emewad mars 5, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

H

I digital markedsføring er nå fokus på å lage vår egen
nettbutikk. Vi skal lage en fungerende nettside hvor kunder kan få igjennom et
faktisk kjøp.

Vi, som i jeg og min studiekamerat Sara Khawar , har bestemt oss før at selge lys- men ikke hva type lys som helst uten lys som er lagd av ungdommer som sliter litt med alt fra konsentrasjon til større utfordringer i hverdagen. Vi har valgt en videregående skole som har et mindre program for disse ungdommer hvor en av aktivitetene er å støpe lys som vi nå har lust å selge videre. Med riktig markedsføring, motivasjon og pris skal vi klare få igjennom minst et salg på vår egen nettside. Så hvordan lager man en nettbutikk og ikke minst

hvordan skal vi klare å få besøkere til siden vår?

På forelesing ida hadde vi besøk av Eivind og Even fra Inevo som gav oss masse informasjon om hvordan vanlig epost kan analyseres og gi oss mye informasjon om kundene som mottar våre mail. De mente at så mye som 30% av markedsføring bør bestå av epost.
Vi fikk så muligheten til å lage vårt eget nyhetsbrev som en test for å se hvor enkelt det var.

MAILCHIMP!

Jeg valgte å benytte meg av mailchimp som plattform. I mailchimp kan vi ikke bare sende ut nyhetsbrev- men og få informasjon
om:

1. Hvor mange som lest eposten vi sender ut.

2. Hvor mange som ikke lest eposten.

3. Hvor mange som klikket seg videre på linkene på eposten.

4. Hvor mange salg i får gjennom nyhetsbrevet.

Det gjøres i mailchimp gjennom at du legger til google analytics – sammen vil disse to analytiske systemene gi deg masse informasjon om den eventuelle nyhetsbrevet/ salget/ kampanjen du promoterer. Even fra Inevo sa videre at forskning viser at epost er 40 ganger så effektivt for å skaffe seg nye kunder –i forhold til Facebook og Twitter eksempelvis- Så å læra sig markedsføring gjennom epost er ikke en dum ide.

MEN- det må gjøres på riktig måte- å få oppmerksomheten til en kunde /potensiell kunde som kanskje får 60 mail i innboksen sin daglig er ikke enkelt- og man må prøve å skille seg ut eller være tydelig. Under har jeg lagt ved noen tips som Even fra Inevo kom med i timen:

*Avsender skal være nettbutikken som sender ut tilbudet/ nyhetsbrevet i dette eksempel ”Golden candles.”
*Subject må være fangende- ex. ”Påskesalg” Kunden vet påsken er på vei og salg= rimeligere
*Teksten som vises i i den første raden i innboksen din må gjerne inneholde kort informasjon om hva som venter i mailen.

Se eksempel her: