vildechristinskildrud January 15, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I mitt forrige innlegg «Vær klar for endring!» fortalte jeg litt om hvordan
endringer kan gjøre skade. I dette innlegget tenkte jeg derfor å skrive om
hvordan endringer kan forandre måten vi handler på i fremtiden basert på hvor langt
kunstig intelligens har kommet, og hvor fort dette utvikler seg.

Kunstig intelligens er betegnet som utvikling av datasystemer som kan
lære av egne erfaringer og løse komplekse problemer i ulike situasjoner og
miljøer, ifølge Teknologirådet. Det finnes to typer kunstig intelligens; generell
og spesialisert kunstig intelligens. Generell handler om hvordan systemer viser
samme fleksibilitet og oppgaveløsning som mennesker gjør, mens spesialisert
handler mer om å løse spesifikke oppgaver som for eksempel sjakk, roboter eller
bildegjenkjenning.

Kunstig intelligens blir sett på som en mulighet for fremtiden,
samtidig som en trussel. Ifølge Global Risk Report 2017 gjennomført av World
Economic Forum, blir kunstig intelligens beskrevet som en av de fremvoksende
teknologiene med størst nytteverdi, men samtidig den teknologien med det største
skadepotensialet. Teknologien blir brukt til mye bra i dag, og er for eksempel
til stor hjelp for flere sykehus ved både operasjoner og diagnostisering.    

Teknologi er fremtiden

Til tross for bekymringer og mistanker om at teknologien kan bli en
trussel, vil jeg si at kunstig intelligens virkelig får verden et skritt
fremover. På 90-tallet trodde man kanskje at det ville vært flyvende biler
innen i dag, men dette betyr jo at mennesker lenge har tenkt på teknologisk
utvikling som en del av fremtiden. På 90-tallet brukte man så vidt en
mobiltelefon, mens i dag så har man en liten datamaskin i lommen som låser seg
opp ved å sette den foran eierens ansikt!

En ting jeg syns er kult innenfor kunstig intelligens teknologi er de nye butikkene til Amazon, «Amazon Go». De har skapt en matbutikk hvor man skanner seg inn via mobiltelefon, deretter plukker man de varene man ønsker og kan legge de rett i vesken sin om man vil, og til slutt bare gå ut av butikken mens summen av varene trekkes automatisk av kortet. Her slipper man både kø og tiden det tar å betale, noe som er en fordel om man har dårlig tid. Butikkeier slipper også å bruke penger og tid på ansettelse av betjening.

Konsekvenser for flere

Selv om fremtiden kan høres enklere ut om nærbutikken adopterer denne
teknologien, kan utfallet få konsekvenser for flere. Det er flere jobber som går
tapt i prosessen. Hvis man tenker at alle butikkene bruker samme teknologi som
Amazon Go, så trenger man ikke kalkulator for å forstå at antallet blir veldig
høyt.

Det er ikke bare i butikker kunstig intelligens kan brukes som
erstatning for menneskelig arbeidskraft, men det er også bland annet blitt bygd
roboter som kan gjøre oppgavene til et slakteri, oppgavene til kjøkkenarbeiderne
på Mc Donalds og dataprogram som kan gjøre flere oppgaver i banken raskere enn
et vanlig menneske har kapasitet til.

Muligheter

Konsekvensene ser ut til å bli at flere av stillingene som finnes i dag blir borte i fremtiden. Men kan dette også være positivt? Ettersom flere stillinger blir borte, så bør det komme nye. Dette kan være stillinger som handler om å være ekspert på teknologien matbutikkene bruker eller andre spennende stillinger vi ikke kan forestille oss den dag i dag. Fremtidens teknologi ser i hvert fall ut til å bli utviklet for at vi kan gjøre ting lettere og raskere. Vi ser at endringer kommer, og så lenge vi er forberedt på det, er det store muligheter for at kunstig intelligens vil gjøre oss mer godt enn vondt.   

/ Vilde Christin Skildrud

Litteraturliste

https://teknologiradet.no/kunstig-intelligens-smart-eller-skremmende/