linakristine mai 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hvordan konfigurere mål i Google Analytics?

Det finnes mange argumenter for hvorfor man bør benytte Google Analytics. Et av argumentene er blant annet at Google Analytics lar en måle det som er viktig. De har nemlig en funksjon som gjør det mulig å se til hvilken grad en når målene en har satt seg med nettstedet sitt. Et mål er gjerne en fullført aktivitet (konvertering) som bidrar til at bedriften din lykkes. Både mål og parametre for å måle suksess varierer fra bedrift til bedrift og virksomhet til virksomhet.

I Google Analytics kan man derfor sette opp egendefinerte og skreddersydde målsettinger for å måle det som er viktig for ens egen bedrift. Ved å sette mål i ulike deler av salgstrakten kan man identifisere hvor brukerne faller av, og videre bruke denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og øke konverteringsraten. 

Jeg vil nå vise deg hvordan du enkelt kan opprette mål i Google Analytics. 

Opprett et nytt mål
  1. Logg på Google Analytics
  2. Nederst til venstre klikker du på administrator. Deretter navigerer du deg bort til kolonnen lengst til høyre og trykker på mål.
  3. Ønsker du å opprette et nytt mål, klikker du på +Nytt mål. For å redigere et eksisterende mål, trykker du på Importer fra galleriet.

Trykker man på +nytt mål, er det er tre grunnleggende måter å opprette disse på. Man kan opprette mål:

  1. Med en målmal
  2. Ved å opprette egendefinerte mål
  3. Ved å opprette smarte mål

I dette innlegget vil jeg hovedsakelig ta for meg hvordan man oppretter mål med en målmal. Skulle du trenge hjelp med å opprette egendefinerte mål eller smarte mål, anbefaler jeg å ta en titt her.  

Mål fra målmal

Velger du å benytte deg av mal, starter du med en forhåndsdefinert konfigurasjon. De fire målkategoriene (Inntekt, trafikk, forespørsel og deltakelse) er de overordnede forretningsmålene som målmalene er bygd på. Disse gjør det enkelt å sette gjennomførbare mål i tråd med vanlige forretningsmål. 

La oss si at du har en nettbutikk, og ønsker å spore om- og hvor mange av brukerne dine som kommer seg til betaling. Da vil det være nødvendig å konfigurere et mål for nettopp dette. 

Steg 1-måloppsett
  • For å kunne måle hvor mange som kommer seg til utsjekk, må du huke av på planlegg besøk under inntekter. Trykk så fortsett.
Steg 2- målbeskrivelse

  • Her kan du gi nytt navn, samt velge måltype. Navnet kan eksempelvis endres til utsjekk. Videre er det fire måltyper å velge mellom (mål, varighet, sider/skjermbilder per økt, hendelse og smart mål), hvorav hver og en blir utløst av bestemte brukerhandlinger. For å spore hvor mange som kommer til utsjekk bør du velge en måltype som utløses når brukeren kommer til en bestemt side. Velg derfor mål.
Steg 3- måldetaljer

Her må du legge inn destinasjons-URL-en til “utsjekk” siden i feltet under mål. I stedet for å legge inn hele URL-en, bør du se etter noe særegent i URL-en som lar deg spore målet, kun ved hjelp av denne siden. Et eksempel kan være “/checkoutcomplete”.

Videre kan det være lurt å slå på bryteren hvor det står trakt. 

Hvert trinn i trakten representerer en handling i nettbutikken din som brukeren må utføre for å komme til utsjekk. Ved å slå på denne funksjonen kan man identifisere hvor i trakten kunder eventuelt faller av, og gjøre tiltak for å forhindre at dette skjer senere.

Etter å ha slått på denne bryteren, åpner det seg et nytt felt der du må legge inn den unike delen av URL-en for hver side brukeren må innom på veien mot å foreta et kjøp. I den første boksen navngir du hvert trinn, og i den andre legger du inn den unike delen av URL-en. Deretter trykker du på lagre, og målene vil dukke opp i listen over mål. For å se statistikk for hver av målene, trykker du på konverteringer, mål og oversikt i kolonnen lengst til venstre. 

Nå som målet forhåpentligvis skal være konfigurert, kan analytics gi deg viktig informasjon, deriblant antall konverteringer og konverteringsfrekvens i nettbutikken din. I tillegg vil denne informasjonen være nyttig for å senere kunne vurdere hvor effektive ulike tiltak og markedsføringskampanjer på nettet er. 

Håper du lærte noe av dette innlegget, og at det hjalp deg med å opprette mål i Google Analytics. Hvis noe var uklart eller vanskelig å forstå, legg gjerne igjen en kommentar.

-Lina Kristine