bettinamathiassen.com June 2, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nå nærmer vi oss slutten av en lang eksamensperiode. I denne sammenheng har vi dermed begitt oss ut på enda en eksamen, som også er den siste. Denne omfatter blant annet digital strategi, og dette innlegget skal dog vektlegge nettopp digital strategi og hva som er det viktigste innenfor den digitale strategien.

Strategi handler om veien mot å nå ett mål. Det handler om hvor du er nå, og hvor du vil. Hvordan skal du egentlig komme deg til ønsket situasjon? 

En digital strategi skal ha en langsiktig plan for hvordan bedriften skal bruke de ulike kanalene. Den digitale strategien skal dermed være forankret i dine forretnings mål og sikre at alle drar i samme retning.

Hva ønsker DU å oppnå?

Still deg selv følgende spørsmål: Hvorfor eksisterer din bedrift? Hvor ønsker din bedrift å være i fremtiden? Dette gjelder både for den overordnede og den digitale strategien til bedriften din.

Hvem er målgruppen din?

Hvem er de og har de noen kjennetegn? Prioriter målgruppene som kan være interessert i din bedrifts produkt eller tjeneste. Gjør de interessert både i dag og i fremtiden. Tenk langsiktig.

Hvor og hvordan skal du møte målgruppen din?

Kundefokus er essensielt. Hva vil de definerte målgruppene ha? Hva er din bedrifts «wow» faktor? Hva vil du at kundene snakker om? Hva slags innhold virker best hvor, mot hvem og i hvilke kanaler til hvilket tidspunkt?

Vurder status og se på muligheter

Hvor står bedriften din digitalt i dag, og hvordan gjør konkurrentene det? Definer de viktigste utfordringene og mulighetene.

Hva vil du oppnå i digitale kanaler?

Planlegg langsiktige og kortsiktige mål. Kanskje du vil bedre bedriftens kundeservice eller treffe nye målgrupper? Lag en innholds-og publiseringsplan før du starter å bruke de digitale kanalene.

Hvor mye vil du bruke?

Det er viktig å sette av ressurser og budsjetter til innholdsproduksjon for dine digitale kanaler. Vurder hva din bedrift ønsker å gjøre selv, men ikke glem at eksterne partnere gjerne hjelper deg om du treffer på utfordringer.

Hvilke kanaler vil du bruke?

Når punktene over er på plass bør du notere deg hvilke kanaler du ønsker å bruke. Lag også en beskrivelse hvor du definerer din bedrifts målsettinger og ønskede målbare resultater (KPI’er).

Nettside, nettbutikk, nyhetsbrev, YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest og LinkedIn, er naturlige kanaler å vurdere for din bedrift. Ikke bruk alle, men velg ut et par du ønsker at din bedrift blir skikkelig god på.


Slik, dette var noen punkter som sees på som elementære innenfor en digital strategi.