jeg si at alle disse spørsmålene er besvart på en god måte. Hjemmesiden har et enkelt, men appellerende design som trekker kundene inn. Videre er det enkelt for brukerne å navigere seg rundt på siden, og til slutt så finner man alt av nødvendig og viktig informasjon lett tilgjengelig.

Synlighet

Med synlighet menes det hvor lett nettbutikken er å finne frem til. Innenfor dette spiller SEO (Search Engine Optimizing) og SEM (Serch Engine Marketing) en viktig rolle. Man vil gjerne være en nettbutikk hvor man får opp nettsiden både når man søker opp firmanavn, men også når man søker etter spesifikke produkter som bedriften selger.

Når vi tar en titt på google søk etter «Frank Walton» så finner vi at nettsiden kommer helt øverst, og dersom man vet at man skal ha et produkt fra Frank Walton, så er det lett å finne frem. Derimot om vi tar en titt på søkeordet «solbriller», som er det Frank Walton hovedsakelig selger av produkter. Da finner jeg at jeg må bla til side 7, på google søk. Dette er ikke bra, og noe bør gjøres.

Frank Walton kan vurdere å ta i bruk Google Ads eller ta kontakt med et SEO byrå som kan forbedre sannsynligheten til å bli sett.

Skjermbilde fra www.google.no

Brukervennlighet

Når det kommer til brukervennlighet, handler det om hvor intuitiv siden er å bruke. Det går ut på hvor enkelt det er for målgruppen til en bedrift å finne fram til de forskjellige kategoriene og produktene de er ute etter.

Det er også viktig å ta i betraktning at bruken av mobil i forhold til netthandel. Det vil derfor være fordelaktig å ha en nettside som støtte både de tradisjonelle pc brukerne, men som også støtter brukerne som bruker mobil. Dersom man har en nettbutikk, enten på mobil eller pc, som ikke er brukervennlig så vil dette føre til at mange ikke benytter seg av dine sider og heller bruker en konkurrent, kun fordi bruker opplevelsen er dårlig.

Tar vi en titt på Walton sine nettsider så kan vi imidlertid se at produktkategoriene er lette å finne frem, og alt av nødvendig og viktig informasjon er lett tilgjengelig. På hjemmesiden kan man også søke etter produkter eller annen informasjon man er ute etter.

Walton har også en mobiltilpasset side, som viser samme informasjon som nettsiden, hvor det igjen også er lett å finne frem til produkter og evt. Andre kategorier.

(Bilde av nettsiden fra mobil under)

Kjøpsprosess

Det er viktig å gjøre en kjøpsprosess så enkel som overhodet mulig for brukerne. Dette fører til at færre kjøp faller bort. Desto enklere det er for kunden, desto mer salg, som regel. Det er i tillegg viktig å opplyse om hvilke betalingsmuligheter som er tilgjengelige, slik at man vet dette som kunde.

Videre er det betryggende for en kunde å se at andre har handlet fra deg før, og dette kan gjøres gjennom produktomtalelser o.l. I tillegg er det viktig at leveringsinformasjon, returer og betalingsmuligheter er lett tilgengelige for kunden slik at det ikke oppstår forvirringer eller misforståelser.

På Walton sine nettsider er det enkelt å fylle inn personlig informasjon, og leveringsinformasjon ved utsjekk av produkter. Denne informasjonen kan lagres til neste kjøp, noe som gjør det enkelt for kunder dersom de skal gjenta et kjøp, eller ved kjøp av nye produkter.

Når det kommer til leveringsinformasjon, returer og betalingsmuligheter så kan man enkelt finne frem til betalingsmuligheter ved utsjekk, eller få faktura tilsendt. Dette gjør at det er enkelt for kundene å vite hvilke muligheter de har. Med tanke på leveringsinformasjon og returer kan man enkelt finne dette helt nederst på forsiden deres, eller ved hjelp av å søke i søkefeltet.

Hastighet / teknologi

1 av 4 personer går ut av nettsiden dersom den tar mer enn 4 sekunder å laste inn. Dette viser derfor viktigheten av å ha en nettside som er rask å komme seg inn på.

Dersom vi bruker denne siden kan vi teste hvor lang tid det tar å komme seg inn på Frank Walton sine nettsider. Testen viser henholdsvis at det tar 1.3 sekunder å komme seg inn på siden. Dersom vi tar en titt på prosentvis inndeling, så legger Walton seg på 66%, noe som er over snittet, men ikke i det øverste laget.

Kundetilfredshet

Det er viktig for bedrifter å opprettholde en god kundetilfredshet, og dette er spesielt viktig når det kommer til nettbutikk. Gjennom nettet er det enkelt å finne frem til omtaler av produkter, og folk gir tilbakemeldinger dersom de er fornøyde eller misfornøyde. Dersom kunder se at produkter og servicen fra en gitt bedrift er god, vil dette øke sannsynligheten deres til å kjøpe et produkt fra dem.

På siden til Frank Walton finner vi få omtaler fra kunder, eller tilbakemeldinger. Dette kan derfor gjøre det vanskelig å overtale nye kunder til å kjøpe deres produkter. Derimot så har de på samme side som produktene en spalte som heter «Ofte stilte spørsmål» som kan være til hjelp for kunder dersom de har noen enkle spørsmål de lurer på.

Trygghet

Når man handler på nett er det viktig at kundene skal føle seg trygge, og at de føler at de har gjort et godt kjøp. Dersom man har en gitt policy på returer eller levering o.l. er det viktig at dette kommer tydelig frem slik at kunden har all den informasjonen de trenger.

Gjennom hjemmesiden til Walton kan man noe enkelt finne frem til deres policy, returinformasjon og informasjon om frakt og levering. Nederst på siden deres finne man lett frem til de forskjellige kategoriene som gir kundene informasjonen de trenger. Dog så kunne man ha opplyst på hjemmesiden at det er fri frakt, og at det er 14 dagers åpent kjøp, slik at kundene slipper å lete seg frem til denne informasjonen selv.

Kundekommunikasjon

Frank Walton har totalt 9 400 følgere på Facebook, og rett i overkant av 5 000 følgere på Instagram. På begge plattformene poster de jevnlig innlegg, og svarer på kommentarer der det er. Det er dog lite kommunikasjon å se fra kundene til Frank Walton på begge plattformene, der hvor det kun er Frank Walton som poster innlegg. Det kan være en ide å oppfordre kundene ved å ha konkurranser o.l. for å engasjere kundebasen og kanskje dette også fører til at enda flere får øynene opp for merket.

Priser / utmerkelser

Dersom en bedrift har fått enkelte utmerkelser eller priser kan dette være fordelaktig å informere om på nettsiden.

I Frank Walton sitt tilfelle har de ikke listet opp noen priser eller utmerkelser, og man kan derfor trekke konklusjonen at de ikke har fått tildelt dette.

Konsept og strategi

Frank Walton sitt konsept er å levere stilfulle briller av god kvalitet til en rimelig pris. Dette kan vi se at gjenspeiler seg på deres nettside, hvor hjemmesiden har en stilfull utforming som virker innbydende for kunder. Videre tar vi en titt på prisen, som også igjen stiller til forventningene med tanke på kvalitet og design.

Kilder

www.frankwalton.no

Ødegård, E. (02.10.2020) «Hvordan vurdere din nettbutikk?» hentet fra: