sondretjoerswaaghk June 5, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Kilde: Pexels

I den siste eksamensoppgaven utlevert i faget digital markedsføring tar vi for oss temaet digital strategi. En digital strategi er elementær enten du skriver en blogg som dette, du er et lite enkeltpersonforetak eller et større selskap. En god digital strategi er en pekepinn og en veileder for hvordan du tiltrekke deg relevante besøkende til dine nettsider. Ved hjelp av dyktig innhold og markedsføring som er tilpasset din målgruppe kan du oppnå gode resultater på nett.

Når du starter å planlegge den digitale strategien din er det hovedsakelig 2 store spørsmål du må stille deg selv, som din digitale strategi skal kunne gi deg svar på:

  1. Hva er målet (Objective) med vår digitale strategi, med andre ord hva er det vi ønsker å oppnå? (engasjement, forståelse, salg eller anerkjennelse.)
  2. Hvordan ser veien dit ut? (Journey) spørsmålet innebærer hvilke forandringer eller forbedringer må du ta for å ta nettstedet ditt til mål.

Hvilke punkter må du huke av?

I dette blogginnlegget vil jeg basert på min egen forståelse av faget digital markedsføring og det pensumet jeg har vært igjennom forsøke å veilede gjennom de ulike punktene de bør inkludere i det du jobber mot en digital strategi som kan gi deg et konkurransefortrinn.

Kilde: Pexels

Analyse – hvordan operer vi digitalt i dag?

Dette punktet gjelder ikke kun digital strategi, men strategi generelt og det handler om å danne seg en forståelse for hvor man er nå, før man kan finne ut av hva man gjør feil og hva man gjør riktig, for deretter å forbedre og til slutt analysere igjen. Ved å se på resultatene man har per dags dato kan man også få en bedre forståelse av innvirkningen endringene du har foretatt har hatt. (Chaffey & Chadwick, 2016, s. 176) Det kan derfor være fordelaktig å danne seg et bilde av hvordan man leverer på de følgende punktene:

  • Trafikk – Hvor mange besøker nettstedet ditt?
  • Relevant trafikk – Hvem av de besøkende på siden vår er faktisk relevante for vårt engasjement eller vår bedrift?
  • Konverteringer – Hvor mange tar kontakt eller gjennomfører et kjøp?
  • Sosiale medier – Hvor stor er trafikken på våre sosiale medier? Fører det til at folk besøker nettsidene våre?

Målsetting (Objective) Hva ønsker du å oppnå?

Uavhengig om du er en stor eller liten bedrift, blogger eller lignende et det viktig å sette seg et eller flere mål. Disse kan du ikke vike vekk fra, de skal være klare og det finnes ulike metoder for dette. Som student har jeg lært om OKR (objective key results) som gjør det lett å sette måle og følge opp underveis i prosessen. Et annet alternativ er SMART – mål (Specific, measurable, attainable, relevant og timely). (Chaffey & Chadwick, 2016, s. 248) Det er ikke en bestemt metode som fungerer bedre, og det er individuelt hva man trives med. Det viktigste er å følge den metoden man har valgt, og bruke den klare målsettingen man har satt seg for det den er verdt.

Valg av strategi – Hvordan oppnår vi målet ?

Det finnes ulike metoder og strategier for å oppnå det overordnede målet du har satt deg. Det viktigste er at du finner en strategi som passer for det du ønsker å oppnå, og man må vurdere om man for eksempel skal benytte seg av display markedsføring eller en annen strategi basert på den økonomiske situasjonen, hvilken målgruppe man ønsker og treffe og kanskje viktigst av alt om man operer i et B2B eller B2C marked. (Visser, Sikkenga & Berry, 2018, s. 26)

Kjøreplan – Hvilke grep skal du ta tak i, i hvilken rekkefølge?

Du kan ikke fikse nettsiden, sosiale medier og markedsføringen din over natten. Det kan være lurt å lage en kjøreplan for hvilke problemer eller oppgave du vil ta for deg først, og kontinuerlig jobbe deg gjennom denne planen. Kanskje det første steget er å jobbe med SEO (søkemotor optimalisering) eller kanskje det vil være fordelaktig å begynne å bygge merkevaren sin på tvers av de ulike plattformene for å bli synlige før folk begynner å søke etter dere i google. (Burton, 2009, s. 7) Ønsker dere å benytte dere av e-post markedsføring eller skal dere drive med innholdsmarkedsføring for å skape interesse og engasjement rundt merkevaren deres. Dette bør planlegges.

Analyse – Hva har fungert og hva har gått galt?

Helt i starten skulle man analysere hvordan man opererer digitalt, og hvordan man leverte på forskjellige punkter som trafikk og konverteringer. Når du har fulgt den digitale strategien din, må du helt til slutt analysere resultatene av de forandringene du har gjennomført, strategien du har fulgt, taktikkene du har brukt og måle effekten av dette. (Visser, Sikkenga & Berry, 2018, s. 51) Ved ta i bruk noen av verktøyene for digital markedsføring som google tilbyr gratis, kan du få innsikten i effekten av grepene dine og sette nye mål. På denne måten kan du kontinuerlig jobbe mot en optimal nettside, som skaffer deg de resultatene du er ute etter.

Kilder:

  • Marjolein Visser, Berend Sikkenga & Mike Berry, Digital Marketing Fundementals, Nordhoff Uitgevers, 2018.
  • Dave Chaffey & Fiona Ellis Chadwick, Digital Marketing, Pearson Education Limited, 2016.
  • Joe Burton, Understanding the Economics of Digital Compared to Traditional Advertising and Media Services, American Association of Advertising Agencies, 2009.
  • https://learndigital.withgoogle.com/digitalgarage/course/digital-marketing Get certified in the Fundamentals of Digital Marketing, Google, 2019.
  • https://analytics.google.com/analytics/academy/ Learn analytics with free online courses, Google Analytics Academy, 2019.