trinesperre mai 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

De siste månedene har mye av tiden min gått ned til å forberede og skrive innlegg som publiseres på bloggen. Jeg legger ned mye tid i å planlegge innlegget jeg skal publisere, alt fra overskrift til struktur på nettsiden. Dette kommer mye av at jeg ønsker å komme med en fengende og interessant overskrift som kan lokke til seg oppmerksomhet, men også at en ikke kjenner på en «skuffelse» etter man har klikket seg inn. Etter jeg opprettet denne bloggen, lagde jeg meg i tillegg en bruker på Google Tag Manger og Google Analytics. Med hjelp av disse verktøyene har jeg kunnet holde oversikt over trafikk, med et større overblikk over brukeranskaffelse, målgruppe, antall henvisninger – og mye mer! Ikke bare er det interessant å se analysen og resultatene av dette, det er i tillegg veldig moro å se hvor mye det har å si for hvor hvilke kanaler jeg velger å markedsføre bloggen på.

Jeg vil derfor i dette innlegget vise til hvordan du enkelt kan knytte opp din blogg i WordPress opp mot de to nevnte digitale verktøyene, i håp om at det vil gjøre prosessen enklere for deg. For i utgangspunktet så er det overraskende enkelt, men her har du en lett oversiktlig guide.

Google Analytics
Det første steget er å opprette en egen konto i Google Analytics. For å gjøre dette må du først gå inn på Marketingplatform.google.com, her vil du se en meny på venstre side der du vil finne «Analytics» som det første punktet, klikk på denne.

Når du har kommet deg videre fra denne siden og inn på Analytics, vil det komme opp på forsiden «Start for free». Om du har en Google-konto fra før av, så kan du velge å bruke denne til å lage deg en bruker, hvis du ikke har eller ønsker dette, så kan du opprette deg en ny konto.

Etter å ha logget deg inn eller opprettet en konto, så vil du komme inn på forsiden til Google Analytics. Her trykker du deg videre inn på «konfigurer helt gratis». Du vil da komme direkte inn på «kontoinnstillinger» og får opp et skrivefelt der du skal skrive inn ditt kontonavn.

Huk av for boksene som kommer, og gå videre ved å trykke på «neste».
Her må du skrive inn områdenavn, legge til riktig tidssone og valutakurs.

Videre kommer du inn på bedriftsinformasjon. Her må du velge bransjekategori, bedriftsstørrelse og hvordan du har tenkt å bruke Google Analytics. I mitt tilfelle så går bloggen min under «jobb og utdanning», med en liten bedriftsstørrelse (ettersom jeg er den eneste som har ansvaret for nettsiden) og jeg velger å huke av opptil flere av boksene med alternativer, ettersom mye av det er relevant for hva jeg vil analysere. Etter du har lagt inn den riktige informasjonen, kan du trykke på «opprett» som vil stå nederst. Du har nå kommet deg inn på Analytics, og trykker på en blå rute som det står «opprett område»

Skriv inn det valgte områdenavnet, velg riktig tidssone og valuta. Nederst på siden står det «avanserte innstillinger» huk av for dette.
Her velger du å opprette et Universal Analytics-område. Skriv inn nettadresse, og huk av for det som er mest riktig å velge, med tanke på området du ønsker å opprette. Trykk videre på neste som står nederst på siden.
Fyll igjen inn riktig informasjon som du fylte inn tidligere under prosessen av opprettelsen. Trykk videre på «opprett» som vil stå nederst på siden.
Under det nye området som du har opprettet vil du få flere valgmuligheter for å finne til informasjon om området ditt. Gå inn på «områdeinnstillinger», her vil du finne øverst din sporings-ID (markert i rødt på bildet) som du vil få bruk for videre til Google Tag Manager. Kopier denne!

Google Tag Manager
Dette verktøyet er gratis, og ved å ta det i bruk kan en enkelt publisere kodesnutter, forskjellige målinger og script på et nettsted, uten å måtte gjennomgå en omfattende publiserinssyklus. Dette gjør at du kan samle målinger som Google Analytics og opptil flere ulike målinger på et og samme sted. Ettersom du nå har opprettet deg en konto på Google Analytics er neste steg å opprette en hos Google Tag Manager, da disse harmonerer hverandre til ditt bruk.

Du starter prosessen på samme måte som på forrige punkt, gå inn på Marketingplatform.google.com, trykker på menyen som står på venstre side, forskjellen nå er at du skal trykke på «Tag Manager». Trykk videre på «start for free». Du vil nå komme inn på forsiden av nettsiden og velger å opprette en konto.

Skriv inn kontonavn og velg riktig land. Videre skriver du navnet på nettsiden din, og huker av for nett. Trykk deretter på opprett som står nederst på siden.

Du vil nå få høyt opp på nettsiden en kategori som heter «Ny tag», trykk deg inn på denne og videre inn på «Tag-konfigurasjon»

Når du skal velge en tagtype, så velger du det første alternativet som kommer opp (markert i rødt). Videre huker du av for «aktiver overstyring av innstillingene i denne taggen». Du vil nå få opp en ny skriveboks der du skal skrive inn sporings-ID som vi tidligere fikk oppgitt i Google Analytics.

Etter du har skrevet inn sporings-ID, så trykker du deg inn på «utløsere» som står nederst på siden. Her huker du av boksen for «all pages» og trykker på «legg til», videre velger du å lagre taggen. Du har nå laget en tag, men ikke publisert den. På forsiden velger du nå å trykke på knappen øverst i høyre hjørne som det står «send inn».

Trykk på publiser, og klikk deg videre før du kommer tilbake igjen til forsiden. Her vil det stå i det grønne feltet at du har publisert taggen. Du har nå publisert en tag!

Implementere verktøyene til WordPress
For å kunne ta i bruk de overnevnte verktøyene fra Google, så må en implementere de inn på WordPress. Gå inn på din blogg, slik at du kommer frem til kontrollpanelet.

I menyen som står på venstre side går du inn på utvidelser og videre på «legg til ny». I søkefeltet som kommer opp skriver du inn «tag manager» og velger førstnevnte som er vist på bildet og installerer den ned (t.h). Etter at den har blitt installert, velger du å aktivere den. Du vil da finne den igjen under utvidelser og videre på «installerte utvidelser»
Trykk deg inn på utvidelser, ved å klikke på «innstillinger». Her vil du trenge å skrive inn Google Tag Manger-ID. Du finner ID-en enkelt inne på dashbordet på Tag Manger, helt øverst (markert i rødt).
Skriv inn ID-koden og huk av for alternativ nummer to – Custom, og klikk på lagre som står nederst på siden.
Nederste lenke på neste avsnitt som er markert i grått skal du kopiere, denne skal vi lime inn i oppsettingen av designet på bloggen.
Gå til menyen som står på venstre side og trykk på «Utseende» deretter på det siste alternativet som er «temaredigering».
På høyre side vil du finne ulike filer for temaet du har knyttet til bloggen. Bla deg nedover til du finner «tematopp (header)» og bla deg nedover på venstre side til du finner «<body» det er her du skal lime inn lenken som du kopierte tidligere.
Etter du har gjort dette så skal du klikke deg videre på «oppdater fil»

.. og det var det! Du har nå fått koblet både Google Analytics og Google Tag Manager til din blogg, noe som vil gjøre det enkelt for deg å både tracke og holde oversikt over trafikken på nettsiden din. Jeg håper du fant innlegget informerende og forklarende, om det er noe du står fast ved eller lurer på så legg gjerne igjen en kommentar 🙂