
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Ønsker du å skape vekst i din bedrift og nå ut til flere aktuelle kunder? I dagens blogginnlegg vil jeg ta for meg hva Google Ads er og hvordan du kan ta det i din bedrift. Jeg kommer til å guide dere igjennom de ulike stegene i opprettelse av en kampanjen ved bruk av merkevaren Pearl By Heart.
Hva er google Ads?
Først og fremst er Google Ads en betalt annonseringsplattform som faller under en markedsføringskanal som kalles betaling per klikk (PPC), der du (annonsøren) betaler per klikk eller per visning (CPM) for en annonse. Å annonsere mdd google ads kan du nå personer som aktivt leter etter dine produkter eller tjenester ved hjelp av økt trafikken på nettstedet, og kan motta flere telefonsamtaler og eventuelt øke besøk på den fysiske butikken. Med Google ads er mulighetene enorme når det kommer til hvilke annonser du ønsker å publisere, du kan velge annonser innenfor alt fra søkeord, shopping, Youtube, Gmail, banner, app og til discovery.
Videre i innlegget skal jeg ta dere igjennom de ulike stegne i å opprette en google ads kampanje. Trykk her for å bli med meg på reisen igjennom å skape en kampanje i google ads, velg knappen i høyre hjørnet hvor det står start nå.
- Velg hvilket hovedmål som er aktuel for din kampanje.
2. Oppgi navnet på din bedrift

3. Velg hvilket nettsted du ønsker å sende kunder til når de klikker på annonsen
4. En visuell fremvisning om hvordan annonsen vil se ut på mobil og datamaskin

5. Skriver inn annonseteksten du ønsker, google kommer med gode forslag på hva du kan skrive som overskrift og beskrivelser.

6. Velg ut relevante søkeord for din annonse
Du burde velg ut 7-10 ulike søkeordstemaer for å oppnå best mulig resultater ifølge google ads. Søkeordtemaene du velger bør være relevant og presise.
7. Velg lokasjonen på hvor annonsen skal vises
8. Velg et budsjett som passer for din bedrift
Vi må sette budsjetter siden Google Ads fungerer som en digital auksjon hvor du byr på søkeord som er relevant for din bedrift og dens produkter og tjenester. Prisen du betaler per klikk (CPC) kommer an på konkurransen på søkeordet. Konkurransen varierer fra bransje til bransje, produkt til produkt og ofte gjerne om du selger til forbruker- eller proffmarkedet. Konkurransen går ut på hvor mye konkurrentene og andre aktører er villige til å betale for et søkeord
Du kan finne ut estimat på hvor mye du må betale per søkeord ved å bruke søkeordplanleggeren i Google Ads. I tillegg bør du gjøre beregninger på hvor mye du forventer å tjene på trafikken på ulike søkeord som danner grunnlag for forventet avkastning på annonseringen. (Kampanje,2019)


9. Overblikk over kampanjen og se over at alt stemmer

10. Betalings informasjon og send inn
Videre legger du inn land, tiddsone og fyller ut resten. Deretter trykker du send og da er kampanjen laget. Jeg vil ikke vise det neste steget ettersom jeg ikke skal gjennomføre kampanjen, men bare var en demonstrasjon for dere.
Litteraturliste
Hva er google ads https://www.hallgeirgustavsen.no/google-ads?fbclid=IwAR3lFdISkGkhTsG9Uc6LYiVYejP_W9NziNrUgoCy0uIQMYJfNSnl9e0tgCY funnet 25.05.21
Hva er google ads https://synlighet.no/blogg/fungerer-google-adwords/?fbclid=IwAR2awajdWnPcrE5MkLbC-gWIWgmLBHaOXXKLvEncaBoIwNy7xJ35kiITJl4 funnet 25.05.21
Hvordan google ads fungerer med budsjett https://kampanje.com/byraguiden/byraer/digital-opptur/cases/hvor-mye-bor-du-bruke-pa-google-ads/ funnet 25.05.21