Synne Nymark January 10, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Første uken av semesteret nærmer seg slutt og jeg har fått i oppgave å skrive om noe som interesserer meg fra første forelesning. Temaet som gjorde mest inntrykk på meg var studieteknikk. Forfatter Marianne Haglia var det som hadde om dette temaet med oss.

Studieteknikk

Første forelesning i digital markedsføring 07.01.2020 fikk meg til å reflektere litt over hvordan vi faktisk lærer best. Hva er det jeg faktisk gjør for å lære meg faget. Personlig har jeg nok gått for den minst effektive metoden ved å lese faget om igjen og om igjen, samtidig som jeg håper at jeg kan klare å bruke det jeg har lest videre. Marianne Haglia forteller at dette har kommet frem som den minst effektive metoden. Hun kommer med tre eksempler som hun presenterer for oss. Jeg innser litt ut i forelesningen at jeg burde endre på hvordan jeg jobber for å lære. Marianne legger frem at de som husker best etter en forelesning er de som jobber med faget etterpå. Gjerne jobbe med faget rett etter forelesning fordi hjernen glemmer så fort. For å huske bedre burde man bruke det man har lært for å lage seg en bedre forståelse og ikke kun lytte til det som blir sagt. Marianne forklarte at man kunne gjøre dette på to ulike metoder. Den ene metoden for å huske bedre kan være å renskrive notatene fra forelesning om man allerede skriver på pc, eller hvis man skriver for hånd så kan man skrive det over til pc.

Blogg

I studiet digital markedsføring har vi fått i oppgave å skrive to blogginnlegg i uken. Innleggene skal handle om de forskjellige temaene vi har hatt i forelesning. Dette gjør at vi må jobbe med det vi akkurat lærte. Vi kan ikke kun sitte og lytte. Ved å kun lytte til en forelesning uten å jobbe med faget vil kun føre til at man glemmer alt relativt rett etter. Dette fører til mange bortkastede timer, når man heller kunne sittet å jobbet med faget effektivt i etterkant for å huske mer.  Selv har jeg allerede merket at det er lettere å huske hva forelesningene har gått ut på og lettere å forstå temaene når jeg må jobbe med dem. Jeg har god tro på at blogging som en del av studie vil være både lønnsomt og effektivt for læringen.

Forelesninger og opptak

Forelesninger og hvorvidt de burde tas opp har vært et godt diskutert tema lenge. Er det lønnsomt at studentene har tilgang til opptakene av forelesningen? Mange tenker ofte at det er en god ide for da kan man jo se forelesningen om igjen flere ganger når eksamen nærmer seg. spørsmålet ligger på om noen faktisk ser forelesningen igjen senere. Risikoen med å legge ut forelesninger er at mange hviler på at forelesningene ligger tilgjengelig, men ikke nødvendigvis bruker dem. Nå som covid-19 herjer så har man ikke mye annet valg, nesten all forelesning foregår over internett, og alle forelesninger blir lagt ut. Fordelene med å legge ut forelesninger er at man har mulighet til å kunne se de igjen når eksamen nærmer seg. Dette kan gjøre det lettere å friske opp gammel kunnskap samtidig. Hjernen vår lærer ved å koble ny kunnskap til gammel kunnskap. Ved å kunne gå frem og tilbake i forelesningene kan man få en bredere forståelse av helheten. Dagens omstendigheter gir en stor kontrast til det læringsmiljøet vi er vant med. Derfor vil det være vanskelig å vite konsekvensene av å legge ut forelesningene når vi ikke har vært i denne situasjonen tidligere.

Konklusjon etter forelesning går på at blogging om temaer og godt arbeid med egne notater gir bedre forståelse for faget samtidig som det gjør at vi husker bedre. Jeg vil jeg tro at det å innføre blogging til flere studier ville gitt bedre resultater nettopp fordi det gjør at man husker bedre og lærer seg å bruke informasjonen man lærer.

Referanser:

https://www.krokan.com/arne/

https://www.hagelia.no/