Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dette innlegget skal jeg gi et lite innblikk i Snapchat som markedsføringskanal og hvordan du lager en Ads, for å enkelt og effektivt markedsføre deg eller din bedrift.
Hvorfor velge Snapchat
Snapchat er den mest brukte appen etter Facebook blant befolkningen over 18 år (Ipsos).
For de mellom 18 og 29 år kommer Snapchat først etterfulgt av Instagram.
Snapchat har en daglig brukergruppe på 332 millioner personer, samt at de har en rekkevidde som når 75% av «generasjon Z og millennials» (Snap Inc).
Snapchat er en av de appene som er jevnt brukt gjennom hele dagen, på tvers av aldersspennet. Om det er for å holde besteforeldre oppdatert eller sende en skryte-snap fra trening eller av frokosten. Snapchat er med andre ord et kommunikasjonsmiddel der vi kan dele alt fra både vår egen hverdag, men også interagere og samhandle med våre bekjente (og ukjente). Snapchat har gjennom de siste årene frembrakt en stor teknologisk omveltning og fremgang innenfor både måten vi kommunisere på, samt måten informasjon og reklame når inn i vårt daglige liv. Snapchat vil da kunne bidra til at man treffer riktig bruker, til riktig tid og i riktig modus, ved at man lager spisset innhold via Ads.
Hva er Snapchat ads
Snapchat ads er en video med/uten Lyd eller et bilde som vil vises mellom dine venners eller offentlige snap stories. Designet på disse vil variere avhengig av hva hensikten med Anonsen/Ads er, om det er å få brukeren til å kjøpe noe eller laste ned en app med en call to action knapp.
Her kan det også lages AR- linse eller et filter for å oppnå ønsket handling av kundegruppen samt engasjement. Ett eksempel på dette er at man kan bruke Ar linse for å annonsere for sengesett, ved at kunden kan prøve dette på sengen via kamra linsa før de kjøper det.
Før du starter
Før du starter er det greit ha visse ting i bakhodet.
Det første er det å velge og ha klart for seg hva hensikten med annonsen er, om det er å øke synligheten av merke eller salg osv. Dette for å bidra med å velge riktig annonse form. Det skal også sies at det er en fordel å bruke en mix av flere typer for eksempel en blanding av push og pull annonser.
Tips nummer to er det å ikke lage for lange annonser, gjerne på 5 sekunder der budskapet kommer tydelig frem, for å holde fokuset til brukeren. På videoer kan tiden være noe lenger, men ha i bakhode at en stor andel av brukerne ser videoene uten lyd, så tilpass til dette.
Til sist ha fokuset på budskapet som skal formidles og at innholdet har en enkel beskjed, lag gjerne også forskjellig innhold og se hva som gir best resultat. Tenk langsiktig, kortsiktig og engasjer.
Hvordan sette opp Ads
Det første steget er å opprette en profil om man ikke har det.
Deretter logger du inn i Snapchat Ads Logg inn
Når du logger inn og har verifisert deg, vil du komme til to alternativer advanced og instant create.
Velger du instant create er det ferdig sett med forskjellige oppsett avheng av bedriften sitt mål. Velger man advanced lager man oppsettet manuelt og velger ut ønskede fokus manuelt.
Velger denne gang Instant Create. Advanced vil komme i et eget innlegg.
Når man har trykket på instant kommer man hitt, her velger du da det som er mest relevant for den aktuelle bedrifts mål. Oppsette er relativt likt på de forskjellige alternativene. Her velger jeg da website visits som relevant for egen studenbedrift Recaps.
Videre da er det bare fylle ut url en til nettstedet, legg merke til den lille firkanten, huker du av denne vil bilder fra siden automatisk bli hentet opp. Velger her å hente opp automatisk, vil du laste opp bilde selv trykk bare neste.
Her kan du redigere og finpusse designet av annonsen, samt velge hva som skal skje når man trykker på annonsens call to action knapp. Fornøyd med resultatet trykk neste og du kommer hit:
Her kan du som vist på videoen over definere målgruppe, alder, språk og lokasjon.
Lenger ned på siden velger man startdato og eventuelt sluttdato med tid for annonsen og setter et budget for visningene. Redd for å sette feil verdier eller summer, frykt ikke dette kan endres senere. Legg merke til at når du justerer budget får du opp estimatet på siden som en indikasjon. Når alt er satt, trykk publiser. Da er annonsen live og man blir sendt hovedsiden.
Til slutt
Håper du fant denne introduksjonen nyttig, samt at du fikk et bedre overblikk over hvordan markedsføring med Snapchat som kanal er og alle mulighetene som tilbys. Gikk ikke her igjennom hvordan man lager Ar- linser, for at ikke omfanget skulle bli så stort. Dette er noe jeg tenker ta for meg i et senere innlegg, men har laget et enkelt eksempel på hvordan det kan se ut ved bruk av bedriften som markedsførings middel.
Kilder:
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q421
https://forbusiness.snapchat.com/advertising/why-snapchat-ads
https://focus.snapchat.com/student/path/581522-creative-best-practices
Bilder:
Bilde 1,2,3 er hentet fra presentasjonen til Lise Lotte Wold.