Kristian Bror mars 7, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Amazon og Facebook er to av verdens største internett-selskap, og kommer trolig til å fortsette å være det lenge, frem til kinesiske selskaper som Jingdong, Alibaba og eventuelt Weibo får fotfeste i vesten. JD.com og Alibaba er begge Retail-selskaper, mens Weibo er et «mikroblogg»-nettsted som Twitter, men med mer Facebook-lignende tjenester i tillegg. Heggernes (2017) definerer en forretningsmodell til å omfatte «hvordan man skaper verdi for en kunde, hvilke ressurser som benyttes for å skape denne verdien, og hvordan man får betalt fra kunden».

Forretningsmodellene og kundeverdi

Amazons forretningsmodell er hovedsakelig e-commerce, hvor kundens verdi skapes gjennom billig tilgang og enkel levering av fysiske og digitale varer gjennom bruk av internett, men i det siste har de utvidet til å ta skritt i retning fysiske butikker, som ved oppkjøpet av «Whole Foods Market» og åpningen av deres egen fysiske butikk Amazon Go. Amazons måte å få betalt av kunden er enkel, kunden kjøper varer fra Amazons nettbutikker,
og betaler gjennom den.

Til sammenligning kommer Facebooks kundeverdi gjennom samlingen av ulike tjenester, som nevnt over i avsnittet om transaksjonskostnader, samtidig som de gir oss «nyhetsoppdateringer» i nyhetsfeeden. Ressursene som benyttes til å skape denne kundeverdien i hovedsak den aktiviteten brukerne har hatt på Facebook, og denne informasjonen sammen med Facebooks algoritmer velger ut hva brukerne helst vil se i nyhetsstrømmen. Det er på en lignende måte Facebook får betalt fra kunden; Facebook samler opp vår informasjon, og bruker den til å hjelpe annonsører til å bedre målrette reklame mot brukerne. I Q1-2017 kom faktisk hele 98% av all Facebooks inntekt fra annonser og reklamer rettet mot brukerne. Facebook har også utvidet gjennom oppkjøp likt som Amazon, men disse har vært av andre sosiale medier, slik som Instagram og WhatsApp, i stedet for oppkjøp av bedrifter i andre næringer.

Fordeler og ulemper med forretningsmodellene

Begge disse forretningsmodellene har sine klare fordeler, Amazons e-commerce gjør at det er fysiske produkter de selger, noe vi kommer til å trenge for all overskuelig fremtid, samtidig vil Amazons leveringstjenester, altså droner som flyr ut produkter, på vei til å bre seg over USA. Facebooks forretningsmodell bygger i svært stor grad på informasjon om forbrukere, noe som heller ikke kommer til å ta slutt innen noen overskuelig fremtid.

En ulempe som kan ses med Amazons forretningsmodell er hvordan brorparten av produktene de selger er fysiske produkter, dette gjør at de i stor grad er avhengige av leverandører som enten kan produsere varene de selger, eller levere råvarer til deres egenproduserte matvarer. En annen eventuell fremtidig fare Amazon står ovenfor er fremveksten av 3D-printing; vi ser stadig at flere og flere varegrupper blir produsert hjemme. Et samfunn hvor vi 3D-printer alle våre nødvendigheter hjemme er nok fortsatt ganske langt unna, men faren er her uansett. Slike ulemper finner vi ikke hos Facebook, siden deres tjenester kun er digitale og informasjonsbaserte. Vi finner riktignok også ulemper med Facebooks forretningsmodell, selve hovedgrunnlaget i deres inntjening er for eksempel å selge våre bruksmønstre og private informasjon, dette er det mange som misliker, og denne misnøyen er trolig det som kommer til å være deres endelikt.

Fremover

Som nevnt tidligere kommer verken informasjon eller behovet for fysiske varer å ta slutt innen noen overskuelig fremtid, men Amazon kommer trolig til å være den organisasjonen som overlever best av disse to: Amazon åpnet nemlig nylig en fysisk butikk, hvor kasser og kassansatte er et fremmedord, her vil i stedet algoritmer og smarte kameraer forstå hva kunden tar med seg, og dermed belaste kundens Amazon-konto for disse varene. Samtidig kjøpte de nylig opp Whole Foods Market, og det er sannsynlig at de kommer til å implementere sin Go-plattform i flere, om ikke alle disse butikkene etter hvert som tiden går. Dette viser ikke bare hvordan fremtiden kommer til å se ut, altså uten kassapersonell, men vitner også om en automatiseringsvilje vi har sett hos få andre. Fremtiden er utvilsomt mørk for de som jobber innen Retail, og Amazon viser med Go-plattformen at de har skjønt dette.

Facebook har også vist en sterk endringsvilje, fra en nettleserbasert applikasjon hvor man skulle stemme på hvilket av to ansikter man vurderte som mest attraktiv på et bestemt universitet i USA, til en plattform for samhandling og kommunikasjon på tvers av landegrenser, som åpner for implementering av alle mulige applikasjoner for å oppnå denne. Likevel merker vi at Facebook virker til å nærme seg taket for mulige innovasjoner, deres nyeste prosjekt er vennebetaling i Messenger-appen, noe vi allerede har sett i Apples iMessage gjennom Apple Pay, og også som frittstående apper som Vipps i Norge, og Venmo i USA.