emilietorset april 25, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I valgemnet digital markedsføring har våre dyktige foreleserne hatt et stort fokus på å innhente erfaringer fra bransjen i undervisningen. Denne gangen var det tidligere elever av valgemnet som gjorde nyttige bidrag som gjesteforelesere. Julie, som nå er operativ markedsassistent hos Inevo, hadde valgfaget i fjor, men har allerede fått erfare hvilke fortrinn enn kan tilegne seg som student om man benytter seg av mulighetene undervisningen tilrettelegger for.

Gjennom både tips
fra forelesere og egen erfaring presenterte den tidligere valgemne-studenten
fire konkrete steg som kan hjelpe deg på vei til den optimale
LinkedIn-profilen, og muligens drømmejobben.

Hva er LinkedIn?

LinkedIn kan presenteres som arbeidslivets Facebook. Plattformen gir gode muligheter for å dele faglige resonnement, utlyse stillinger, samt bygge en digital CV. Dagens studenter er heldige som dermed har muligheten til å bruke LinkedIn som en enveisbillett inn i bransjen.  Når man først har muligheten liggende, hvorfor ikke optimalisere profilen slik at drømmejobben kanskje en dag kan bli din?

LinkedIn Profil: Hvordan lage en god LinkedIn profil for ...
Hentet fra opus-consulting.no

Steg 1 – Optimaliser
profilen din

For mange bygger LinkedIn på å være en digital CV for både arbeidstakere og -givere, noe som gjør at profilen bør fremstå helhetlig og ferdig utfylt. I denne sammenhengen ga Julie oss åtte tips på hvordan man kunne oppnå en slik profil.

1) Gi et godt førsteinntrykk. Ved å for eksempel legge inn et cover-bilde som presenterer noe om deg, vil du kunne fange oppmerksomheten til en besøkende på profilen, samt gi et førsteinntrykk av at profilen er både helhetlig og ferdig utfylt.

2) Ha et klart profilbilde. Profilbildet er kanskje det første din fremtidige arbeidsgiver vil sjekke ut om de tar en titt på profilen din. Dermed bør profilbildet presentere deg, og kun deg, med et klart og profesjonelt bilde.

3) Oppdater kontaktinformasjonen din jevnlig. Om du har din gamle mail oppgitt på LinkedIn, vil muligens viktige mail, og kanskje en invitasjon til et jobbintervju, aldri komme frem. I tillegg vil det fremstå proffere om du rydder opp i denne informasjonen jevnlig, slik at interessenter kan kunne kontakte deg, og fort få svar.

4) Ha et godt og utfyllende sammendrag. Sammendraget kan i seg selv være inngangen til en god søknadstekst, dermed bør den inneha både kunnskap og kompetanse du sitter med, samtidig som den presenterer deg på en attraktiv måte.

5) Oppfør alt av arbeidserfaring og utdanning. Som din digitale CV bør profilen din inneha relevant arbeidserfaring og utdanning, da det kan få frem hvorfor akkurat du er attraktiv. I tillegg vil den fremme hvilken motivasjon og engasjement du sitter på, noe som enhver arbeidsgiver vil sette pris på.

6) Legg inn ferdighetene dine. I denne sammenhengen er det gull verdt for en markedsføringsstudent å legge ved relevante sertifiseringer man har gjennomført.

7) Legg ved anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere eller forelesere. Referanser på kunnskapen du innehar kommer godt med og bør utnyttes til det fulleste på profilen din.

8) Vis frem dine interesser og aktiviteter. Vis frem hvilke interesser du har og bli med i ulike nettverk der det utveksles faglitteratur innenfor temaet. Dette vil kunne skaffe deg mer kunnskap og flere kontakter, noe som aldri er en negativ gest. Arbeidsgivere ser stadig etter personer som holder, og viser at, de holder seg faglig oppdaterte.

Her er et eksempel på hvordan min profil ser ut for øyeblikket.

Steg 2 – Bygg nettverk

Etter å ha optimalisert profilen din er det på tide å bygge nettverk. I denne situasjonen er det aktuelt å spørre seg fire spørsmål som tilrettelegger for å bygge et unikt og faglig nettverk. For å bli en del av et attraktivt nettverk og innhente seg kunnskap for de fremste innen fagfeltet, er det viktig at man tar seg tid til å tenke over.

1) Hvem vil du ha i nettverket ditt? Her kan det være lurt å lage en personas som illustrerer den typiske personen du vil knytte deg til på LinkedIn. Dette gir muligheten for å bygge et solid og faglig nettverk som du selv vil ta både nytte av og del i.

2) Hva interesserer de seg for? Etter å ha illustrert en personas er det aktuelt å ta hensyn til hvilke interesser de har. Hvilke interesser bør de ha for å gi verdi til nettverket ditt.

3) Hva jobber de med? Som en markedsføringsstudent kan det være aktuelt å knytte seg til personer som innehar jobber som du selv kan få kunnskap av eller som kan være en billett inn i bransjen som en arbeidsgiver.

4) Hvordan kan du hjelpe? Her er det relevant å tenke over hvorfor disse personene skal ha bruk for deg, hva er det du kan bidra med som en del av et felles nettverk?

Faglig nettverk - Sunn Idrett
Hentet fra sunnidrett.no

Steg 3 – Produsér og
publisér

Under gjesteforelesningen presenterte Julie oss for interessant informasjon om bruker-aktiviteten på LinkedIn. Hele 94% av alle brukere av plattformen deler ikke innhold aktivt, noe det dermed er store rom for å utnytte. Med denne informasjonen til grunn vil det ligge gode muligheter for å skille deg ut i nettverket ditt.

Dette kan gjøres ved å snakke om det du interesserer deg for, og vise dette fram gjennom innholdet i postene du publiserer. For å kunne bli gjenkjent, og dermed attraktiv, bør du være aktiv og dele innhold jevnlig. Om du går litt utenfor komfortsonen ved å lage fagrelaterte videoer eller lydfiler, vil du ikke bare skille deg ut, men det er også mer sannsynlig at bransjens topper vil ta seg tid til å sjekke det ut. Gjennom en slik fremstilling vil du også tydeliggjøre hvordan du skiller deg fra andre liknende kandidater som deg selv.

Her er et eksempel på noe av min aktivitet de siste månedene, dette skaper både spredning av kunnskap og faglig diskusjon.

Steg 4 – Kom i kontakt med
potensielle arbeidsgivere eller andre fagpersoner

For å sette et
utgangspunkt for å få drømmejobben bør du også gjøre noe aktivt selv. Ved å
utfordre deg selv til å ta kontakt med arbeidsgivere eller fagpersoner, har du
muligheten til å komme et steg nærmere en ansettelse. Du kan starte faglige
samtaler, skryte av en gjesteforelesning eller til og med spørre om å ta et
faglig møte for å vise hva du kan bidra med hos bedriften.

Ved første øyekast kan det virke tvilsomt i hvilken grad det funker, men Julie sier selv at det har funket for henne og noen av hennes medstudenter. Grunnen til dette kan være at det er få som tørr å gjøre dette, noe som igjen fører til at du skiller deg ut i mengden.

I arbeidet med dette kan det være aktuelt å lage en oversikt over de du ønsker å kontakte, slik at du setter deg en plan med hva du ønsker å starte samtalen med. Om du får negativ respons de første gangene vil dette kunne brukes til læring, og før du vet ordet av det vil du plutselig sitte med drømmejobben i henda.

Her er et eksempel på hvor du kan finne de ulike du vil kontakte eller legge til i nettverket ditt.

/ Emilie Torset