madsmb juni 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hvordan reklamere og hvilke plattformer å gjøre det på er noe man er avhengig av å holde seg oppdatert på som digital markedsfører. Jeg har tidligere vært inne på hvorfor man burde bruke Instagram som plattform for markedsføringen, og nå skal jeg gå litt mer inn på hvordan Instagram kan benyttes til markedsføring.

av NeONBRANDUnsplash

Publisering av innhold på Instagram

Instagram er en plattform hvor mulighetene for å nå ut til målgruppen er enorme. Ved å benytte deg av plattformen kan målgruppen din se innlegg, historier, reels og direktesendinger. Dette gjør Instagram til en av de beste plattformene for markedsføring, etter min mening.

Innlegg

Innleggene som blir publisert vil havne i nyhetsoppdateringen til de som følger deg. Nyhetsoppdateringen, eller «feeden» som det blir kalt er førstesiden for Instagram. Her kan brukeren scrolle seg gjennom innlegg fra personer og bedrifter de følger, man kan like bilder og kommentere de. For å lykkes på Instagram er det viktig at flest personer ser innleggene dine, derfor er det avgjørende å publisere innlegg jevnlig og å holde seg relevant for å øke antallet som følger bedriften din.

Historier

Her kan du legge ut et bilde, en film eller bare tekst. Instagram historier er ganske likt et vanlig innlegg, men det vil bli borte etter 24 timer. Perfekt for å komme med nyheter eller tilbud uten at følgere tenker at det blir for mye av bedriften i feeden.

Instagram Reels

Reels er på mange måter Instagrams motsvar til TikTok, funksjonene er ganske like, men fordelen for mange er at de allerede hadde en instagram, og dermed slapp å begynne fra scratch ved å ta i bruk en ny plattform. Ved å ta i bruk denne funksjonen viser bedriften at de er hands on og følger med på trendene, noe som kan virke positivt på følgerene.

Annonsering på Instagram

Det å fremme innleggene sine på Instagram blir mer og mer vanlig for bedrifter. Ved å bruke litt penger, vil innleggene dine bli sett av enda fler. I følge Ipsos har 2,6 millioner mennesker i Norge en profil på Instagram og 40% bruker plattformen daglig. Med den informasjonen vet vi at det er høyst sannsynlig å finne mange potensielle kunder på plattformen ved å benytte seg av annonser. Det å starte med annonsering er gjort på noen få tastetrykk, og man kan selv velge hvor mye man vil legge i det. Når man justerer på dette, ser man også hvor mange man potensielt vil nå ut til. Det er superlett, og vil garantert resultere i økt antall følgere. Under kan du se hvor lett det er å gjennomføre, og kun for 64 kroner dagen i 10 dager estimerer Instagram at man når ut til mellom 6000 og 10000 brukere, noe som bare understreker poenget mitt med at du vil få en økning av følgere.

 Ved å samarbeide med andre bedrifter og influensere, vil man også kunne dra nytte av deres følgere da de ser at man har et gjensidig samarbeid. Dette vil kunne hjelpe deg og partneren du samarbeider til å nå ut til flere mennesker og skaffe dere følgere.

Hvordan skape engasjement og flere følgere på Instagram?

  • Ha en tydelig visuell profil
  • Ha en biografi som er oppdatert med info om bedriften
  • Skaff deg en oversikt over tagger som er populære for målgruppen din
  • Kontinuerlig posting av Innlegg
  • Kombiner historiedeling i kombinasjon av vanlige innlegg
  • Benytt annonsering
  • Vær til stede i kommentarfeltet
  • Engasjer deg i følgerne dine
  • Skriv gode tekster til bildene dine
  • Lagre historiene du deler under høydepunkter
  • Ha konkurranser på profilen din
  • Samarbeid med influensere

Oppsummering

Instagram er en spennende plattform hvor mulighetene for å nå ut til folk er enorme. Personlig er Instagram det sosiale mediet jeg bruker mest tid på. Her holder jeg meg oppdatert på venner, familie og andre personer og bedrifter som interesserer meg. Det kommer ofte nye funksjoner på plattformen, noe som også er spennende å utforske.

Kilder:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121