Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Google Ads er et fint verktøy å bruke når man skal markedsføre. Dette er et verktøy Google har laget, og her kan man kjøpe seg plassering i søkefeltet på Google når noen søker på relevante søkeord i forhold til bedriften din. Det er veldig enkelt å sette opp en annonse i Google Ads, og det er kun noen steg man må gjennom for å gjøre dette. Jeg tenkte å vise hvordan.
1. Hovedmål med kampanje
Man starter med å gå inn på Google Ads og velger knappen hvor det står «start nå». Deretter vil du få opp tre valgmuligheter for hovedmålet for kampanjen. Da velger du det som passer best for dine intensjoner. Jeg velger få flere salg eller registreringer på nettstedet.
2. Bedriftens navn
Her skal man kun skrive inn navnet på bedriften som står for kampanjen. Jeg lager et eksempel for nettbutikken vår.
3. Lenke til nettsiden
Her legger man inn lenken til nettsiden slik at man blir ført dit rett fra annonsen.
4. Data eller mobil
Her kan man se at det er riktig nettside, og man kan velge om man vil se annonsen fra mobil eller data.
5. Destinasjonsmål
Her velger du hvilke destinasjonsmål som skal analyseres. Her kan man se aktiviteten til brukeren etter den trykker på annonsen.
6. Annonsetekst
Her skriver du inn informasjon om bedriften som er nødvendig i en annonse. Gjør det kort og konsist, slik at det ikke tar for lang tid å lese. Det er også greit å legge ved telefonnummeret til bedriften slik at eventuelle kunder kan ringe.
7. Søkeordtema
Her legger man inn hvilke søkeord som er relevante for din bedrift og kampanje. Da vil det være lettere å få opp annonsen ved relevante søk i Google.
8. Lokasjon
Her velger du hvilket område annonsen skal vises. Da kan man enten velge mellom å annonsere et område rundt en adresse eller byer og regioner. Det vil være viktig å velge det som er mest relevant i forhold til kampanjen din.
9. Budsjett
Her velger man hvor mye man vil betale for hvert klikk man får. Man kan enten velge mellom alternativer Google har satt opp eller lage et eget budsjett. Dersom man betaler mye vil man komme høyere opp på Google sine annonser og vil bli vist oftere enn hvis man betaler mindre.
10. Forhåndsvisning
Her kan man se over kampanjen slik at alt er riktig, og til høyre kan du se hvordan annonsen vil se ut når den aktiveres.
11. Betaling
Her fyller du inn nødvendig informasjon i forhold til betaling. Etter at man har gjort dette vil annonsen bli aktivert.
Dette var en liten start på hvordan man bruker Google Ads, og hvordan man kan sette opp en kampanje. Dette er veldig fort gjort, og kan være til stor fordel for mange bedrifter. Håper denne lille guiden var til hjelp.