trinesperre mai 24, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I mitt forrige innlegg skrev jeg om hvorfor små bedrifter bør benytte seg av TikTok som en digital markedsføringskanal. I dette innlegget vil jeg gå mer i dybden på hvorfor en bør lage digitale kampanjer, og hvordan en skal markedsføre det best mulig. Jeg er en stor tilhenger av gratis programmene som Google tilbyr, de jeg har testet ut har vært enkle, effektive og gitt meg nyttig informasjon som jeg har fått videre bruk for. Jeg har tidligere nevnt programmene «Tag manager» og «Analytics», men i dag vil jeg se nærmere på programmet «Adwords» som hjelper deg i gang med å lage kampanjer til din nettside eller nettbutikk.

Hva er Google Adwords?
Google Adwords er et program en tar i bruk for å lage kampanjer som skal vises i søkeresultatene på Google, eller på andre nettsteder (Google AdSense). Det er gratis å opprette seg en bruker, men selve annonsene må en betale for. Ved bruk av søkeord, kan en nå ut til personer som kan være interessert i det innholdet du deler på nettsiden, eller det du tilbyr av produkter og/eller tjenester i nettbutikken din.

Eksempel på betalte Google annonser.

Det er et stort utvalg av annonser en kan velge, blant annet shopping-, banner- og gmail-annonser. Noe som er lønnsomt ved dette og som gir deg videre informasjon om hvor du bør fokusere på å få ut annonsene dine, er at du kun trenger å betale når noen klikker på annonsen. Da kan du for eksempel enkelt se om det lønner seg for deg å ha banner eller gmail-annonser.

Hvordan opprette seg en bruker på Google Adwords
På studiet mitt har jeg innenfor valgemnet digital markedsføring, laget en nettbutikk med fire andre studenter. Gjennom denne guiden for hvordan du enkelt kan ta i bruk Google Adwords for din nettside/nettbutikk, vil jeg ta utgangspunkt i hvordan vi ville ha gått frem for å lage en kampanje.

Det første du må gjøre er å opprette en konto på Google Adwords, det kan du enkelt gjøre HER.

  1. Sett et hovedmål for annonseringen ved kampanjen
    Etter du har opprettet deg en konto vil du automatisk komme inn på systemet for å lage deg en kampanje. Det første steget her vil være å sette deg et hovedmål for selve annonseringen ved kampanjen, som er tilpasset ditt nettsted sine mål.

2. Oppgi bedriftsnavn
Skriv inn navnet på bedriften du vil knytte annonsene opp mot.

3. Skriv inn nettstedet som du ønsker at annonsene skal kobles opp mot
Legg ved nettadressen på bedriften din.

Etter du har skrevet inn nettadressen til bedriften, vil Google vise hvordan det vil se ut for personene som klikker seg inn på annonsen.

4. Skriv inn annonsetekst
Her skal du skrive inn en valgt annonsetekst som vises med selve annonsen. Noen viktige punkter å huske på er at teksten bør vekke oppmerksomheten til personene som ser den, som videre skaper interesse og kjøpelyst, og som forhåpentligvis utgjør en oppmuntring for å utføre en handling om kjøp.

Om bedriften din har et telefonnummer, kan du velge å huke av for å legge dette til i annonsen.

5. Legg til søkeord
Du skal nå velge ut søkeord som vil være relevant for det du tilbyr av produkter og/eller tjenester i din nettbutikk. Det vil komme opp alternativer som Google viser til kan være relevante for din annonse, men du kan også skrive inn det du mener vil være mest aktuelt.

6. Velg ut et geografisk område som du ønsker at annonsen skal vises
Norge vil være alternativet som kommer opp, men om du ønsker at annonsen kun skal vises til en bestemt by, fylke eller om det skal vises til flere land i verden så kan du skrive inn dette i skrivefeltet.

7. Fastsett et budsjett
Google vil komme med et alternativ for hva som vil være mest aktuelt for din bedrift av hvor mye en bør legge i budsjettet for annonsering. Du vil få opp tre alternativ, men du kan også skrive inn et ønsket budsjett.

8. Se over at du har fylt inn riktig informasjon om kampanjen
Til slutt vil det kommet et sammendrag av informasjonen du har fylt inn. Se nøye over at alt stemmer før du går videre. Om noe er feil kan du enkelt endre det ved å klikke på den sorte pennen som vises på hver kolonne.

9. Bekreft betalingsopplysningene og send inn
Du har nå kommet til enden av prosessen med opprettelse av kampanjen. Skriv inn organisasjonsnavn, kortinformasjon og faktureringsadresse før du bekrefter opplysningene og sender inn.

Du har nå laget din første annonsering for din kampanje!

Hvorfor en bør benytte seg av Google Adwords
Jeg vil anbefale alle bedrifter, enten om de er små eller store om å benytte seg av Google Adwords. Hvorfor?

  • Det er en effektiv og bestemt type annonsering, som gjør at du får umiddelbar oppmerksomhet fra personer som søker etter det du tilbyr på nettstedet ditt.
  • Du kan velge mellom å nå personer over hele verden, eller kun i ditt eget fylke.
  • Du kan enkelt ha kontroll på detaljnivå over innhold og budsjetter. Selve justeringer og endringer blir gjort i sanntid.
  • Du får resultater gjennom at det blir målt på søkeordsnivå, og du får rask beskjed om annonseringen er optimal og fungerer, eller bør endres. Dette gjør at du får en oversikt over hva som fungerer, og i hvilken grad det vil være effektiv for deg og ditt nettsted.
  • Du betaler som sagt kun for klikk! ved å se på målbarheten kan du få kontroll over kostnader og i hvilken grad det vil være lønnsomt for deg. Selv om du må betale for annonsene, så er det svært konstadseffektiv ved at du kan få et innblikk over måleresultatene.

Jeg håper du fant denne guiden informerende og hjelpsom! Om du fant noe vanskelig eller uforstående så legg gjerne igjen en kommentar om dette så vil jeg raskt besvare den 🙂

Kilder

  • https://www.wordstream.com/google-ads
  • https://synlighet.no/blogg/fungerer-google-adwords/
  • https://skriftlig.no/slik-skriver-du-en-bedre-annonsetekst/