jennyevensen april 11, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forbindelse med eksamen holder jeg på å gjennomføre Google Digital Garage. Det er et gratis nettkurs for hvordan du kan utvide din bedrift på nett. I dette innlegget skal jeg skrive et enkelt sammendrag av det jeg har lært så langt, noe som ikke bare kan være lærerikt for andre, men også nyttig for meg ved at jeg får repetert det jeg har lært.

Hvorfor vil du være på nett? 

Fordelen med å være synlig online er å nå nye kunder, samt forbedre/forenkle forholdet med nåværende kunder.

Det kan virke overveldende å skulle få bedriften sin ut på nett, så det er en del ting man må ha klart på forhånd. Skal man gjøre alt selv, eller få hjelp av profesjonelle? – som krever penger. Sett et budsjett over penger og tid.

Det er veldig viktig å tenke over hva målet ditt er med å være på nett, slik at du kan legge riktig strategi! Identifiser kundene dine. Du må vite hvem de er, hvor de er og når på døgnet de er aktive. Ved å vite dette kan du gjøre de rette tingene for at akkurat disse kundene skal finne det de søker etter og finne din bedrift.

Det er viktig med en god strategi

En god online forretningsstrategi kan øke sjansene dine for suksess på nett! Før man lager en strategi er det bra å tenke gjennom bedriftens mål og visjon, og ha en tydelig USP (Unique Selling Proposition). En USP skal sette standarden for hvorfor en kunde skal velge akkurat deg: hva tilbyr du og hvordan skal du tilfredsstille behovene til kunden? Dette bør du inkludere på nettsiden din, sosiale medier og andre markedsføringsmaterialer. Les gjerne dette innlegget om USP!

Gjennomfør også en SWOT analyse når du tenker på dette. Hva gjør konkurrentene? Hvem finnes der ute, hva slags nøkkelord bruker de? Et tips her er å bruke Google Alerts, den hjelper deg å holde deg oppdatert på hva som blir skrevet om der ute. For de som ikke vet hva en SWOT-analyse er, så står det for styrker, svakheter, muligheter og trusler. Analyser din bedrift og markedet rundt, da kan du enklere legge en god strategi. Du kan lese mer om SWOT her om du ønsker det.

Bli synlig!

Har du for eksempel et mål om å selge mer og få et større utbytte? Da må folk vite om deg, og dette kan den digitale verdenen hjelpe deg med. Lag bedriftskontoer på for eksempel Facebook, Twitter, Instagram osv. for å dele bilder og diverse tilbud – dette knytter deg med kundene. Bruk Google My Business for å komme på kartet, slik at kundene enkelt vet hvor du befinner deg. Videre kan du lage en nettside for å dele informasjon om bedriften, her kan du blant annet inkludere sted, pris, tider osv. Det kan hjelpe å ha diverse bilder og videoer på hjemmesiden for å skille seg ut. Når folk oppdager deg på disse sidene kan målene dine endre seg, og du vil kanskje at de som besøker sidene dine skal bli betalende kunder. Da kan du begynne å legge til funksjoner som blant annet online timebooking, nettbutikk, kundeanmeldelser osv. Jeg har skrevet et kort innlegg om hvordan du kan starte din egen nettbutikk. Trykk her for å lese det!

Måle resultater

Det er viktig å måle fremgangen underveis. Dette kan man gjøre med for eksempel gratistjenesten Google Analytics. Her kan du sjekke blant annet hvilke kanaler som påvirker kjøperne dine, trafikken på siden din, måle hvordan sosiale medier påvirker målene dine osv. Ved å gjøre dette får du et innblikk i hva som funker og hva som burde endres. Det er lett å måle for å bli suksessfull!

SEO eller SEM?

Gode ting å sette seg inn i for å bli synlig på nett er SEO og SEM. Men vet du egentlig hva dette er?

SEO (Søkemotoroptimalisering) – handler enkelt og greit om å optimalisere nettsiden din slik at den blir mer synlig i søkemotorer. Få riktige folk til å finne deg ved hjelp av søk. Trikset er å vite hva folk skriver for å søke etter den tjenesten/produktene du tilbyr, og bruke disse ordene aktivt. Et tips for å forbedre din plassering hos søkemotorene er å bruke Google Search Console. Denne siden hjelper deg å vite hvilke søkeord du har brukt i teksten som funker når folk søker etter det du tilbyr/skriver om.

Fordeler med å bruke søkemotoroptimalisering er at kunder kan oppdage dine produkter og tjenester når de søker etter dette. Det hjelper å få kjennskap til bedriften og hjelper deg å målrette deg mot de som søker etter det du tilbyr. Det vil altså hjelpe forbrukere å finne det de ser etter når de trenger/ønsker det. Søkemotorer rangerer sider av blant annet unikhet. Det er derfor viktig å ha egenprodusert innhold, og få frem dine unike sider for å skille deg ut blant konkurrenter. Bruk spesifikke navn på for eksempel bilder for at de skal bli relevante når folk søker. Det samme gjelder sidetitler og annet innhold. Bruk ord som potensielle kunder kommer til å søke etter, da er det større sjanse for at du dukker opp i søkeresultatet.

SEM (Search Engine Marketing) – dette er betalt plassering. Man kan kjøpe annonseplass for å fremme din bedrift eller tjenester. Altså man betaler for at folk skal få opp det du vil når de søker. Her er et eksempel som kom opp da jeg søkte på «joggesko» på Google. Som regel vil disse søkene komme høyere opp i søkeresultatet, enn organisk søk gjør.

 

Skjermdump fra Google.

Dette var da det øverste søket, og du ser at det står annonse der. Hadde jeg sett etter nye joggesko ville jeg mest sannsynlig gått inn på de topp tre resultatene som kom opp. Men det er viktig å huske at noen tolker annonser som lureri og unødvendig reklame, så det er viktig å komme langt opp med organisk søk også! 😉

 

Jeg håper dette innlegget vil være til nytte for noen, og jeg har lært masse ved å repetere stoffet. Legg gjerne igjen en kommentar om du har tilbakemeldinger eller andre spørsmål!

// Jenny Evensen

Kilder

https://learndigital.withgoogle.com/digitalgarage

https://www.google.com/analytics/

https://leftbrainmarketing.net/2012/04/18/slik-lager-du-en-usp-som-selger/ 

http://ledelsesspire.blogspot.no/2013/02/swot-analyse.html

Bilder lånt fra pixabay.com