Rubenoyre juni 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen tilbake! Sosiale medier spiller en sentral rolle i kommunikasjonen og markedsføringen for mange virksomheter. Hvilke som er viktigst å benytte seg av i de forskjellige situasjonene, og på hvilken måte, er i stadig endring, og det å være nysgjerrig og oppdatert er ekstremt viktige egenskaper for en digitalmarkedsfører. I dette innlegget skal jeg snakke om den digitale plattformen Instagram, og hvordan man markedsfører seg best på denne kanalen.

Foto: 3085097 fra Pixabay

Instagram

Jeg har i et tidligere blogginnlegg snakket om plattformen Instagram, men jeg velger å legge det til her også. Statistikk fra Ipsos viser at over 2,6 millioner nordmenn har en Instagram profil, dette utgjør 63% av Norges befolkning. Disse profilene er fordelt på henholdsvis 44% menn, mens 56% er kvinner. 40% av befolkningen i Norge bruker Instagram som en daglig plattform. Siden det er så mange som benytter seg av denne digitale plattformen så er muligheten stor for å nå ut til svært mange mennesker. Instagram ble lansert i 2010 og i begynnelsen var den egentlig kun egnet for mobiltelefoner på operativsystemet IOS men har i senere tid utviklet seg videre til andre plattformer. Instagram er blitt til for å kunne dele både bilder og videoer med venner og følgere.

Innholdet man velger å poste må tilpasses slik at man retter markedsføringen mot den målgruppen man har valgt seg ut. For å fange oppmerksomheten til målgruppen er det viktig å publisere visuelle bilder og reelle videoer. En rekke store bedrifter har i senere tid opprettet seg profiler på Instagram for å nå ut til kundene sine og vekke interessen deres, dette har de gjort på grunn av at Instagram har vokst seg større, da med tanke på økonomi og ressurser. Når en bedrift legger ut et bilde eller en video på Instagram så har det blitt mulig å linke direkte til nettsiden deres slik at kunder enkelt kan klikke seg inn.

Foto: Shari Jo fra Pixabay

Biograf = førsteinntrykk

For at målgruppen skal være interessert i bedriften din er det viktig med et godt førsteinntrykk. Man benytter seg av en bio på Instagram for å fortelle kort om hvem man er og hva man driver med. I bioen legger man til informasjon som for eksempel alder og bosted, samt linke til nettstedet/butikken og en e-post adresse. Dette gjør man for at målgruppen skal få en smakebit av hva de kan forvente hvis de fortsetter å scrolle på Instragram siden.

Instagram Feed og Stories

På Instagram kan man poste innlegg i flere forskjellige formater, men Feed og Stories er de funksjonene som har vært lengst på Instagram. I Feeden legger man til bilder og videoer mens Stories fungerer slik at Storien varer kun i 24 timer før den blir borte. Brukerne kan enkelt søke opp deg eller din bedrift for å se Storien som er publisert, og ved at andre brukere legger ut din Storie på sine kontoer, øker man sjansen for å få mer oppmerksomhet.

Instagram Reels og IG TV

Instagram Reels er videoer som kan vare fra 15-30 sekunder, og man kan redigere dem i Instagram sin app. En Instagram Reels har mange forskjellige muligheter man kan benytte seg av som ulike hastigheter, filter og musikk. IG TV er YouTube, bare på Instagram. Her kan man publisere redigerte videoer, med en maks varighet på 10 minutter.

For å øke følgerne dine bør man benytte seg av alle disse fire funksjonene, slik at man alltid dytter ut nytt og interessant innhold. Da underholder man brukerne sine og har dermed en sjanse for å beholde de følgerne man har, men også prøve å få flere.

Foto: ElisaRiva fra Pixabay

Viktig å benytte seg av hashtags (#) for å få flere følgere

For å øke sjansene for å få flere besøkende på Instagram profilen sin, som igjen kan bidra med å få flere følgere burde man benytte seg av hashtags. Hashtags på Instagram er visst med dette # symbolet. For at dette skal være til hjelp for deg som velger å publisere noe så vil de hashtaggene du bruker i dine poster dukke automatisk opp i feeden til andre brukere som følger den samme hashtaggen.

Hvor mange hashtags man kan bruke kommer an på om man skal poste i feeden eller som storie. I feed er det tillatt med 30 hashtags mens i storie bare 7 hashtags. Det som er viktig å tenke på når man poster et innlegg med hashtags er å bruke relevante hashtags slik at man treffer de brukerne som er interessert og følger samme hashtag. Med tanke på at brukerne allerede følger den eller de hashtaggen som man benytter seg av i innlegget så ligger alt til rette for at man får napp fra interesserte brukere.

Foto: GraphicsSC fra Pixabay

Å poste innlegg til riktig tid kan ha alt å si for å få flest mulig seere

For å flest mulig seere når man poster noe på Instagram er det ekstremt viktig å publisere innholdet til riktig tidspunkt på døgnet. Brukerne på Instagram er som oftest innpå appen hver dag gjennom en hel uke, men mandager og torsdager er de dagene som får aller mest oppmerksomhet. Om man bestemmer seg for å poste et innlegg på Instagram på enten en mandag eller torsdag så er det viktig å styre unna tiden mellom 15 og 16, men alle andre tider fungerer bra.

Mellom klokken 21.00-08.00 er de beste klokkeslettene for å poste videoer på Instagram, dette med tanke på at videoer som blir lagt ut klokken 21.00 får 34% mer oppmerksomhet enn andre tidspunkt på døgnet. I tillegg vil det lønne seg å publisere innhold på Instagram utenfor arbeidstiden til brukerne, utenom høydetider som er klokken 14.00, 17.00, samt onsdager klokken 19.00.

-Ruben

Kilder

https://blogg.valen-utvik.no/slik-kommer-du-i-gang-med-instagram-reels

https://pixabay.com/no/illustrations/hashtag-facebook-sosiale-nettverk-1120301/

https://pixabay.com/no/vectors/instagram-sosialt-nettverk-drifter-1594387/

https://pixabay.com/no/illustrations/sosiale-sosiale-nettverk-ikonet-1834010/

https://pixabay.com/no/illustrations/instagram-som-instagram-kommentar-4294405/