Livkarin2 juni 16, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dag spiller sosiale medier en sentral rolle i markedsføringen for flere virksomheter. Hvilken plattform kan være et spring brett for en start up bedrift? Hvilken verktøy på den gjelden plattform, lønner seg å ta i bruk? Per dags dato er Instagram det nest mest velfungerende nettverket, bak facebook. Det er det første visuelle plattform, med en milliard aktive månedlige brukere og 500 millioner daglige så kalte «insta-stories». Instagram har steget på rangstigen som en av de beste sosiale medie plattformene å tjene gode summer på.

Enten jeg innrømmer det eller ikke, har mine kjøpsvaner blitt påvirket av likes, følger og kommentarer. Og dette er ikke alltid en dårlig ting, det er faktisk det som hjelper til å ta informerte beslutninger. Instagram har vist seg å være en god plattform, ved at de har klart å samle et stort antall potensielle kunder for bedrifter. Det har også blitt en arbeidsplass for en rekke influensere om dagen, og får de aller flest blitt til deres leve brød. Man kan tro det er et enkelt mattestykke å få instagram-kontoen sin til å begynne å rulle, men her er det mange variabler man må være obs på når man oppretter en instagram konto for virksomheten sin.

Et bilde tegner tusen ord

Det er viktig å ikke blande mellom privatliv og jobb på bedriftskonto din, med mindre ditt ansiktet har mye å gjøre med virksomheten din, hvis ikke, ikke gjør det. For nye bedrifter kan det være smart å legge ut logoen til virksomheten ofte, slik at det blir et kjent bilde for folk. Intensjonen er å gjøre merkevaren kjent blant millioner av instagram bruker. Der etter begynner man å legge ut bilder som viser produktet eller tjenesten du tilbyr. Etter hvert kommer man til å begynne å nå ut til potensielle kunder, dette kan også komme ved en titt på profilen, den må derfor være «top noch», til en hver tid.

How to Get Your First 1,000 Followers on Instagram | by Elise Gray | The  Startup | Medium
Photo: medium.com

En viktig ting å huske er at dine følgere er egentlig din leder. På instagram så er det et lite antall av dine tilhengere som faktisk «følger med». Det er derfor viktig at man alltid er på så man ikke mister de også. Når du poster et innlegg, popper det automatisk i feeden til følgerne dine. En ting er å ha følgere, en annen ting er å beholde dem. Du må til en hver tid holde deg relevant. På instagram hadde kommet flere måter å kommunisere direkte med følgerne sine. Det gjør det mer personlig og dette kan være med på å skape en god relasjon mellom deg og de, og dette vil gjøre det naturlig for de å bli. Å vedlikeholde dem, kan komme til din fordel. Det å vite smaken til de som allerede følgere profilen din, kan hjelpe deg med å lage en god innleggsstrategi som kan gi deg både likes og flere følgere. Kjør på med spørsmålsrunden, konkurranser, give aways i ny og ned, hjelper til å skape attraksjon og engasjement rundt instagram profilen. Gode innlegg gir fornøyde trofaste følgere.

Det å kunne være god til å kommunisere med følgere dine er en god egenskap. Hvis du ikke er interessert i å samhandle med følgerne dine, vil dette ikke komme til hjelp for virksomheten din. Sørg for å ha en vane å alltid svare på kommentarer. Det som en kommenterer, kan være noe en annen lurte på, men som ikke kommenterte. Det skaper også et godt image for deg og virksomheten, for det viser at man er på!

Kjenn ditt mål marked

Det er viktig at man har satte spikeren på markedet man vil satse på. Å reklamere på hvilken som helst sosiale medieplattform uten å ha tenkt seg godt igjennom det bestemte markedet, er som å skyte en pil mot millioner av stjerner på himmelen – og risikere at den ikke rammer noe..Dermed er det veldig viktig å vite hvem målmarkedet ditt er. Er det fitness personer eller hjemmeværende mødre? Er du opptatt av å få de travle ansatte til å kjøpe produktene dine? Vær konkret på hva du selger, og til hvem personer du forventer å kjøpe fra deg, det vil gjøre jobben mye enklere i lengden. Å kunne kjenne markedet betyr å vite hvilken tilnærming du bør gjøre for å fange oppmerksomheten deres. Instagram insights- funksjonen, lar deg sjekke onlinevanene til målmarkedet ditt, som inkluderer den vanlige tiden de er online, siden den går igjennom hashtags til det de søker etter. Derfor, hvis du er opptatt av å få likes og followers fra markedet ditt, bør du vite om å legge ut akkurat når de mest sannsynlig kjøperne er online og søker etter hashtagsene du kan bruke på innleggene dine!

Håper dette kommer til nytte!

Liv-karin