amaliemd juni 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I tidligere innlegg har jeg henvendt meg veldig generelt, blant annet til bedrifter. I dette innlegget ønsker jeg( Amalie Drivenes ) å snakke til medstudenter, jobbsøkere og andre i arbeidsmarkedet. Vi har fått i oppgave å skrive om å markedsføre i et sosialt medium, og jeg tenkte fort på et medium jeg selv har fått positive erfaringer med dette halvåret, nemlig LinkedIn. Det er mange som skriver om markedsføring av bedrifter på LinkedIn, men svært få skriver om hvordan du kan markedsføre deg selv i denne kanalen.

Før semesteret startet var jeg som mange andre på min alder, ikke særlig aktiv på LinkedIn. Jeg hadde en konto som var delvis fylt ut, og det var det. Jeg har alltid tenkt på LinkedIn som en litt for «voksen» plattform for meg, til tross for at jeg allerede har vært i arbeidslivet et par år. På bare noen uker har jeg gått fra å ikke sjekke LinkedIn i det hele tatt, til å bokstavelig talt sjekke feeden HVER dag. Ifølge skjermtid på iPhonen min, har jeg flere dager brukt mer tid på LinkedIn enn Facebook, Spotify og Tiktok! Noe jeg mildt sagt ble litt sjokkert over. Jeg har virkelig fått øynene opp for denne plattformen, og kan ikke begripe at ingen har introdusert meg til denne plattformen tidligere. Jeg kan ikke helt beskrive akkurat hva det er som gjør LinkedIn så interessant, men jeg tror det er en god miks. Jeg lærer mye av ting som dukker opp i feeden. Det kan være nyheter relatert til arbeidslivet, det kan være ting som skjer i kollegaers liv, eller innlegg jeg lærer noe av. Jeg har funnet ut at LinkedIn er en plattform hvor jeg er veldig åpen for å lære, og det dukker opp mye nyttig. Dette er delvis takket være foreleserne våre, som har vært flinke til å oppfordre oss til å knytte kontakt med alle gjesteforeleserne våre. Vi har hatt masse ulike besøk, fra mange ulike bedrifter. Personer fra blant annet Inzpire.me, Elkjøp, Inevo osv.

Bildet er lånt fra Pixabay.

Hvorfor markedsføre deg på LinkedIn

En av de tingene jeg synes er mest spennende med LinkedIn, er alle mulighetene. Jeg får stadig opp varsler om interessante stillinger, eller ser kontakter deler stillinger og andre muligheter. For en ung student, som så vidt har begynt på arbeidslivet, er dette helt gull. I tillegg er det en fin måte å markedsføre meg selv på, og jeg har allerede fått noen interessante forespørsler. LinkedIn er en super plattform for hodejegere og ikke minst bedrifter so m søker ansatte. Selv om du kanskje ikke aktivt søker på jobb nå, så kan det være nyttig å vise til i fremtiden. LinkedIn er på mange måter som en slags CV. Her kan du markedsføre deg selv i forhold til tidligere stillinger, utmerkelser, kurs osv.

Hvis du allerede har en stilling du er fornøyd med kan LinkedIn også fungere som en møteplass. Over 1 million nordmenn er på LinkedIn, og antallet brukere er stadig stigende!  Her kan du treffe nye forbindelser, snakke med eksisterende eller kanskje ansette noen selv etter hvert?  LinkedIn er også et fint forum for faglig (og ufaglig) diskusjon, og et sted du kan oppdage mye nyttig læring. Det er også verdt å nevne at en LinkedIn profil ser bra ut på jobbsøknader! Sist men ikke minst, er LinkedIn en av de plattformene som enda er helt gratis å markedsføre deg selv på!

Hvordan markedsføre deg på LinkedIn

1. Oppdater profilen din

Første steg for å markedsføre deg på LinkedIn er opprette og/eller oppdatere profilen din. Du bør fylle ut så mye som mulig, og så nøyaktig som mulig. Prøv å finne på noe kreativt du kan skrive i biografien din.  Videre bør du ha et bra bilde av deg, gjerne et portrett. Det må være tydelig at det er deg! Gjerne et profesjonelt bilde av god kvalitet.  Det samme gjelder for forsidebildet, dette kan gjerne være et bilde av en interesse eller lignende.

Profilen din bør også inneholde ting som interesser, gjennomførte kurs, utmerkelser eller annet. Ta gjerne lisenser og sertifiseringer for å gjøre profilen enda bedre. Husk også å legge ved kontaktinfo!

2. Ikke hver redd for å knytte kontakter

I starten kan det føles litt skummelt å trykke på «knytt kontakt» knappen, spesielt hvis det er mennesker du ikke kjenner så godt. Dette gikk seg til ganske fort for min del, og det ble raskt gøy å finne relevante kontakter. Du bør være «Connected» med alle du kjenner, og det er som regel ganske mange når du tar med venner, kollegaer, foredragsholdere og bekjente. Det kan også være lurt å knytte kontakter via mail.

LinkedIn har også en god søkefunksjon som gjør at du for eksempel kan søke opp «salgssjef» à personer à og deretter filtrere på personer i ditt nettverk!

3. Ikke vær redd for å dele!

Del, del,del! Selv om det var skikkelig ekkelt å publisere på LinkedIn i starten, kom jeg ganske fort over kneiken. Aktivitet gjør at du dukker opp i andres feed, og gjør at du får en større rekkevidde. Jeg får for eksempel ofte innlegg, som personer jeg ikke er kontakter med, har skrevet. Dette er fordi en av mine kontakter har likt innlegget. På den måten oppdager jeg ofte mye nyttig, og finner bekjente eller andre jeg kan knytte kontakt med.  Som i så mange andre kanaler, gjelder det å by på seg selv! Del gjerne blogginnlegg, prestasjoner, aktuelle ting fra skole eller jobb. For min egen del har jeg dukket i mange søk hos andre, fordi jeg har delt så mange blogginnlegg. På den måten har jeg også fått knyttet nye kontakter, og dermed fått tilbudt flere spennende tilbud.

Har du erfaring med LinkedIn?

-Kristianiastudenten

Sjekk gjerne ut min LinkedIn profil, den finner du her.

Kilder:

  • Egne notater fra LinkedIn kurs!

Innlegget Hvordan markedsføre deg via LinkedIn? dukket først opp på Kristianiastudenten.