Angelbee mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Om du ikke har levd under en stein de siste 2 årene har du defintivt hørt om TikTok, underholdningsplattformen som har tatt Norge med storm. Majoriteten av brukerne er barn/ungdom mellom 13-18 år, men det er også en stor andel voksne som har blitt tiltrukket av appen. TikTok fungerer supert både for små og store bedrifter, men akkurat dette innlegget er rettet mot små bedrifter. Er du en nyoppstartet bedrift håper jeg du får bruk for mine råd og synspunkter!

Bildekilde: shorturl.at/bBGKT

For en nyoppstartet bedrift så er det ikke enkelt å vite hvordan eller hvor man skal fordele ressursene sine, og tenker kanskje at det ikke er noe nyttig å bruke TikTok, siden det er en plattform kjent for å være kun brukt av små barn. Men her er noen nøkkeltall som forhåpentligvis kan overbevise deg for hvorfor vurdere TikTok som kommunikasjonskanal.

  • I 2020 passerte appen over 2 milliarder nedlastninger på App store og Google Play.
  • Er i dag på førsteplass over mest nedlastede apper på App store
  • I januar 2021 hadde appen over 689 millioner aktive brukere, som gjør at appen er på syvendeplass over mest brukerregistrerte app.
  • Hele 62% av brukerbasen er mellom 10 og 29 år
  • Gjennomsnittstiden på appen er 52 minutter om dagen (2019)
  • TikTok er tilgjenglig i 155 forskjellige land

(statistikk fra https://www.oberlo.com/blog/tiktok-statistics)

Disse tallene forteller at TikTok er den perfekte appen for å bli sett og snur alt vi vet om sosiale medier på hodet. Plattformen har et helt annet formål enn Facebook, Youtube, Twitter osv. Appen er direkte fokusert på innholdsprodusenter, som er deg! og det er enkelt for deg å komme i gang med minst mulig investering. Om du reflekterer over denne statistikken vil du kunne forstå nyere sosiale medier bedre, og komme i kontakt med din ønskede målgruppe enklere.

Den todelte historien om TikTok

Tiktok er en underholdningsapp fra den kinesiske utvikleren ByteDance, der man kan se på korte videosnutter som varer alt fra 15 sekunder til 1 minutt, kort fortalt. Tiktok startet som en lip-sync app, men definerer seg nå som en «social media video sharing app» ment for å deles med andre.

Historien om Tiktok startet hos selskapet Musical.ly som ble lansert i 2014 av de kinesiske entreprenørene Alex Zhy og Luyu Yang og fikk en dedikert brukerbase over de neste årene. I 2017 ble Musical.ly kjøpt av ByteDance, et Beijingbasert media og teknologiselskap for rundt 1 milliard dollar. På den tiden eide Bytedance en liknende app – TikTok, som ble lansert i Kina i 2016. Både Musical.ly og Tiktok var populære men i forskjellige verdensdeler. ByteDance bestemte seg for å slå sammen appene til ett produkt, så i tidlig August absorberte Tiktok Musical.ly og alle brukerne ble flyttet til den nye appen – TikTok. (Slate.com, 2018)

Hvem er det som bruker TikTok?

Bildekilde: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-12542d5fad1c1cf3cc7fc59ba61726e6

Tiktok er som understreket, en app som har både tatt Norge og ungdommen med storm. I 2019 ble appen i snitt lastet ned over 500.000 ganger av nordmenn i måneden, men har ikke vokst uten å være kontroverisell. Mange Norske forskere er bekymret for sikkerheten ved appen, og flere land forbyr appen – som Kina (de har en annen app som likner), India, Pakistan og flere land forsøker å få appen forbydd, blant annet den tidligere presidenten Donald Trump forsøkte å bannlyse appen i USA i 2020 (influencermarketinghub.com) Det ironiske er selv om appen er forbydd i India er det også det landet med flest brukere.

Man kan finne flere kjente profiler og norske kjendiser på appen, som Herman Flesvig, Aurora, Girl in Red, Mads Hansen osv. Det finnes også flere seriøse profiler, som Politi Vest som bruker plattformen for å nå ut til barn og ungdom med informasjon om alt fra nettvett til informasjonssaker. Det er med andre ord et stort spekter for hva appen kan brukes til.

Eksempel på informasjonvideo
Eksempel på humoristisk video

Hvordan starter jeg med å bruke TikTok?

Jeg anbefaler at du ser videoen over først, tester ut appen og leker deg fram. Det er viktig å skape innhold som engasjerer brukerne, gjerne videoer som inneholder populær musikk, kort tekst, hash-tags og filter. Dette er en super mulighet til å for eksempel vise «behind the scenes» i din lille bedrift, der du for eksempel pakker inn en bestilling, viser hvordan varene blir produsert om du lager noe for hånd, hvem du er og hva du driver med. Mulighetene er endeløse. Det er en super plattform for å komme nærmere potensielle kunder.

Hva med annonsering?

For å kjøpe annonseplass på TikTok må man gjennom et partner-nettverk eller direkte gjennom eieren Bytedance. Per i dag finnes det ikke mulighet for å kjøpe annonseringsplass i appen. Om du alikevel ønsker å annonsere er det viktig at løsning er kreativ for å speile resten av innholdet på appen og dedikere mye tid på utviklingen. På lik linje som Instagram er det viktig med innhold som er lik feeden til bedriften. Den røde tråden er viktig for gjennomføringen.

Noe som er viktig å notere, siden appen har en stor brukerskare av unge er det viktig å huske markedsføringsloven mot barn under 12 år. Tall fra Publics globalt viser at aldersgrensen på 13 år brytes av veldig mange, og det er barn ned til 8 årsalderen som bruker appen. Derfor bør du trå veldig varsomt for å ikke få problemer med lovverket.

Det er uhyre viktig å alltid ha markedsføringskanalen i tankene når man utvikler en annonsering. Innholdet må tilpasses til formatet for at utbyttet skal bli maksimert. Innhold som passer på Facebook og Instagram trenger ikke å passe på TikTok, og omvendt. Annonsene på TikTok tar opp hele skjermen og ser nesten prikk lik ut som en vanlig video, og likner mye på en Snapchat annonsering. En slik tabbe er lett å unngå, bare sørg for at annonseringen du ønsker passer disse dimensjonene:

  • Filstørrelse: Opp til 287.6 MB (iOS) og 72 MB (Android) i størrelse
  • Asset dimensjoner: 1080 x 1920 
  • 150px margin på topp og bunn, 64px margin på hver side
  • Oppløsning: 9:16 aspect ratio
  • Filtype: MP4 eller MOV fil
  • Videokode: H.264 encoded
  • Vertikal video er foretrukket, men horisontal er tillatt

(https://blogg.knowit.no/experience-no/tiktok-som-markedsforingskanal)

Burde din bedrift bruke TikTok?

Mitt svar er ja! Nøkkelen til suksess er å sette seg inn i hvordan TikTok og hvordan algoritmen fungerer. Man må investere mye tid til å skreddersy passende og fengende videoer som passer til bedriftens uttrykk. Det er kun din egen kreativitet som setter grenser, der kanalen er like nyttig for informasjon som humoristiske videoer. Det er viktig for bedriftens merkevare å skape innhold som ser bra ut, så du må tenke på alt fra belysning til utstyr. Innholdet reflekterer merkevaren og hvordan merkevaren vil bli oppfattet hos mottakeren. Som inspirasjon legger jeg ved noen merkevarer som kan være interessante å ta inspirasjon fra, som gjør det bra på TikTok.

Kilder:

https://www.oberlo.com/blog/tiktok-statistics

http://starcom.no/nyheter-og-fag/fag/annonsere-tiktok-5-ting

https://blogg.knowit.no/experience-no/tiktok-som-markedsforingskanal

https://slate.com/technology/2018/09/tiktok-app-musically-guide.html

https://influencermarketinghub.com/tiktok-stats/