jensandersen april 28, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I mitt femte blogginnlegg i E-varehandel skal jeg oversette og forbedre innlegget om hvordan oppnå trafikk til nettbutikken din ved hjelp av sosiale medier. Innlegget baserer seg på 7 ulike faktorer som er med på å få opp trafikken til nettbutikken din ved sosiale medier og kanaler. Mange nettbutikker i dag sliter med å få trafikk til nettstedet sitt, derfor valgte jeg  å oversette et innlegg om hvordan man oppnår med trafikk til sin nettbutikk. 

Hvorfor engasjere kunder via sosiale medier?

Bedriftseierne har funnet ut at det å fange personers oppmerksomhet ved hjelp av sosiale medier gir flere besøkende innom nettbutikken. Etter flere besøkstall til nettbutikken vil det også sannsynligvis gi flere salg.

Grunnen til at bedriftseierne ønsker å lede trafikken til e-handels nettsteder som eksempelvis Facebook er at slike sosiale plattformer treffer man enorme mengder mennesker som bruker plattformen som en del av sin hverdag. En nylig undersøkelse blant sosiale medier hos amerikanske voksene viser at hele 68% bruker Facebook, 35% bruker Instagram og 27% bruker Snapchat. 

Det første steget man må gjøre vil være å få blikk på merkevaren din, bruken av Facebook vil være svært sentralt med tanke på at Facebook alene representerer to milliarder brukere hver måned! 

Med dette vil det å gå glipp av en slik markedsføringskanal som Facebook være synd, dermed vil det å engasjere kunder via sosiale medier være veldig viktig for stadig videre og større trafikk til nettbutikken din. Det gir flere besøkstall og muligheter for mer salg. 

Kunder bruker 20-40% mer tid med bedrifter som har engasjert dem via sosiale medier, det viser hvor stor effekt sosiale medier gir og hvilken gullgruve som man har til rådighet. 

Nå skal jeg gå igjennom 7 ulike faktorer som er viktige for bedriftseierne i forhold til å øke trafikken til nettbutikken ved hjelp av sosiale medier. 

1.Etablere trafikkforventninger og salgsøkningsmål 

Det viktige med enhver nettbutikk er å kunne se på målbar statistikk i forhold til antall besøkende på nettet over en bestemt periode, som heter KPI-er. Også kunne se på prosentandelen av de besøkende som faktisk kjøpte noe, samt engasjement som vil si sidebesøk og hvor lenge vedkommende har vært på nettbutikken.

Ved kampanjestart vil du raskt kunne se en økning eller ikke på trafikken din. Ved en eventuell økning i trafikken vil det være nyttig å bruke den dataen til å se hvor mange fler som kjøper via nettbutikken din i forhold til antall som kun klikker og ser i nettbutikken nettopp for å kunne skille de faste kundene du har og de nye ved kampanjen. 

2.Oppmuntre deling av sosiale medier og anmeldelser for å få flere online-kunder

Hovedgrunnen til at sosiale medier er så effektivt for å øke antall brukere og besøkende til en nettbutikk, er at brukere av sosiale medier deler informasjonen med hverandre som gjør at informasjonen når ut til enormt mange.  Det viser seg at selve «delingen» med hverandre er hele grunnen til at sosiale medier eksisterer!

Hvert innlegg du publiserer på sosiale medier som deles av noen øker du potensialet ditt ved at du stadig vil få mer trafikk til nettbutikken din. 

Hvordan får du følgere til å dele innleggene dine med vennene dine? 

Nettopp ved å kunne kjenne publikum så godt at innleggene dine blir delt automatisk. 

I tillegg til delte innlegg via sosiale medier bør du som bedriftseier også legge til sosiale medier knapper på ditt e-handelsnettsted slik at når noen er innom nettbutikken din og ser Facebook ikonet kan de enkelt klikke på det og deretter dele det med sine venner og bekjente. Det vil medføre nye potensielle kunder og besøkende til nettbutikken din. 

Oppnå positive anmeldelser via sosiale medier er også viktig med tanke på at nye og andre kunder vurderer å kjøpe av deg og dermed leser gode anmeldelser som vil bidra til reservasjoner og kjøp fremfor andre konkurrenter i markedet. 

3.Velg riktige sosiale medienettverk for din bedrift 

Ulike sosiale medienettverk når ikke samme publikum. Facebook og Instagram når ulike personer. Facebook når mer de litt eldre brukerne, mens Instagram hovedsakelig brukes av unge voksne. Det vil si at man må benytte riktig markedsføringskanal ut ifra målgruppen man ønsker å markedsføre seg mot, slik at man når flest mulig brukere innenfor gitt målgruppe. Det vil være smart å begrense seg til 2 ulike sosiale plattformer man benytter seg av, slik at du når ut med de ulike innleggene til de målgruppene du ser for deg å treffe. 

Det er viktig å unngå å bruke samme innhold i innlegg på tvers av ulike sosiale medier, nettopp fordi innholdet bør samsvare med målgruppen du ønsker å treffe.

4.Behold det «sosiale» i sosiale medier 

Det er viktig å huske at det er sosiale medier, ikke salgsmedier. Den aller viktigste faktoren for å velge sosiale medieplattform du skal bruke er publikummet ditt. Når dine venner og følgere har positive interaksjoner ved nettbutikken din via sosiale medier, vil de sannsynligvis anbefale dine produkter til andre. Samtidig må man passe på at hvert innlegg som blir opprettet på sosiale medier ikke får en «selger» interaksjon slik at dine sosiale medier ikke blir et salgssted.

Hensikten med å beholde det sosiale i sosiale medier er at du trenger å lage de fleste innleggene dine relevante for ditt publikums interesser. 

5.Bruk godt innstilte innlegg for å øke trafikken og salget 

Det vil være viktig å legge ut innlegg i det tidspunktet hvor det er mest trafikk på sosiale medier. På Facebook er innlegg mest effektivt mellom kl. 09:00 og 15:00 i løpet av en arbeidsuke. For eksempel Twitter avtar som regel engasjementet etter lunsj tider. 

Studier viser at det ikke er produktivt å legge ut på Facebook mer enn en gang per dag, men to innlegg per dag kan være effektivt på Linkedin og Instagram. Mens Twitter vil kampanjen du kjører ha størst innvirkning hvis du legger ut opptil 15 innlegg per dag, det har vist seg å være en effektiv metode. 

Tar du hensyn til de beste tidsperiodene ved å poste innlegg for de ulike sosiale plattformene vil du sannsynligvis engasjere flere følgere og raskt kunne se en økt trafikk hos nettbutikken din. 

6.Fang mer oppmerksomhet med bilder og video

Video og bilder og deretter tekst er den nåværende rangeringen av de ulike innholdstypene. Facebook, Twitter og andre sosiale medier melinger deles ofte mye mer når innleggene og meldingene inkluderer bilder og/eller videoer.  Det vil være smart å velge bilder med farger som fanger blikket og teksten som gjør innlegget mer effektivt i sosiale medier. Det viser seg at video har blitt det mest effektive mediet, en populær type videoinnlegg er en unboxing video, som kan få seerne til å enkelt besøke nettbutikken din og kjøpe produktet direkte via videoen du demonstrerer. 

En annen videotype omhandler mer å bygge relasjonsforhold til kunder enn å fysisk generere salg. Eksempelvis en instruksjonsvideo. En effektiv kampanjestrategi for sosiale medier vil gi nyttig informasjon som dukker opp på feeden din. En kunde som viser takknemlighet for hjelpsomme innlegg, vil enkelt kunne klikke seg inn på nettbutikken din. 

7.Få en trafikkøkning fra betalt annonsering 

Tidligere ble det diskutert å kjenne publikum som en måte til å treffe potensielle kunder. Det er mulig å målrette markedsføringskommunikasjon ved hjelp av betalte sosiale medier annonser. 

Facebook annonser blant annet kan gi nettbutikken et stort løft basert på sosiale medier. Det kan føre til mer trafikk ved at man kan betale for en annonsering som treffer mange fler brukere enn ved at det kun skjer delinger. Facebook tilbyr flest annonseformater hvor man kan skreddersy annonseinnholdet sitt ut ifra det formatet som viser innlegget/annonsen på best mulig vis. Via annonseplattformen Facebook og Twitter definerer man kjønn, alder, plassering og andre demografiske kriterier så blir annonsene dine vist for de brukerne som passer målgruppeprofilen du spesifiserte. 

Når man har funnet ut hvilke plattformer som passer best til målgruppen din har funnet ut av, kan man se på betalingsalternativene som er tilgjengelige på plattformen du velger å bruke. 

Disse syv faktorene som er oversatt og presentert her vil hjelpe deg til å sette i gang en markedsføringskampanje opp mot nettbutikken din ved bruk av sosiale medier som gir økt trafikk til nettbutikken din og gir deg en kraftig økning i salget ditt.

Bruker du sosiale medier for å bringe folk til nettbutikken din?

-Jens Kjernli Andersen

Kilder:

How to Drive Traffic to Your online store Using Social media, 11 januar 2021. Hentet 26.04.2021