trondhjemannmari mai 25, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

De fleste av oss bruker søkemotorer til å finne informasjon eller produkter, og det er internettet vi tyr til får å finne informasjonen vi leter etter. For at vi som brukere skal kunne finne det vi leter etter, er det viktig at nettstedene bruker søkemotoroptimalisering slik at vi finner det som er relevante for oss. Søkemotoroptimalisering er viktig for at bedriften skal kunne være synlig for brukere, og for at de skal kunne øke trafikken på nettsiden. Dette er viktig for at nettsiden skal kunne være synlig fremfor konkurrentene, samtidig som at nettsiden vil være mer relevant for brukere.

I dette blogginnlegget skal jeg gå gjennom hva søkemotoroptimalisering er og hvordan man kan gjøre seg synlig ved hjelp av søkemotoroptimalisering.

Hva er søkeroptimalisering?

Søkeroptimalisering har en forkortelse som er SEO, og på engelsk betyr det «Search engine optimization». SEO er en prosess der man optimaliserer nettsiden og gjør at man kan gjøre seg mer synlige på Google med organiske søk. Organiske søk gjør kunder finner nettsiden din, uten at du må betale for annonser for å gjøre deg synlig. Dette er viktig for bedrifter da de kan gjøre seg mer synlig og relevant for den rette målgruppen.

Bildet er tatt av 377053 fra Pixabay 

Hvordan gjøre deg synlig ved hjelp av SEO?

Det første du må gjøre når du begynner med SEO, er å lage nøkkelord. Dette er ord som brukerne søker opp når de ønsker å finne frem til noe ved for eksempel hjelp av google. Målet er å lage så relevante nøkkelord som mulig, og som gjør at det innholdet de søker etter, er relevant for brukere. For å kunne bli synlig på for eksempel google, må innholdet på din nettside, være relevant til det brukerne søker etter. Hvis ikke, vil ikke google gjøre deg synlig for din målgruppe. Før man begynner å tenke på nøkkelord, er det viktig å tenke på noen faktorer før man starter:

  1. Søkevolum: Dette handler om hvor mange som søker på nøkkelordet ditt. Dersom det er mange som søker på det, jo flere vil du nå ut til og du vil få mer trafikk på nettsiden din. Dersom du har et nøkkelord som ingen søker på, jo mindre trafikk vil du ha på nettsiden din.
  2. Relevans: Relevante nøkkelord er viktig for at man skal kunne nå ut til den målgruppen man ønsker å nå. Et eksempel på dette kan være om en bruker ønsker å få informasjon eller ønsker å handle. Dersom brukeren kun ønsker å finne informasjon ved hjelp av et blogginnlegg, hjelper det ikke om kunden kun får opp produkter som er til salgs på google, da dette er lite relevans for brukeren.

Før man begynner med å legge inn nøkkelord, vil det være lurt å stille noen spørsmål som gjør at du finner de riktige nøkkelordene.

  • Hva leter kundene etter?
  • Hvem søker etter produktet?
  • Når søker de etter produktet? For eksempel, en sommerkjole er sesongvare.
  • Hvordan søker de etter produktet? Hvilke ord bruker dem, og hvilke spørsmål spør de.
  • Hvor er kundene fra?

Etter du har besvart disse spørsmålene, kan man lage en liste over nøkkelord som du mener passer for målgruppen din. Dersom man ønsker litt hjelp med nøkkelordene, finnes det programmer som kan hjelpe til med å finne gode nøkkelord som er relevant til det en driver med. Google har egne nøkkelord programmer som Google keyword eller Google trends. Det fins også mange andre gratis programmer der ute som gjør den samme nytten.

Når nøkkelordene er ferdig, skal disse legges inn på nettsiden.

  • Det lønner seg å bruke nøkkelord i tittelfeltet du ser øverst på nettleseren din. Dette gjør at Google kan forstå hva siden din handler om.
  • Man kan også endre meta beskrivelsen din. Dette er en tekst som kommer opp i søkeresultatet på Google, under navnet til nettstedet. Denne teksten blir ikke vist på nettsiden, men kun i søkeresultatet på Google.
  • Innholdet på nettsiden har mye å si for hvor den havner i Google sitt søkeresultat. Pass på at innholdet er unikt og ikke er for lik konkurrentene, og skriv gjerne utfyllende.
  • Sørg for at innholdet er engasjerende. Ved å svare på spørsmålene brukerne sitter med, vil brukerne bruke lenger tid på nettsiden og den vil bli mer synlig.
  • Pass på at siden lastes ned raskt og at den har en god brukeropplevelse. Dette gjør at brukerne bruker lengre tid på nettsiden.
  • Beskriv bildene på nettsiden, dette gjør at den kan bli mer synlig på google. Skriv en grundig og nøyaktig beskrivelse av bildet. Hvis en for eksempel selger moteklær til dame, kan en beskrivelse av bildene gjøre at du blir mer synlig på google. For eksempel «Blomstret sommerkjole» eller «Bukse beige»
  • Pass på at nettsiden fungerer like godt på mobil, dette øker brukeropplevelsen.

Referanser

https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/04/30/seo-basics

https://moz.com/beginners-guide-to-seo/keyword-research