Nina mai 20, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det kan være vanskelig å utforme rapporter i Google Data Studio, men dersom det blir gjort riktig kan det gi et visuelt overblikk over viktige KPIer. For dette innlegget har jeg utformet en generell rapport for Google Analytics kontoen jeg har laget for denne bloggen.

Dette er områdene jeg dekker i dette innlegget:

• Velge en mal.
• Koble til datakilder.
• Velge beregninger som betyr noe.
• Dele rapporter.

Videre i dette innlegget viser jeg skjermbilder for hvordan jeg gjorde det for denne bloggen, og dersom du ikke har koblet til Google Analytics anbefaler jeg å lese denne artikkelen.

Maler

Det er et stort utvalg maler som allerede ligger inne i Google Data Studio, men du kan også starte med blanke ark.

Jeg valgte “Markedsføring for Acme”, fordi jeg kun ønsker en som er tilrettelagt for Google Analytics og jeg har ikke anvendt noen av de andre verktøyene. Den ser slik ut:

Med alle rapportene kan du endre på skrifttype, hva som vises og du kan legge til flere sider ut fra behov.

Datakilder

For å kunne utarbeide en rapport, må du ha koblet til en datakilde. Det er utrolig mange valgmuligheter og det første som kommer opp etter du har trykket på “Bruk Mal” i høyre er dette:

Du kan velge å legge til datakilder på et senere tidspunkt, men jeg foretrekker å ta det i begynnelsen slik at jeg får oversikten med en gang. Derfor trykket jeg på “Opprett en ny datakilde” og da kom dette opp:

Google sine “connectors” er laget for å kunne støtte Google Data Studio, men det er mulig å legge til andre datakilder. Ved å gjøre dette risikerer du at rapportene går litt tregere, samt at det er mulig du må betale for datakildene/verktøyene mens Google sine er gratis.

Jeg valgte Google Analytics, logget inn på kontoen min og koblet opp bloggen. Da fikk jeg dette:

Helt til høyre side (ikke med på skjermbildet), er det mulig å endre skrifttype osv. som nevnt ovenfor. Aner ikke hvorfor jeg har økter/sidehenvisninger i Kina, men her er bloggen fra 20. April og frem til 19. mai!

Valg av beregninger/KPIer

Det er helt meningsløst å analysere KPIer som ikke har noen betydning for nettsiden. Dersom du ønsker å fokusere på ROAS, så behøver du ikke de samme KPIene som ved eksempelvis ROI. Ta med tall på utgifter/inntekter, men kanskje velg en annen mal? Eller lag din egen fra bunnen av! Koble til Google Ads eller Youtube Ads for å få full oversikt over de spesifikke verktøyene.

Dersom det er snakk om generell oversikt eller du bare ønsker å se det grunnleggende for hvordan folk navigerer nettsiden din, så kanskje du bør inkludere klikk? Visningshastighet? Visninger? Tid brukt på ulike punkter på nettsiden? Økter?

Uansett er det å spesifisere rapporten ut fra formålet lurt! Personlig mener jeg at det er bedre å utforme flere rapporter enn å ha alt i ett, eller eventuelt legge til flere sider dersom det er ønskelig med en stor rapport.

Dele rapporter

Når du er ferdig med rapporten og ønsker å dele den med noen, så får du noen valgmuligheter.

Først kan du velge om du ønsker å dele via e-post eller ved å lage en lenke. Deretter kan du velge om dem du deler med kun skal få mulighet til å lese eller om de skal kunne endre på rapporten. På min skjer ser det slik ut:

Dersom du trykker på “Administrer tilgang” får du muligheten til å lage en lenke i stedet for e-post.

Her kan du også redigere hvor mye tilgang hvor mange skal ha basert på behov.

Jeg håper dette var til hjelp, men jeg kan også anbefale Google sin sertifisering i Google Data Studio. Denne finner du her.

Referanser:

Google Data Studio kurs: https://analytics.google.com/analytics/academy/course/10

Visma. “10 enkle råd for å utvikle KPI’er som fungerer”: https://www.visma.no/blogg/10-enkle-rad-a-utvikle-kpier-fungerer/

Labs.no. “Dette er forskjellen på ROAS og ROI”: https://www.labs.no/blogg/dette-er-forskjellen-pa-roas-og-roi

Google Analytics. “Get started with Analytics”: https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=en