Mia Kr.Olsen juni 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

De siste årene har markedsføring via sosiale medier skutt i været, og har vært med på å bygge opp bedrifter sin merkevare. Instagram er en brukervennlig app, som både kan brukes som privat og som en bedrift. Selv om du også er en privatperson, kan du fortsatt bruke bedriftsprofil. Dette for å kunne være til stede, følge med på statistikk og gjøre instagrammen din mer engasjerende. I dette innlegget skal jeg fortelle hvordan du, kan markedsføre din bedrift gjennom Instagram.

Hva er egentlig instagram?

Instagram er en app som både er gratis og brukervennlig. Den populære plattformen er laget for å kunne dele bilder eller videoer fra din hverdag, rett fra ditt nettbrett. Man kan publisere valgt media, like hverandres bilder og videoer som dukker opp i feeden din. Man velger også selv hvilke personer man velger å følge. Du kan enten velge å ha privat eller åpen profil, men om du skal ha bedriftsprofil er det et krav om åpen profil. I bare Norge er det faktisk over 2,6 millioner som har en profil på Instagram (Ipsos). 44% av disse er menn og 56% er kvinner (Ipsos). Noen av tjenestene du kan komme over på Instagram er for eksempel å følge andre, bli fulgt av andre, sende pm (privat melding), kommentere eller like innlegg.

Som sagt er det en del mennesker som har valgt å lage seg en instagram-konto og det vil derfor være stor sannsynlighet å treffe den målgruppen som bedriften din jakter etter.

Skjermbilde fra Ipsos. Her kan man se statistikken til Instagram i Norge, i første kvartal av 2021.

Hvordan ser din profil ut?

Navnet og biografen er svært viktig, for dette er det første «kundene» dine ser. Har du et valgt navn på nettsiden, er det viktig at du bruker det samme på instagrammen din. Dette for å gjøre det lett å finne fram til, og det blir lettere for «kunden» å finne frem neste gang. Skriv en utfyllende og god tekst som beskriver din bedrift. Her har man kun 150 ord, så det er viktig å være presis. For å gjøre instagrammen til bedriften din ekstra bra, er det lurt å legge inn sidens nettside, telefon nummer og e-post adresse. Dette gjør det enklere for kunden å kunne kontakte bedriften om det skulle være spørsmål eller lignende.

Det kan også være lurt å velge en «fargestil» eller tema på instagrammen. Dette gjør hele inntrykket mer ryddig og oversiktlig. Husk på god kvalitet på bilder, og gode tekster under. Dette skaper interesse og engasjement.

Flere følgere ved å poste flere bilder?

Ja, om du poster regelmessig bilder på instagram vil du få flere følgere. Ved å trykke på utforsk, kommer det opp bilder som de vet at du interesserer deg for og liker. Dette gjør at du bruker mere tid på appen, enn du ellers ville gjort.  tillegg følger algoritmen med på hvilke kontoer du søker etter på Instagram (blinkmarked). Det kan være en god ide å synliggjøre seg på Instagram, skape godt innhold er en god start.

HASHTAGS #? IGTV? HVA?

Instagram har vokst enormt de seneste årene, og med dette har det kommet flere funksjoner. I tillegg til å poste bilder og video, kan man legge ut Stories, IGTV, Reels og bruke hashtags (emneknagg). Dette kan være smarte måter å bruke i den digitale markedsføringen om du vil synliggjøre deg. Dette da det blir noe litt unikt, og ikke bare bilder som de fleste andre publiserer.

Kilder

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

www.blinkmarked.no