theaottesen mars 29, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget så er blockchain-teknologien en ting jeg har valgt å fokusere på i tillegg til å se på hvordan dette kan brukes innenfor klesindustrien.

Blockchain er et kjede av ulike bokser som inneholder informasjon. Det ble oppfunnet i 1991 til å kunne datostemple digitale dokumenter, slik at dato eller innhold ikke kunne endres. Det ble ikke særlig brukt fram til det ble overført i 2009 til det som ble kryptovalutaen Bitcoin.

Informasjonen som blir distribuert i en blockchain er tilgjengelig og åpen for alle. Når det kommer inn ny informasjon eller data, og den blir lagret, så er den ekstremt vanskelig å endre.

Om man ser på hvordan en boks ser ut så består den av data, «fingeravtrykk» og «fingeravtrykket» fra den forrige boksen. Dataen er informasjonen om handlingen som har blitt gjort innenfor den boksen. For eksempel i Bitcoin så vil dataen bestå av transaksjonen som er blitt gjort av begge parter og beløpet. Fingeravtrykket boksen har identifiserer boksen og dens innhold og vil alltid være unik. Ved at den også har fingeravtrykket fra forrige boks vil den tilhøre den andre boksen og skaper derfor en kjede. Disse kjedene kan også brukes innenfor medisin om pasientjounaler og til å samle skatt.

Denne teknologien kan også brukes til andre ting, og i og med at dataen er åpen, så kan det også bidra til å dele viktig informasjon. Som for eksempel i klesindustrien hvor det er ekstremt mange tilbydere på markedet. Industrien lager store skader på miljøet og derfor ønsker mange å ta bedre valg når det kommer til å handle klær. Det å velge mer etisk er ikke alltid så lett for en forbruker, for det å vite hva det enkelte klesplagget har vært gjennom kan man ikke alltid vite. Her kan blockchain bidra ved å kunne dele informasjon om produksjonen, og da veien fra råvarer til butikken den henger i, via en QR-kode for eksempel. Om hvert klesplagg i en butikk hadde en egen historie man kunne se på hadde det gjort valget ganske mye enklere om man ønsker å handle mer etisk. Man kunne også gjort dette i matbutikker for å vite hvordan og hvor ulike produkter er produsert.

Amazon.com: QR Code Scanner: Free QR Code and Barcode Reader ...
En QR-kode kan scannes for å få informasjon.

Å kunne gjøre dette trengs mye ressurser, for det å registrere hver eneste post et produkt har vært gjennom, kan ta tid og redusere effektiviteten. Men det trenger heller ikke å ta for mye tid om man finner et godt system på det og hver batch får en egen kode, så kan mye være gjort via automatiseringen. Det kan være mange produsenter som ikke ønsker å ta i bruk denne teknologien fordi de har noe å skjule. Det kan være noe de ikke ønsker å dele, og da være redd for at de taper kunder og salg. De som eventuelt ønsker å ta i bruk dette kan vinne mye tillit hos forbrukerene og mange vil velge de produktene fremfor de andre som ikke deler denne informasjonen. Om det å dele informasjonen om produktene sine blir en stor ting, så vil nok de som ikke ønsket å dele informasjon tidligere, revurdere valget sitt. Det kan resultere i at de gjør tiltak som bedrer produksjonen deres for å kunne vise det fram og være like gode som de andre. Så denne teknologien kan absolutt være med på å gjøre ting enklere å bedre på mange måter.

Hadde du sjekket en slik kode om du så på en genser? Har du noen gang brukt blockchain teknologi?

Kilder:
https://www.internetsociety.org/issues/blockchain/?gclid=EAIaIQobChMIyaC9or3A6AIVBeAYCh0UjAHgEAAYAiAAEgK3W_D_BwE
https://www.youtube.com/watch?v=SSo_EIwHSd4