Derya april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da var vi i gang med tredje del (modul) av valgfaget digital markedsføring. Vi er nå inne på e-varehandel og lærer om elementer som er knyttet til elektronisk varehandel, som OKR, egen merkevarebygging, B2C markeder og B2B markeder. I første forelesning fikk vi blant annet høre om eksamensoppgaven til tidligere HK studenter, som står bak nettbutikken Brisenshop.no. Her fikk jeg plukket med meg noen gode tips som er relevant for vår eksamensoppgave, blant annet e-postmarkedsføring.

Hva er e-postmarkedsføring?

E-postmarkedsføring er en direkte form for markedsføring som . E-postmarkedsføring er kanskje den mest kostnadseffektive måten å markedføre virksomheten din på. Å markedføre via e-post er en effektiv måte å holde kunder informert om kampanjer og salg virksomheten din kjører. Når vi snakker om e-varehandel er e-postmarkedsføring nøkkelen, men kun hvis det brukes riktig. Derfor skal jeg nå gå gjennom noen tips for å lykkes med e-postmarkedsføring.

Rens e-postlisten din

Å ha en lang e-postliste høres kanskje bra ut, men det fører
ikke nødvendigvis til ønsket effekt av markedsføringen du driver. Hvis dette
tilfellet har du mest sannsynlig mange uengasjerte personer på listen din som
ikke åpner dine utsendte mailer, og derfor bør du kanskje gå gjennom listen din.
Når du fjerner uengasjerte abonnenter fra e-postlisten din vil du kunne rette
markedføringen mot de som faktisk mottar og åpner mailen din. Dette vil føre
til en økning i både open rate (hvor mange som åpner e-posten), klikk og salg.

Men nå lurer du kanskje på hvordan du bygger en e-postliste?:

For å bygge en e-postliste må kunden gi fra seg e-posten
sin. Her er noe å tenker over når man skal bygge en e-postliste:

  • Gi kunden en grunn til å gi fra seg e-posten. Det
    kan være så enkelt som en rabattkode, informasjon om lansering, nyhetsbrev osv.
  • Gjør det lett å melde seg på. For eksempel ved å
    bli med i en konkurranse eller ved en rabattkode.
Ha et godt emnefelt og innhold

Det viktigste med e-postmarkedføring er at de utsendte e-postene blir lest og at mottaker klikker på linkene i mailen. I dag består et emnefelt av tre ting: avsender, emnefelt og forhåndsvisning. Utnytt det å bruke appellerende tekst i både emnefelt og forhåndsvisning slik at mailen virker mer interessant å åpne.

Kilde: Skjermbilde fra egen e-post

Innholdet i mailen bør inneholde korte og fristende linker for mottaker å klikke på. Ha derfor å h ha enkle CTA (Call-To-Action) med tydelig budskap. Skriv e-poster så enkelt som mulig og unngå masse elementer og bilder som gjør det forstyrrende for mottaker å forstå budskapet.

Et eksempel på en enkel e-post og CTA (“Kjøp nå”). Kilde: Skjermbilde fra egen e-post.
Triggede e-poster

Trigger-e-poster en en automatisert markedsføring som gjør det enkelt å få raske resultater. Slike e-poster sendes ut automatisk og umiddelbart etter at kunden har gjennomført en handling. For eksempel kan man sende ut e-post ved forlatte handlekurver slik at kunden blir påvirket til å fullføre kjøpet. Sammen med dette kan man for eksempel legge til anbefalte produkter utifra hva kunden har sett på eller lagt i handlekurven. Andre eksempler kan være

  • Velkomste-post
  • Bursdagshilsen
  • Kvitteringer og bestillingsbekreftelser

Hensikten med trigger e-poster er å få kunden til å føle seg verdsatt, engasjert og interessert i det du tilbyr. Du kan lese mer om trigger-e-poster og noen tips her.

Hvorfor e-postmarkedsføre?

Det er mange gode grunner for hvorfor man bør e-postmarkedsføre. I følge estudie er e-post en av de mest virkningsfulle kommunikasjonskanalene man kan bruke for å kommunisere med kunder og medlemmer. Man kan enkelt holde kundene engasjert og interessert (hvis innholdet fanger interesse) i det du tilbyr ved å sende en e-post med jevne mellomrom.

En annen fordel med e-postmarkedsføring er at man har verktøy til å sende målrettet e-poster. Dette er med på å øke kundelojaliteten som igjen fører til profittmaksimering. En siste ting er at alle har en e-post. Ikke alle har en Facebook konto eller en Instagram konto, men en ting som er sikkert er at alle har en e-post.

Ønsker du å lære mer om e-postmarkedsføring og få noen tips, kan jeg anbefale å lese dette innlegget fra INEVO.

// Derya


Kilder

https://www.apsis.no/blogg/triggede-e-poster-og-hvorfor-de-er-viktige
https://www.clickminded.com/what-is-email-marketing/
https://estudie.no/hvorfor-epostmarkedsforing/
https://inevo.no/blogg/7-tips-for-a-lykkes-med-e-postmarkedsforing/