mathilder juni 16, 2022

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Snapchat er et av de største sosiale mediene vi har i Norge, det er hele 3,4 millioner brukere man kan nå ut til her til lands – det er med andre ord bred dekning med å markedsføre et produkt på snapchat. Men hvordan markedsfører man egentlig på snapchat?

Bilde hentet fra: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.snapchat.android&hl=no&gl=US

I denne delen har vi hatt om hvordan man kan markedsføre på snapchat og hva som er best å kombinere med hverandre når man annonserer for et produkt her. Det er et genialt sted å eksponere målgrupper for markedsføring da såppas mange er daglig aktive her. Det er en bred dekning på tvers av aldersgrupper, mange mellom 15-60+ år bruker det daglig. Den største aldersgruppen som er mest aktiv er mellom alderen 15-29 år. Snapchat blir brukt til mye – man kan kommunisere og sende snapper til venner, lese nyheter, følge med på de man abonnerer på og se private eller offentlige storyer som vennene dine legger ut.

Hvordan markedsføre?

På snapchat er det flere typer annonser som dukker opp, dermed er det flere forskjellige kampanjetyper virksomheter kan velge mellom når de skal markedsføre en produkt eller tjeneste på det sosiale mediumet.

Bilde hentet fra powerpoint av Account Manager ved Snapchat

Annonser på video, bilde eller kamera?

Man kan velge mellom å ha en video eller et bilde, annonsene kan da vises som snap ad, collection ad, commercial eller story ad. De jeg personlig legger mest merke til er snap ad og story ad – når jeg for eksempel nå går inn på «utforsk-siden» så får jeg opp annonser av bedriftene wolt, peppes pizza og telenor yng for å nevne noen. Når jeg blar igjennom storyer får jeg opp annonser fra fortum og disney+. Markesføringen dukker med andre ord opp overalt.

I tillegg til å markedsføre via video eller bilde, kan man også velge å annonsere for et produkt eller tjeneste på kameraet gjennom en ar-linse eller et filter. Dette har jeg opplevd flere ganger selv at man får opp en annonse fra en bedrift som har laget et filter som man kan se på både for- og baksiden av kameraet.

Hvordan fungerer markedsføringen best?

I hovedsak fungerer markedsføringen best om man bruker alle annonsene sammen, men det er ofte man velger seg ut to eller flere forskjellige å fokusere på. Man bør ikke velge kun en, for ved hjelp av flere typer annonser påvirker man på forskjellige måter – mange bruker snap på sin måte og jeg for eksempel legger mest merke til story og snap ads.

Det viktigste når man skal markedsføre på snapchat er å ha flere annonser og komme med en ide som skiller seg litt ut slik at flere legger merke til det og gir annonsen oppmerksomhet på en måte. Under kan du se et forslag om hvordan REMA 1000 har markedsført på snapchat ved bruk av flere annonser.

Bilde hentet fra powerpoint av Account Manager ved Snapchat

Kilder

Forelesning 08.06.22, powerpoint av Account Manager ved Snapchat

Bilder

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.snapchat.android&hl=no&gl=US